رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در همایش تجاری-سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان و ایران در باکو مطرح شد

ایران دروازه ورود جمهوری آذربایجان به آب‌های گرم

همایش تجاری-سرمایه‌گذاری آذربایجان و ایران با حضور وزرای اقتصاد دو کشور، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان و فعالان بخش خصوصی دو کشور در مرکز تجارت باکو برگزار شد.

23 اسفند 1397
کد خبر : 18026
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری-سرمایه‌گذاری آذربایجان و ایران با حضور وزرای اقتصاد دو کشور، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان و فعالان بخش خصوصی دو کشور در مرکز تجارت باکو برگزار شد.

شاهین مصطفی، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، در این همایش با اشاره به 12 ملاقات روسای جمهوری دو کشور طی 5 سال گذشته، روابط باکو و تهران را در سطح «عالی» توصیف کرد و گفت: در سال ۲۰۱۸ حجم مبادلات تجاری میان ایران و جمهوری آذربایجان ۷۴ درصد رشد داشته است. جمهوری آذربایجان با هیچ کشوری تا به این هدف رشد مبادلات تجاری نداشته است.

مصطفی زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، صنعت و گردشگری را زمینه‌های مناسب برای توسعه روابط دوجانبه با ایران دانست و خواستار توجه تهران به تقویت روابط در این حوزه‌ها شد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان به روابط دوستانه میان کشورش با ایران و روسیه نیز اشاره کرد و خواستار تقویت روابط 3 جانبه تهران-باکو-مسکو شد. او افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت که با حضور مقام‌های جمهوری آذربایجان انجام شد را تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب دانست و خواستار توجه هر 3 کشور به افزایش مبادلات تجاری در این مسیر شد.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد ایران نیز با اشاره به حجم روابط تجاری میان دو کشور، نقش بخش خصوصی ایران را در توسعه روابط با همسایه شمالی را دارای اهمیت دانست و افزود: توسعه روابط دو کشور بدون شک از طریق تقویت تعامل میان بخش خصوصی دو طرف و با تشکیل شرکت‌های مشترک امکان پذیر است. وزیر اقتصاد ایران خواستار روابط برد-برد اقتصادی با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری، خدماتی و تجاری شد و اعلام کرد ایران آماده همکاری برای تقویت روابط در این حوزه‌هاست.

دژپسند ایران را دروازه ورود جمهوری آذربایجان به آب‌های گرم دانست و از باکو خواست از کریدور شمال-جنوب به بهترین شکل ممکن بهره بگیرد.

او همچنین با اشاره به حضور غلامرضا سلیمانی رئیس بیمه مرکزی ایران در این همایش، انعقاد توافقنامه‌های بیمه‌ای به منظور ایجاد امنیت تجاری برای فعالان اقتصادی دو طرف را ضروری دانست.

حسین پیرموذن، رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان نیز طی سخنانی در این همایش با اشاره به اعزام و پذیرش بیش از ۱۰۰ هیات تجاری از سوی دو کشور، روابط دو طرف را نزدیک و در مسیر رشد ارزیابی کرد.

پیرموذن اجرایی شدن کلیه توافقات انجام شده در نشست قبلی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را نتیجه عملکرد فعال سفرای دو کشور دانست.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان خواستار انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری شد.

بعد از همایش تجاری، نشست‌های دو جانبه ای بین فعالان اقتصادی دو کشور در زمینه‌های مختلف بازرگانی، صنعتی و کشاورزی برگزار شد.

ایران و جمهوری آذربایجان کمیته داوری تشکیل می‌دهند

صبح امروز نیز نشست اتاق‌های مشترک ایران و آذربایجان در باکو برگزار شد.

حسین پیرموذن رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان تشکیل اتاق مشترک آذربایجان و ایران در باکو را گامی مهم برای تقویت روابط بخش خصوصی دو کشور دانست و خواستار افزایش هیات های اعزامی میان دو طرف شد.

تأسیس کمیته داوری برای حل مشکلات حقوقی فعالان اقتصادی دو کشور، نتیجه مذاکرات انجام شده در این نشست بود.

در همین رابطه