رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جزئیات آمار بارندگی در استان‌های 31گانه

افزایش 165 درصدی بارندگی نسبت به سال آبی گذشته

آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال آبی جاری، از ابتدای مهر 97 تا هفتم فروردین 98، استان اصفهان با افزایش 347 درصدی بارندگی نسبت به سال آبی گذشته، رکورددار افزایش بارش در میان استان های کشور بوده است. این استان طی سال های اخیر در بدترین وضعیت آبی قرار داشت.

08 فروردین 1398
کد خبر : 18148
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آمارهای رسمی وزارت نیرو از میزان بارندگی در کشور نشان می دهد که از ابتدای سال آبی جاری تا کنون یعنی از ابتدای مهر 97 تا هفتم فروردین 98، تمامی نقاط کشور با افزایش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته مواجه شده اند.

گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب نشان می دهد که میزان بارندگی در کل کشور در سال آبی جاری تا هفتم فروردین نسبت همین دوره زمانی در سال آبی گذشته افزایش 165 درصدی داشته است. میزان بارندگی در سال آبی جاری نسبت به دوره 11 ساله گذشته افزایش 66 درصدی و نسبت به دوره بلندمدت 50 ساله افزایش 40 درصدی را تجربه کرده است.

در میان 6 حوضه آبریز بیشترین افزایش بارندگی در حوضه «مرزی شرقی» با افزایش 270 درصدی نسبت به سال آبی گذشته رقم خورده است. پس از آن حوضه خلیج فارس و دریای عمان با افزایش 232 درصدی و حوضه فلات مرکزی با افزایش 213 درصدی قرار دارد.

حوزه دریاچه ارومیه با افزایش 48 درصدی بارندگی نسبت به سال آبی گذشته کمترین میزان رشد بارش نسبت به سایر حوضه های آبریز را تجربه کرده است. حوضه دریای خزر هم افزایش 62 درصدی بارندگی را تجربه کرده و حوضه قره قوم نیز با افزایش 137 درصدی بارش مواجه شده است.

وضعیت بارندگی به تفکیک استان‌ها

آمارهای دفتر مطالعات پایه منابع آب وابسته به وزارت نیرو نشان می دهد که همه استان های کشور در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهر97 تاکنون با افزایش بارندگی نسبت به سال آبی گذشته مواجه شده اند.

طبق آمارهای رسمی، استان اصفهان رکورددار افزایش بارندگی در میان تمامی استان های کشور بوده است. این استان تا هفتم فروردین 98 با افزایش 347 درصدی بارندگی نسبت به سال آبی گذشته همراه بوده است.

استان های مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد با افزایش 339 و 333 درصدی در رتبه های بعدی بیشترین رشد بارش قرار گرفته اند.

کمترین افزایش بارندگی مربوط به استان های اردبیل و آذربایجان شرقی بوده که 1.6 و 23.9 درصد افزایش بارندگی نسبت به سال آبی گذشته تجربه کرده اند.

موضوعات :
در همین رابطه