رادیو مجازی اتاق ایران - 9 آبان 1403

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس:

۲۵۰ میلیون دلار در سیستم حمل‌ونقل هوایی سرمایه‌گذاری می‌شود

آخوندی امروز در مجلس از حذف دلالان خبر داد و گفت: با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها، پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس را به امضا رسانده‌ایم.

24 خرداد 1395
کد خبر : 1823
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
آخوندی امروز در مجلس از حذف دلالان خبر داد و گفت: با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها، پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس را به امضا رسانده‌ایم.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

عباس آخوندی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص چشم انداز وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: مهم‌ترین سیاست در دولت دهم، بازیابی مجدد موقعیت ایران در منطقه و جهان است؛ به خصوص پس از یک دوره سردرگمی و اتلاف منابع ملی و بی‌توجهی به منافع ملی ایران.

وی افزود: این مهم در حوزه سیاست‌ توسط وزیر امور خارجه راهبری شده و نتیجه آن تحت عنوان برجام شناخته می‌شود. برجام برای دولت، صرفا یک توافقنامه نیست، بلکه یک تغییر رویکرد کلی‌ به بازخوانی موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه به برجام در حوزه حمل و نقل؛ ترمیم و توسعه شبکه‌های حمل و نقل ایران و ارتباط آن با شبکه‌های حمل و نقل جهانی در تمام حوزه‌های هوایی، دریایی، ریلی و زمینی نگاه می‌شود، تصریح کرد: برجام در سطح بین‌المللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت و قدرت ایران اسلامی توسط قدرت‌های جهانی است.

آخوندی ادامه داد: برجام به برکت خون شهدا و توان نظامی و راهبری رهبری و هدایت رئیس جمهور و تیم مذاکره کنندگان حاصل شد؛ البته این ساده‌ترین بخش برجام بوده است لیکن هسته سخت آن در بخش داخلی است که به مفهوم پایان بخشیدن به دلالی، سوداگری، فساد، اتلاف منابع داخلی و حراج گذاشتن ثروت ملی است.

وزیر راه و شهرسازی، سوی مثبت برجام را بهره‌گیری از منابع مادی و انسانی ایران و سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری ملی دانست که به گفته وی، پس از یک دوره بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری و اتلاف گسترده منابع صورت گرفته و با هدف رأی‌آوری و کسب محبوبیت نیست.

وی تاکید کرد: اتکای کشور در توسعه ملی به توان داخلی مردم است البته این بسیار ساده‌لوحانه است که تصور شود دیگران قرار است ایران را بسازند لیکن بی‌توجهی به موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان نیز از دست دادن منافع و منابع است بنابراین همواره باید در پی افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح منطقه و جهان و کسب سهم حداکثری از عرصه بین‌المللی باشیم.

آخوندی براساس نقشه کریدوری حمل و نقل کشور گفت: هنوز پس از 2000 سال از تمدن ایران، ایران چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است؛ در عین حال بر اثر بی‌تدبیری و گاهی بی‌خردی، با بازی کردن در زمین رقیبان و بازی خوردن امتیازات کشور به دیگران تقدیم شده است.

لزوم قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این امتیازات تا جایی از کشور گرفته شد که پروازهای مستقیم به ایران و از ایران به جهان به پایین‌ترین حد خود تنزل یافته و مسافر ایرانی حتی برای سفر به آسیای میانه یا ابتدا باید به غرب رود و سپس تمام مسیر را به شرق بازگردد یا به جنوب برود و باز تمام مسیر را به شمال بازگردد بنابراین بزرگ‌ترین سیاست حمل و نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است.

وی افزود: لازمه قرار دادن ایران در کانون‌ شبکه‌های ارتباطی بازنگری تمامی توافق‌نامه‌ها و توافقات بین المللی، به روز رسانی و سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان در هر 4 شکل شبکه حمل و نقل به منظور افزایش رقابت پذیری حمل و نقل از کریدورهای عبوری از ایران است.

آخوندی با بیان اینکه باید به دنیا اطمینان دهیم که عبور از ایران امنیت و ایمنی بیشتر زمان کوتاه‌تر، قیمت ارزان‌تر، دقت بیشتر و همراه با آسایش حداکثری است، تصریح کرد: نخستین گام نوسازی صنعت هوانوردی با توجه به فراگیری جهانی آن و سریع‌ الوصول بودن آن است، برای این منظور در این مدت مذاکرات مجدد با سازمان‌های هوایی جهانی و معتبر آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: برقراری پروازهای مستقیم ایران به اقصی نقاط جهان را یکی پس از دیگری فراهم خواهیم کرد. همچنین بازنگری در راه‌های هوایی که از فراز ایران عبور می‌کند، رفع موانع پروازی، کوتاه‌ کردن مسیر و افزایش موقعیت رقابت اقتصادی آن از اصلی‌ترین سیاست‌های این موضوع است.

سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری در سیستم حمل و نقل هوایی

عضو کابینه دولت یازدهم از دو برابر شدن تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران خبر داد و گفت: نوسازی سیستم هوایی ایران از دیگر سیاست‌هایی است که  با آن، تمام سیستم‌های راداری و هدایت هواپیما در ایران را بازنگری کرده است و تاکنون 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

آخوندی افزود: بدون سیستم نوآوری مطمئن پروازهای عبوری را نمی‌توان ایمنی بخشید.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سال‌هاست در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری نشده و بسیاری از فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت خود عمل می‌کنند و به زودی به حد اشباع می‌رسند و رشد مستمر پروازها شاهد این مدعا است. به عنوان نمونه در همین خردادماه پروازهای فرودگاه مهرآباد برابر با پیک(زمان اوج) پروازهای عید نوروز است.

آخوندی افزود: فرودگاه امام سال 83 افتتاح شده اما تاکنون مورد بهره‌برداری جدیدی قرار نگرفته است و سال‌هاست بیش از 6 درصد از ظرفیت آن استفاده می‌شود، این وضعیت را در فرودگاه‌های شیراز، اصفهان و سایر فرودگاه‌های بین‌المللی نیز داریم.

وی با بیان اینکه قرار بود ظرفیت فرودگاه بین المللی تهران به 50 میلیون نفر مسافر برسد، تصریح کرد: در حال حاضر این فرودگاه تنها 6 میلیون مسافر دارد اما خوشبختانه برنامه توسعه این فرودگاه را در دست اقدام داریم به همین منظور ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی طی سال جاری افتتاح خواهد شد و افزایش 80 درصدی این فرودگاه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: به زودی مناقصه ترمینال 22 میلیون نفری امام خمینی اعلام می‌شود و امیدواریم بتوانیم برنامه افزایش ظرفیت این فرودگاه را به 30 میلیون مسافر طی 4 سال آینده عملیاتی کنیم. همین برنامه را برای سایر فرودگاه‌های بین‌المللی همچون تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز و ... داریم.

آخوندی با بیان اینکه قرار بود فرودگاه امام به محل حمل و نقل کل منطقه تبدیل شود، افزود: برای دست‌یابی به این هدف، برنامه تشکیل شبکه حمل و نقل ترکیبی شامل شبکه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی را در دست داریم تا تمام عملیات بندری در فرودگاه‌ها انجام شود و برای اولین بار در ایران مفهوم حمل و نقل بین‌المللی تحقق یابد.

وی تاکید کرد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت در جهان و افزایش رفاه ملت ایران نیاز به 400 فروند هواپیمای دوربرد، میان برد و 100 هواپیمای کوتاه‌برد دارد که تامین آن به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

امضای پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به نیاز به تامین مالی بسیار بالا و قطع روابط بین‌المللی ایران تقریبا تحقق برنامه‌های فوق دور از ذهن بود اما ما در وزارتخانه راه و شهرسازی هم زمان با آغاز مذاکرات برجام به صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای تامین ناوگان ایران را آغاز کردیم و اینکه با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها «پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس» به امضا رسانده‌ایم و در آینده توافق با  هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه چه کسی فکر می‌کرد بدون تضمین دولت و با اتکا به بازار بتوان چنین خریدی را سازمان داد، تصریح کرد: ارزش اسمی خرید هواپیمایی صورت گرفته 25 میلیارد دلار است و این به مفهوم ورود قدرتمندانه ایران به بازار جهانی و آمادگی برای رقابت در سطح جهان است.

آخوندی با تاکید بر اینکه امضای این قرارداد 16 سال به طول می‌انجامد که نشان از مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است، افزود: تامین مالی تمامی این هواپیماها عمدتا از بیش از 85 درصد بازار بین‌المللی صورت می‌گیرد و به شما این اطمینان را می‌دهم تمام مذاکرات فنی، مالی، فناوری و ... کاملا براساس برنامه زمان‌بندی شده در دست اقدام است.

5 تا 7 میلیارد دلار کاهش هزینه خرید 6 فروند هواپیما نسبت به دولت قبل

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دست تمام دلالان و واسطه ها را از این معاملات قطع کرده‌اند، گفت: از فروشندگان حتما درخواست کردیم که حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید که توافقی که پیش از وزارت من برای خرید 6 فروند هواپیما صورت گرفته بود با رقم مورد توافق اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما 5 تا 7 میلیارد دلار تفاوت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه این پول به جیب دلالان می‌رفت، گفت: دلال‌ها تمام تلاش خود را علیه ایران و این خرید صف‌آرایی می‌کنند، در حالی که سالانه بین 3 الی 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیط‌های بین المللی، ایرانیان از شرکت های خارجی است. آیا گرفتن سهم برای ایران مایه خوشنودی رقبا است؟

در همین رابطه