رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

فصل جدیدی در تولید نفت شیل رقم می‌خورد

بر اساس گزارش‌های رویترز، تولیدکنندگان نفت پرهزینه سعی دارند با کاهش تولید نفت اوپک دوباره به بازار جهانی نفت بازگردند.

31 خرداد 1395
کد خبر : 1984
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دو سالی که از بازار نفت گذشته همچون کابوس بوده‌است. تولیدکنندگان کوچک و بزرگ امریکایی نفت را رصد می‌کنند و منتظرند تا به مرز 50دلار در ازای هر بشکه برسد. آن‌ها تمامی اقدامات سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و عربستان سعودی را به عنوان تولیدکننده کلیدی نفت تحت نظر دارند. حتی اگر یک بشکه از تولید نفت این سازمان کم شود از آن طرف به تولید نفت شیل اضافه می‌َشود. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش رویترز نشان می‌دهد قیمت نفت به دنبال مسئله برگزیت و جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا با افزایش اندکی همراه بوده‌است. این افزایش قیمت نیز می‌تواند دلیل دیگری بر دوباره فعال شدن حفاران نفتی باشد.

شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل که با نفت 26دلاری انتظار ورشکستگی و سقوط را داشتند اکنون با کوچک‌ترین کاهش عرضه و افزایش قیمت دوباره به بازار باز می‌گردند. اوپک که قصد داشت سهم خود را در بازار جهانی نفت حفظ کند از سال 2014 تا کنون از تولید نفت خود نکاسته‌است. اعضای این سازمان در حقیقت سعی داشتند با تولید بیشتر نفت باعث کاهش شدیدتر قیمت نفت بشوند و به این ترتیب تولیدکنندگان پرهزینه را از گردنه تولید و بازار نفت خارج کنند.

اقدام آن‌ها بی‌ثمر هم نبود. درآمد صنعت نفت در سال 2015 نسبت به سال قبل از حدود 30درصد کاهش یافته‌است. در آن زمان که نفت قیمت‌های بالای 100دلار را تجربه می‌کرد تعداد چاه‌های نفتی و دکل‌های حفاری در ایالات متحده امریکا به بالاترین میزان خود رسید. اما به دنبال بازار با مازاد عرضه نفت مواجه شد که کاهش شدید قیمت نفت را در پی داشت.

اما این کاهش قیمت تا کنون باعث نشده تولیدکنندگان امریکایی ورشکسته بشوند؛ آن‌ها در نهایت 100هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش داده‌اند. همه تولیدکنندگان بزرگ نفت در ایالات متحده امریکا تا کنون موفق شده‌اند جان سالم به در ببرند.

این شرکت‌ها موفق شده‌اند خیلی سریع خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند و هزینه‌های خود را کاهش بدهند تا بتوانند همچنان در این فضا نیز نفت تولید کنند. البته این روزها آن‌ها هم به بازگشت سرمایه خود فکر می‌کنند و بدون توجه به هزینه‌ها، صرفاً تولید می‌کنند و در انتظار بازگشت سرمایه‌شان هستند.

تحلیل‌گران بازار نفت معتقدند در حال حاضر سرمایه‌گذاران در ایالات متحده امریکا تنها در انتظار نفت 50دلاری هستند تا دوباره با پویایی به فعالیت خود در بازار نفت ادامه بدهند. داده‌های به دست آمده از بلومبرگ نشان می‌دهد حفاران نفتی در ایالات متحده امریکا دوباره دست به کار شده‌اند.

در همین رابطه