رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در گفت‌وگو با تولیدکننده داخلی مطرح شد

از نقض مصوبات دولت تا بی‌اعتمادی به محصول ایرانی

انوشیروان مرآت،می‌گوید: اکثر مخاطبان و خریداران صنعت ما دستگاه‌های اجرایی و دولتی هستند. قوانین حمایت از محصولات داخلی درست اجرا نشده، و بی‌اعتمادی به‌محصولات داخلی وجود دارد.

02 تیر 1395
کد خبر : 2041
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده محصولات مخابراتی و ارتباطاتی می‌گوید اکثر مخاطبان و خریداران صنعت ما دستگاه‌های اجرایی و دولتی هستند اما قوانین و مقررات حمایتی از محصولات داخلی آنطور که باید اجرایی نشده و همچنان بی اعتمادی به محصولات داخلی وجود دارد.

انوشیروان مرآت، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده محصولات مخابراتی و ارتباطاتی با اشاره به موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: اکنون از نظر قوانین و مقررات وضعیت خوب است اما این مقررات در بسیاری سازمان‌ها به درستی اجرا نمی‌شوند. مثلا قوانین مصوب مجلس، تصویب‌نامه هیات وزیران و بخشنامه‌های اختصاصی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد که معمولا مبتنی بر تصویب‌نامه هیات وزیران یا قوانین مصوب مجلس هستند که صراحتا خرید محصولات خارجی که دارای مشابه داخلی هستند را حداقل برای دستگاه‌های اجرایی دولتی ممنوع اعلام کردند و حتی لیست آنها را مشخص کردند.

نقض مصوبات دولت برای ممنوعیت خرید کالای خارجی

وی ادامه داد: اما در عمل موارد زیادی را می‌بینیم که این مقررات نقض شده و اجرا نمی‌شود؛ تصویب‌نامه مربوط به ممنوعیت خرید کالاهای خارجی یک جدول پیوست دارد که هر چند وقت به‌روز می‌شود و انواع کالا که نمونه داخلی آن وجود دارد و نمونه خارجی‌اش ممنوع است را نام برده. ما به سهم خود به عنوان یکی از تولیدکنندگان دانش‌بنیان کشور در بسیاری از سازمان‌ها شاهد نقض این تصویب‌نامه هستیم و علی‌رغم اینکه محصولات تولیدی ما صراحتا در جدول پیوست مذکور درج شده و نباید نمونه خارجی آن را بخرند، متاسفانه در عمل این اتفاق می‌افتد.

مرآت با بیان اینکه صنایع مختلف مشتریان و مخاطبان مختلفی دارند، گفت: صنعت ما جزو صنایعی است که عمده خریداران و مخاطبانش دستگاه‌های اجرایی هستند و عمده بازار هم  بازاری است که طبق قاعده باید این بخشنامه‌ها و مقررات را اجرا کند، زیرا زمانی که بازار غیردولتی باشد، تصمیم شخصی و توسط مشتریان گرفته می‌شود، ولی در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها که از بودجه و بیت‌المال استفاده می‌شود و طبق قانون انتظار می‌رود از مقررات حمایت و اجرا شود، کاستی در اجرا زیاد است.

چرا به محصولات داخل اعتماد ندارند!

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود قیمت مناسب محصولات داخلی، برخی سازمان‌ها به خرید محصولات خارجی تمایل دارند، گفت: ممکن است بسیاری از مشتریان هنوز اعتماد لازم را به برخی برندهای ایرانی پیدا نکرده باشند و ما تمام تلاشمان را متمرکز کرده‌ایم که این اعتماد را ایجاد کنیم و به سهم خودمان به عنوان یک شرکت تولیدکننده داخلی در رشته مخابرات سعی کردیم جلب رضایت مشتری را در اولویت اول قرار دهیم، به طوری که محصولات شرکت، خودش بهترین تبلیغ باشد.

نقش تولیدکنندگان در تحقق اقتصاد مقاومتی

او در توصیف نقش تولیدکنندگان در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: ما حداقل در رشته خودمان صد درصد توانایی این را داریم که بتوانیم در تراز جهانی کار کرده و با برندهای معتبر رقابت کنیم. البته باید زمان کافی برای طی کردن مراحل مختلف این مسیر در نظر گرفت و مهم این است که سرعت پیشرفت فعالیت‌ها امیدوار کننده و نشان‌دهنده کاهش فاصله با رقبای بین‌المللی باشد.

مرآت ادامه داد: ما از یک مدل خاص محصول شروع کردیم و به تدریج طیف محصولات را گسترده کرده و در هر قدم سعی داریم در تراز کیفیت جهانی کار کنیم، اما عده‌ای ممکن است از مقایسه وضعیت فعلی صنعت داخلی با صنایع پیشرفته رقیب در کشورهای اروپایی و آمریکایی و با دیدن فاصله مرعوب شوند و خیلی زود جا بزنند و بگویند نمی‌توان به این شرکت‌ها که به چنان سطحی از تکنولوژی رسیده و این طیف از محصولات را دارند رسید.

دچار افراط و تفریط نشویم

وی ادامه داد: از آن طرف عده‌ای هستند که تنها با یک موفقیت موردی، تحت تاثیر قرار گرفته و انتظارات غیرواقعی برایشان ایجاد می‌شود که می‌توانند در یک چشم به هم زدن هم‌تراز وضع فعلی برندهای جهانی شوند که البته به مرور زمان چون این تصور غیر واقعی است، محقق نشده و سرخوردگی ایجاد کرده و کار کوتاه‌مدت می‌شود.

او در ادامه افزود: این نمونه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیانی که در رشته مخابرات در چند سال اخیر در ایران فعالیت داشته‌اند مشاهده شده؛ اینکه شرکتی شروع انفجاری داشته و بعد متوقف شده است. نباید در انتظاراتمان دچار افراط و تفریط شویم. البته که ما می‌توانیم، ولی رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود و نمی‌شود بدون صبر و برنامه‌ریزی بلندمدت به موفقیت پایدار رسید.

نخبگان را حفظ کنیم

مرآت با بیان اینکه بعضی شرکت‌ها از همان ابتدا خیلی راحت کوتاه می‌آیند و وارد میدان نمی‌شوند، گفت: باید یک نگاه واقع‌بینانه داشت و طبیعتا یک زمان کافی در نظر گرفت که خودمان را به آنها برسانیم و نکته‌ کلیدی قضیه این است که بهبود مستمر داشته باشیم. هرکسی باید در جایگاه خودش در صنعت هدف‌گذاری کند که مثلا تا پایان سال نسبت به سال قبل خود یک پیشرفت محسوس داشته باشد و در صورت داشتن این بهبود مستمر می‌توان موفق شد.

وی در پاسخ به اینکه شرکت‌های خصوصی برای تقویت خود می‌توانند چه کار کنند، گفت: عامل اصلی شکوفایی در حوزه دانش‌بنیان نیروی انسانی متخصص است، بنابراین باید روی حفظ افراد نخبه و متخصصان تراز اول تمرکز کرده و آنها را جذب کنیم. از دانشی که دارند استفاده کاربردی شود و این در صدر مسائلی است که شرکت‌ها  باید به آن بپردازند.

آسیب‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

مرآت با بیان اینکه در زمینه سیستم‌های های‌تک (با تکنولوژی بالا) از جمله مخابرات در مقاطعی تحولاتی در تکنولوژی اتفاق می‌افتد که اگر شرکت‌ها آماده نبوده و در روند روزمرگی خود باشند، در مقطعی ناگهان از بازار حذف می‌شوند، افزود: یکی از آسیب‌هایی که متوجه شرکت‌های دانش‌بنیان و اتفاقا شرکت‌های موفق است، معطوف شدن ذهن آنها به کار روزمره‌ای که انجام می‌دهند و محصولی که روی آن کار می‌کنند، است و معمولا هم چون شرکت‌های موفقی هستند حجم کار زیادی دارند و ممکن است نگاهی با برد میان‌مدت یا بلند مدت به تحولات پیش رو در آینده نداشته باشند.

وی ادامه داد: فناوری این طور نیست که اگر تصمیم گرفتید بتوانید یک هفته‌ای به آن دست پیدا کنید بلکه باید برای آن برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید و اگر می‌خواهید با یک فناوری که پنج سال آینده به بازار می‌آید رقابت کرده و حرفی برای گفتن داشته باشید، باید از همین الان به کارهای تحقیقی و توسعه‌ای در این زمینه بپردازید.

او خاطرنشان کرد: زمانی که یک تحول در بازار به وجود می‌آید این شرکت‌ها غافل‌گیر می‌شوند و می‌بینند سهم بازارشان را از دست داده‌اند، زیرا محصولی برای فناوری جدید ندارند و دیگر دیر شده تا بخواهند از نقطه صفر شروع کنند و از رقبا عقب می‌افتند. اتفاقی که متاسفانه در کشور خودمان هم برای بعضی از شرکت‌های تولیدکننده اتفاق افتاده است.

رصد تحولات آینده برای جامعه مخابراتی کشور

مرآت با بیان اینکه در حوزه فناوری ارتباطی فاصله پنج تا 10 سال به عنوان آینده میان‌مدت یا بلندمدت تلقی می‌شود، افزود: ما در مجموعه خودمان از ابتدای امسال دفتری به نام دفتر مطالعات آینده تاسیس کردیم که زیر مجموعه مرکز آموزش و پژوهش قرار دارد و ماموریت آن رصد کردن تحولاتی است که پیش‌بینی می‌شود در آینده در بازار و صنعت مرتبط اتفاق بیفتد. در نظر داریم نتیجه بررسی‌ها و مطالعات را در معرض دسترسی جامعه مخابراتی کشور نیز قرار دهیم که سایرین نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

حمایت‌های دولتی کافیست؟

او با اشاره به کمک بخش دولتی در این زمینه گفت: در حال حاضر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بقیه نهادهای ذی‌ربط برنامه‌ریزی‌هایی برای حوزه دانش‌بنیان و حمایت‌ها چه به صورت معنوی و چه مادی از شرکت‌های دانش بنیان پیش‌بینی شده و انصافا حمایت‌های چند سال اخیر مفید بوده است. سایر بخش‌های دولت هم حمایت می‌کنند. البته حتما جای بهبود در این زمینه وجود دارد. همچنین به تدریج در مقایسه با سال‌های گذشته تفاوت مشاهده می‌شود و اعتماد مشتریان ( سازمان‌ها و بهره‌بردارهای بزرگ) به تدریج به برند داخلی بیشتر می‌شود.

شرایط نابرابر شرکت‌های داخلی و خارجی در مناقصات

وی خاطرنشان کرد: ما دنبال این هم نبودیم که به خریداران در دستگاه‌های اجرایی بگوییم محصول خارجی را کاملا از مناقصات کنار بگذارید و محصول داخلی بخرید، علی‌رغم اینکه این متن صریح مقررات کشور است و این حق ماست که اجرای قوانین حمایتی را از سازمان‌ها مطالبه کنیم، اما ما دنبال یک چنین مطالبه حداکثری نبودیم.

مرآت افزود: شاید تعجب کنید ما در برخی از مناقصات راضی هستیم به اینکه به محصولات داخلی اجازه ورود به مرحله بررسی بدهند و در کنار محصول خارجی با شرایط مساوی بررسی کنند. اما همین اتفاق هم بعضی جاها نمی‌افتد و در بعضی سازمان‌ها حتی مواردی داشتیم که صراحتا ذکر برند خارجی کردند و فقط چند محصول خارجی را برای شرکت در مناقصه پذیرفتند.

وی با اشاره به پیگیری نقض قوانین و خریداری برندهای خارجی گفت: ممکن است در نگاه اول بگویید در صورت نقض مقررات، می‌توان شکایت کرد و موضوع حل می‌شود، اما چون تعداد نقض مقررات زیاد است در عمل اینطور نیست. زیرا اولا شرکت منابع و امکانات این را ندارد که مرتب شکایت کند و این کار وقت و انرژی می‌برد.

وی ادامه داد: دوم اینکه اگر نهاد نظارتی نقض مقررات را بررسی کند و مناقصه ابطال شود، در نهایت رابطه ما به عنوان فروشنده و پیمان‌کار با بخشی از بدنه کارفرما مخدوش شده و فروش‌های آتی ما به آن کارفرما را دچار مشکل می‌کند، زیرا لازمه کار حفظ ارتباط مثبت با خریدار است.

مرآت همچنین افزود: البته ما در مواردی که مقررات به طور فاحش نقض شود این کار را می‌کنیم، اما برخی موارد هم زورمان نمی‌رسد و کار خیلی خاصی نمی‌توان کرد و مجبور می‌شوید روی توسعه ارتباط مثبت با مشتری تمرکز کنید، به مشتریان محصول و برند ایرانی را معرفی کرده و روی جنبه مثبت کار  بیشتر تمرکز کنید تا شاید در آینده با آن بتوانید سازمان کار کنید.

فکری برای نقدینگی کنید

او با بیان اینکه شرکت‌هایی که با شیب تند رشد می‌کنند نیاز به نقدینگی و به خصوص سرمایه در گردش دارند، گفت: معنای شیب رشد تند، حجم کارهای بیشتر با مبالغ بالاتر است. اجرای هر پروژه نیاز به سرمایه در گردش دارد و شیب تند باعث می‌شود بازگشت سرمایه از پروژه‌های قبلی به میزان کافی وجود نداشته که یعنی باید در پروژه‌های جدید مبلغ بیشتری سرمایه‌گذاری شود و بین نقدینگی موجود شرکت و نقدینگی مورد نیاز برای پاسخ گویی به این حجم تقاضا فاصله می‌افتد. این یک مساله شناخته شده در رشته مدیریت برای تمامی شرکت‌های در حال رشد است و باید فکری به حال آن کنند.

وی در زمینه تامین سرمایه مورد نیاز اظهار کرد: در کشور ما به طور خاص برای شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی را تاسیس کردند که حمایت‌های محسوسی هم دارد. معمولا عاملی که در اجرا برای شرکت‌ها مشکل ایجاد می‌کند، بحث وثایق است. زیرا نهایتا در  تسهیلاتی که دولت می‌خواهد حمایت کند و در اختیار شرکت‌ها بگذارد وثایقی باید وجود داشته باشد.

ناتوانی شرکت‌ها از تامین وثایق

مرآت ادامه داد: اگر با نگاه سنتی بانکی بخواهد به قضیه نگاه شود، وثایق بسیار سخت‌گیرانه که به آنها نوع الف می‌گویند از شرکت‌ها مطالبه شود و طبیعتا یک شرکت در حال رشد نمی‌تواند آن وثایق را تامین کند و از حمایت‌ها و تسهیلاتی که  در نظر گرفته شده بی‌بهره می‌ماند. بنابراین در صندوق نوآوری و شکوفایی روی این موضوع کار کردند و هنوز می‌شود راه‌های ابتکاری پیدا کرد که این قفل بیشتر باز شود. وثایق برای شرکت‌هایی که واقعا کار می‌کنند و تسهیلات را در مسیر درست سرمایه‌گذاری می‌کنند و تحلیل مالی پروژه هایشان نشانگر عملکرد مالی عاقلانه و مطمئن است، باید بیشتر تسهیل شود.

تفاهم با شرکت‌های خارجی برای صادرات

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تفاهمات صورت‌گرفته با سایر کشورها برای انجام صادرات گفت: قرقیزستان از کشورهایی است که با آن مذاکراتی داشتیم. اخیرا از شرکت مخابرات قرقیزستان بازدیدی داشتیم و مدیرعاملش اینجا آمده و از مجموعه بازدید کردند و بحث زمینه‌های همکاری بود و بررسی اینکه آیا می‌توانند محصولات تولیدی ما را در شرکت مخابرات قرقیزستان استفاده کنند. ما کم‌کم به فکر گسترش صادرات هستیم.

صادرات کار سختی است

مرآت با بیان اینکه محصولات پرظرفیت سوییچ مخابراتی محصولات پیچیده‌ای هستند که صادراتش کار سختی است، افزود: نیاز است حتما یک تیم حرفه‌ای مجری برای نصب و راه‌اندازی پشتیبانی در محل مشتری وجود داشته باشد و مثل برخی انواع دیگر محصولات نمی‌توانید فقط آنها را برای خریدار ارسال کنید و گیرنده با کتابچه راهنما آن را نصب کند. بنابراین محصول را به هر کشوری که بخواهید بفروشید حتما یا باید شعبه‌ای ایجاد کنید که تیم فنی قوی داشته باشد یا باید با شرکتی که آنجا وجود دارد و تیم فنی قوی دارد همکاری شکل دهید.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار ما عمدتا داخلی است و مدت خیلی زیادی نیست که این نوع محصول در بازار عرضه می‌شود ولی برنامه‌ریزی‌های زیادی برای صادرات کردیم، استانداردهای CE‌ که استاندارد اروپایی محصولات الکترونیکی است و صادرات محصول به اکثر کشورهای دنیا از نظر تاییدیه فنی مجاز می‌کند را برای محصولاتمان گرفتیم.

او با بیان اینکه در سیستم‌های سوئیچینگ مخابراتی هر دو دهه یک تحول فناوری از فناوری قدیمی یا فعلی به فناوری جدید داریم،گفت: در حال حاضر در یکی از آن نقاط ‌عطف‌ هستیم.

استفاده از فناوری جدید در شبکه مخابراتی

مرآت افزود: یکی از این فناوری‌های جدید NGN(Next Generation Networking) شناخته می‌شود و مبتنی بر شبکه IP است. به این صورت که در این فناوری بستر ارتباطی سیستم‌های مخابراتی با بستر ارتباطی که برای ارتباطات دیتا یا اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکپارچه می‌شود.

وی با اشاره به  مزایای استفاده از فناوری جدید در شبکه مخابراتی گفت: در فناوری قبلی این بسترها مجزا بود یعنی اینترنت و شبکه کامپیوتری و شبکه تلفنی هر کدام یک زیرساخت، پروتکل و فناوری جداگانه داشت، اما در فناوری جدید یک همگرایی اتفاق افتاده و این بسترها با هم ادغام شده‌اند و سیستم‌های مخابراتی از همان بستری استفاده می‌کنند که شبکه‌های کامپیوتری (IP) بهره می برند.

صرفه‌جویی‌های هنگفت در زیرساخت‌های مخابراتی

او ادامه داد: همچنین صرفه‌جویی‌های هنگفتی در زیرساخت برای شبکه مخابراتی ایجاد می‌شود؛ انواع خدمات ارزش افزوده و قابلیت‌های پیشرفته در اختیار بهره‌برداران و مشترکین این شبکه قرار می‌دهد. قابلیت‌هایی از قبیل صندوق پیامگیر، فکس مجازی، صندوق اس‌ام‌اس، قابلیت مدیریت کردن کارکرد هر کاربر از طریق پنلی که در اختیارش قرار می‌گیرد، در جایی که مجوز بهره‌بردای وجود داشته باشد قابلیت مکالمه تصویری و ویدیویی را می‌تواند ایجاد کند و انواع فعالیت‌های مختلف پیشرفته را در اختیار کاربران قرار می دهد.

مرآت گفت: بازار این محصول دو نوع مخاطب دارد؛ بازار شبکه‌های اینترپرایز (سازمانی) و سازمان‌هایی که معمولا گستردگی دارند یا در سراسر کشور برای خود شبکه دارند به عنوان نمونه مجموعه های وزارت راه و سازمان‌های مختلف دیگر که شبکه‌های مخابراتی بزرگ دارند و برای ایجاد شبکه مخابراتی سازمان خود از این سوئیچ استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش دوم مخاطبان، شبکه مخابرات عمومی کشور است که مشتریان همان اپراتورهای مخابراتی مانند شرکت مخابرات ایران هستند که مشتری محصول را خریده و می‌توانند به مشترکین سرویس‌دهی کنند. تفاوت این دو نوع مخاطب این است که در شبکه عمومی مقیاس ظرفیت‌ها خیلی بالاتر است و تا میلیون شماره هم می‌رود و در شبکه های سازمانی ظرفیت‌ها در مقیاس چند هزار شماره تا نهایت صدهزار شماره است.

مشتریان چه کسانی هستند؟

او با اشاره به لیست قراردادهای این شرکت با مشتریان اظهار کرد: اکثر سازمانها و شرکت های بزرگ کشور از محصولات ما استفاده می‌کنند از جمله شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات.

مرآت با برشمردن مزیت‌های این محصول داخلی نسبت به مشابه خارجی خود گفت: تمام مشخصات و قابلیت‌هایی که معتبرترین برندهای خارجی که رقیب ما هستند و محصول مشابه ما را تولید می‌کنند، در محصول ما وجود دارد، بنابراین چیزی از محصولات خارجی کم نداریم و حتی گاهی از برخی قابلیت‌ها و امکانات استفاده می‌شود و نوآوری‌ها و ابتکاراتی وجود دارد که برای اولین بار ما آن را به صورت داخلی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه نکته‌ای که برای مشتریان بسیار ملموس است، وجود پشتیبانی قوی محصولات است، اظهار کرد: تفاوت ما به عنوان سازنده داخلی با سازنده خارجی این است که متخصصین تراز اول و طراح محصول را در داخل کشور داریم و عمق دانش فنی ما در مورد محصولی که ارایه می‌کنیم بسیار کامل است، در مقایسه با یک محصول خارجی که از طریق نمایندگی فروش محصول خود را می‌فروشد و تیمی که آن را نمایندگی می‌کند، طبیعتا عمق دانش فنی‌اش در مورد محصول کم است.

میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی با محصول داخلی

مرآت با اشاره به فاکتور قیمت به عنوان دیگر مزیت محصولات داخلی گفت: طبیعتا محصولی که در داخل تولید می‌شود برای مشتری بسیار ارزان‌تر است و ما میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی فقط از طریق همین محصول ارائه‌شده داشته‌ایم.

وی در بخشی از این گفت‌وگو با بیان اینکه از بحث‌های موجود در اقتصاد و صنایع دانش‌بنیان این است که ما حلقه‌های استراتژیک فعالیت‌های تولید را خودمان در اختیار داشته باشیم، گفت: در کشورهای پیشرفته صنعتی شاید تا چند دهه پیش هنوز این تفکر حاکم بود که یک شرکت تولیدی باید تمام مراحل را خودش انجام دهد.

او ادامه داد: به مرور این دیدگاه در کشورهای پیشرفته صنعتی و شرکت‌هایی که در زمینه فناوی‌های نوین و های‌تک کار می‌کردند مطرح شد که چرا وقت ارزشمند و تخصص نیروی انسانی خود را صرف فعالیت‌هایی کنند که در فعالیت‌های تولیدی خیلی اهمیت بالایی ندارد، یعنی ارزش افزوده اقتصادی بالا، ارزش استراتژیک از نظر صنعتی مالکیت حقیقی آن فناوری و کم‌یاب و محدود بودن منابعی که برای انجام دادن آن بخش از فعالیت‌ها لازم است.

مرآت درباره دید جدید شرکت‌ها توضیح داد: فعالیت‌های تولید به اجزای مختلف تقسیم می‌شود؛ قسمت‌هایی که این ویژگی‌ها را دارد مثل طراحی، تولید فناوری تا مرحله ساخت نمونه‌های صنعتی را به صورت اختصاصی در مجموعه خودشان انجام شده و قسمت‌هایی که این ویژگی‌ها را ندارد و معمولا کار تکراری است که به صورت کارگرمحور انجام می‌شود، به مناسب‌ترین گزینه‌ای که از نظر اقتصادی در میان پیمان کاران مختلف کشور وجود دارد برون‌سپاری می‌شود. ما هم بر خلاف دو دهه پیش همین کار را انجام دادیم.

وی اظهار کرد: در برخی شرکت‌ها، در مقطعی از زمان نزدیک به 12 سال پیش ادعا کردیم مدرن‌ترین سوییچ مخابراتی جهان را در کارخانه‌هایمان ایجاد می‌کنیم. ولی واقعیت این بود که ما در سر اشتباه این معامله قرار داشتیم و کار کارگرمحور را انجام می‌دادیم و نمی‌توانستیم هیچ تغییری در طرح داخلی و نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهایش بدهیم. اما کاری که الان می‌کنیم برعکس این قضیه است، یعنی تمام طرح دانش و فناوی محصول در اختیار خودمان است.

در کشور تولید قطعات رایج الکترونیکی مانند آی‌سی نداریم

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره ساخت قطعات الکترونیکی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی در جهان نیز اکثر سازندگان محصولات الکترونیکی خودشان قطعه را نمی سازند و از قطعات الکترونیکی که تولیدکنندگان تخصصی قطعات در جهان تولید می‌کنند استفاده می‌کنند. کما اینکه تولیدکنندگان معروف جهانی گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ و غیره که همه ما می‌شناسیم نیز قطعات را خودشان نمی سازند.

مرآت افزود: قطعه‌سازی خودش یک حوزه و صنعت جداگانه است و ما فعلا در کشور تولید قطعه آی‌سی و خازن و مقاومت نداریم و اگر داریم گسترده نیست. این قطعات تولیدکنندگان خاصی دارد و معمولا سازنده اصلی آنها صنایع اروپا و آمریکا هستند و بسته به شرایط اقتصادی تصمیم گرفته می‌شود که از کدام کشور می‌توان قطعات را خرید چون در بازار اکثر کشورها موجود و قابل تهیه هستند.

وی با بیان اینکه هیچ شرکتی در دنیا وجود ندارد که خودش تک تک قطعات محصولش را بسازد و چنین کاری با منطق حاکم بر کار صنعتی سازگار نیست، گفت: نکته مهم این است که دانش و فناوری و معماری و طرح محصول متعلق به یک شرکت و در انحصار خودش باشد و آن شرکت فعالیت مستمر تحقیق و توسعه‌ای برای ارتقای محصول و گسترش طیف محصولات داشته باشد.

مرآت همچنین در ادامه فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان «صنایع ارتباطی آوا» را تشریح کرده و توضیح داد که فعالیت این شرکت، طراحی و ساخت نوعی از سوییچ‌های مخابراتی است که به آن سوییچ مخابراتی نسل جدید  NGN (Next Generation Networking) و IMS (IP Multimedia Subsystem) می‌گویند.

جایگزینی NGN در شبکه‌های مخابراتی

وی با اشاره به قدمت تاسیس و فعالیت این شرکت، گفت: فعالیت گروهی که در حال حاضر وجود دارد در قالب یک تیم دانشجویی در سال 1379 شروع شد یعنی زمانی که این فناوری آنقدر جدید بود که بیشتر دارای جنبه کار دانشگاهی بود اما اکنون این تکنولوژی در حال جایگزینی فناوری قبلی مخابراتی در کشور است.

در همین رابطه