رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سخنرانی جلال پور در اتاق اصناف

اخلاق در حوزه اقتصاد مغفول مانده است

رییس اتاق ایران با حضور در اتاق اصناف، درباره تفاوت‌های بازار قدیم و جدید و بایدهای اخلاقی بازار که به دست فراموشی سپرده شده، سخنرانی کرد.

02 تیر 1395
کد خبر : 2054
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محسن جلال‌پور در جمع بازاری‌هایی که در اتاق اصناف گرد هم آمده بودند گفت: من بازاری بودم، بازاری زاده بودم و باورم این است که اتاق بازرگانی از اتاق اصناف و از بازار نشات گرفته است. باورم این است که اتاق تعاون زاییده اتاق اصناف است و باورم این است که بازار مادر و پدر و بزرگ همه فعالان اقتصادی است.

او با اعتقاد به اینکه ریشه اقتصاد ایران از بازار بوده است، گفت: من خودم را از اصناف و بازاری‌ها می دانم و امروز حلقه مفقوده‌ بازار، بازاریان و اصناف، اکرام و اخلاق است که در سال های گذشته آنچنان به آن پرداخته نشده است.

رییس اتاق ایران با طرح این سوال که «در بازار به چه سمتی می‌رویم» گفت: آیا ما به دنبال فروشگاه های مدرن، زنجیره ای، هایپرمارکت ها و مجموعه مال های بزرگ هستیم یا قصد داریم سنت بازار و بازاری را در کشور حفظ کنیم؟

جلال‌پور با اشاره به فاصله بین بازار قدیم و بازار امروز گفت: اساسا بازار با چه محتوی و مفهومی در ذهن ما نقش بسته است؟ بازار قدیم چه بوده و امروز فاصله بین بازار واقعی و آنچه ما به عنوان فروشگاه‌ها و مال‌های مختلف می بینم چقدر است؟

او ادامه داد: بحث ما این است که در بازار قدیم، اخلاق، تدین، درس زندگی، رسیدگی به همه مسئولیت های اجتماعی و نگاه به خانواده مطرح بوده است. جا دارد که از اتاق اصناف و از  اتاق ها و از دبیرخانه سه اتاق بخواهیم در این زمنیه یک بازنگری انجام دهد.

رییس اتاق ایران با اشاره به تجربه زیسته خود در بازار عنوان کرد: بازار محل اجتماع مذهبی‌ها، متدینین و همه اخلاق مدارهایی بود که از بازار، اخلاق را به خانه می‌بردند؛ از بازار دین و مذهب پا می گرفت و رشد می‌کرد؛ بازار بود که به همه ایتام و فقرا و ندارها و مسئولیت های اجتماعی می پرداخت.

جلال‌پور در جمع اصناف درباره ویژگی‌های بازار قدیم ادامه داد: از اخلاق و تدین در بازار زیاد شنیده ایم. بازاری ها وقتی صدای اذان ظهر بلند می شد بدون این که در مغازه‌ای بسته شود و بدون نیاز به دزدگیر و دوربین، همه به مسجد می رفتند و همه چیز امن تر و بهتر از امروز بود.

او گفت: شنیده ایم وقتی کسی پارچه می خرید پارچه فروش قبل از بریدن می‌گفت اجازه بدهید چراغ را خاموش کنم شاید این نور جلوه بیشتری به پارچه داد باشد، بازهم  واقعیت جنسی را که از من می‌خرید ببینید. شنیده ایم وقتی دو مغازه همکار بودند و کسی برای خرید به یکی از آن ها مراجعه می‌کرد، او به مشتری می‌گفت چون از من امروز خرید کرده‌اند و همکارم چیزی دشت نکرده، از او خرید کنید.

او با بیان اینکه امروزه این مسائل از بازار ما فاصله دارد، اظهار کرد: باید نهضت اخلاق در بازار راه بیفتد. باید دبیرخانه سه اتاق برای زنده کردن فضای اخلاق مدارانه در بازار اقدام کند. اگر اخلاق در بازار درست شود کشور درست می شود.

به اعتقاد جلال‌پور، یکی از ضایعاتی که خواسته به سمت آن رفته‌ایم مدرنیزه کردن بازار و توجه کمتر به اخلاق اصلی و سنتی بازار است.

او با تاکید بر اینکه «اخلاق یک اصل در فضای اقتصادی است»، توضیح داد: این بحث در سال های گذشته مغفول مانده؛ بازار ما باید به سنت اصیل بازار، سنت شاگرد استادی و سنت اخلاق مداری بازگردد و اگر بازار درست شود فرهنگ مردم درست می شود.

 

موضوعات :
در همین رابطه