رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست اتاق اراک با سفیر کنیا در تهران مطرح شد

فعالان اقتصادی استان مرکزی به کنیا سفر می‌کنند

فعالان اقتصادی استان مرکزی در نشست اتاق اراک با سفیر کنیا در تهران دیدار کردند. در این دیدار مقرر شد هیاتی از فعالان اقتصادی استان مرکزی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی این استان به کنیا سفر کنند.

26 شهریور 1402
کد خبر : 2144
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، گفت: کنیا، با 50 میلیون نفر جمعیت، دروازه ارتباطی قاره آفریقا با شرق است و امیدواریم سفر سفیر کنیا در تهران به استان مرکزی، مقدمه‌ای برای حضور یک هیات تجاری بزرگ از این کشور و بازدید از صنایع و ظرفیت‌های استان مرکزی باشد.

محمدرضا جعفری در نشست فعالان اقتصادی استان مرکزی با سفیر کنیا در تهران، افزود: با هماهنگی بخش بین‌المللی اتاق اراک، هیات تجاری از استان مرکزی به کنیا نیز سفر خواهند کرد و پیشنهاد می‌شود که این سفر نیز هم‌زمان با برگزاری یک نمایشگاه از ظرفیت‌های استان مرکزی در کنیا باشد.

وی اظهار کرد: سفارتخانه‌ها نقش تسهیلگری در روابط بین دو کشور را دارد، امروز فرصت آشنایی مختصر از ظرفیت‌های استان برای سفارت کنیا فراهم شد، اتاق بازرگانی جرقه اولیه را زد و فعالان اقتصادی نیز باید پیگیر توسعه روابط باشند، ایران فقط یک بازار 80 میلیون نفری نیست، بلکه با احتساب همسایگان، دسترسی به یک جمعیت 300 میلیونی را برای کنیا فراهم می‌کند.

جعفری تصریح کرد: استان مرکزی انواع و اقسام محصولات را تولید می‌کند و امیدواریم که این سفر، شروعی برای توسعه تعاملات باشد.

سفر سفرا، فرصتی برای ارتقای کمی و کیفی تعاملات تجاری

سعید بیگ زاده، معاون بین‌الملل اتاق اراک نیز در این نشست گفت: با توجه به سیاست‌های اتاق برای معرفی توانمندی‌ها و فرصت‌های تجاری استان مرکزی این سفر برنامه‌ریزی شد و این سفرها می‌تواند به ارتقای سطح کمی و کیفی تعاملات تجاری طرفین کمک کند

وی تصریح کرد: با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی و صنایع و محصولات کشور کنیا امکان تبادلات دوجانبه وجود دارد و با توجه به درخواست سفیر و معرفی ظرفیت‌ها از برخی از صنایع همچون کمباین سازی ایران آونگان پلاست و بهرود اترک نیز بازدید به عمل آمد و مذاکراتی در این بازدیدها صورت گرفت که امیدواریم با پیگیری‌ها بتوانیم نتایج خوبی را از این سفر دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه استان مرکزی توانمندی‌های بالقوه‌ای دارد که اکثر آن به فعلیت رسیده است و مطمئناً قابل صادرات هستند، گفت: مسلماً برای بازدید از همه ظرفیت‌های استان مرکزی فرصتی بیشتر نیاز است و امیدواریم که در سفری دیگر، همه توانمندی‌های استان در شهرستان‌های مختلف ارائه شود.

مبادلات 60 میلیون دلاری ایران و کنیا در 2020

علی میرزایی، دبیر کل اتاق اراک در این نشست اظهار کرد: کنیا یک کشور مهم و در حال توسعه در شرق آفریقا و یکی از اعضای تأثیرگذار بین کشورهای شرق و جنوب آفریقا قلمداد می‌شود، اما چرا شاهد حجم ناچیز مبادلات تجاری ایران با کنیا هستیم؟

وی با بیان اینکه در سال 2020 سقف همکاری اقتصادی دو کشور حدود 60 میلیون دلار بوده است، افزود: سفارت کنیا در ایران راهکار شناخت برخی از موانع را در چه چیز می‌داند و درواقع چه موانعی بر سر راه گسترش روابط وجود دارد.

میرزایی تصریح کرد: استان مرکزی دارای سه شرکت مدیریت صادرات است که قابلیت تأمین بسیاری از نیازهای کنیاست، همچنین این استان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه را به نام شهرک صنعتی کاوه در ساوه را در خود جای داده است، 3800 واحد تولیدی در این استان وجود دارد که 2700 واحد دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

سفر رئیس‌جمهوری ایران، فرصتی برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی ایران و کنیا

سفیر کنیا در تهران نیز در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی گفت: سفر رئیس‌جمهوری ایران به کنیا، زمینه توسعه روابط اقتصادی و سیاسی این دو کشور را فراهم کرده است.

جاشوا گاتیمو با قدردانی از اتاق اراک برای برگزاری این دیدار، به سفر سفیر اوگاندا به اراک اشاره کرد و افزود: سفیر اوگاندا یکی از ترغیب‌کنندگان من برای حضور در اراک بود و خوشبختانه امروز در این سفر از کارخانه کمباین سازی بازدیدی داشتم که وجود چنین کارخانه‌ای را در این شهر متصور نبودم.

وی با بیان اینکه کنیا در حوزه کشاورزی فعالیت‌های گسترده دارد، افزود: وجود برخی مشکلات در این حوزه به عدم امکان همکاری گسترده با ایران به دلیل تحریم‌ها بازمی‌گردد.

گاتیمو با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری ایران به کنیا و عقد تفاهم‌نامه در زمینه کشاورزی، داروی دام و معادن در این سفر، افزود: رئیس‌جمهوری ایران و کنیا هر دو خواهان همکاری دو کشور هستند و دعوت اتاق اراک از سفارت کنیا، مهر تأییدی برای توسعه همکاری‌هاست.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان کنیایی اطلاعی از ساخت تراکتور در ایران ندارند و طرح این ظرفیت، اثرات مثبتی به همراه داشت؛ چراکه تا پیش‌ازاین تراکتورهای مورد نیاز خود را از اروپا وارد می‌کردند و تولید تراکتور می‌تواند توسعه روابط بین دو کشور را در پی داشته باشند، همچنین نسبت به تولید کمباین در ایران نیز اطلاعی نداشتم و می‌توان از این ظرفیت بهره‌برداری حداکثری داشت.

سفیر کنیا در تهران با اشاره به تولید میوه‌های استوایی در کنیا، اظهار کرد: کنیا دارای جمعیت 50 میلیون نفری است و دروازه آفریقا از شرق به شمار می‌رود و با سرمایه‌گذاری در کنیا، عملاً با جمعیتی بالغ‌بر 500 میلیون نفر روبرو خواهید بود.

وی با بیان اینکه روابط اقتصادی تحت تأثیر روابط سیاسی است، گفت: مسلماً اگر تا به امروز توسعه روابط دو کشور را شاهد نبودیم، متأثر روابط سیاسی بوده است و سفر رئیس‌جمهوری ایران به کنیا، قطعاً قدم مثبتی در توسعه تعاملات است.

گاتیمو با بیان اینکه شرایط صدور ویزا در این کشور کاملاً برخط است و درخواست ویزا برای ایرانیان هیچ مشکلی ندارد، افزود: سفارت کنیا در تهران، نماینده این کشور در ایران است و تسهیلاتی را برای تجار ایرانی دنبال می‌کند تا همکاری‌های دوجانبه بین تجار دو کشور به‌راحتی انجام گیرد.

وی با اشاره به نمایشگاه نایروبی که ظرفیتی برای معرفی توانمندی‌های استان مرکزی در کنیاست، گفت: در کنیا خانه علوم و فناوری وجود دارد، درحال حاضر بیش از 300 شرکت ایرانی به شکل دائمی در این خانه ثبت شرکت کرده‌اند و نمایشگاه‌های این شرکت فرصت مناسبی برای عرضه توانمندی‌هاست.

گاتیمو اضافه کرد: سه شهر از کنیا در زمینه رشد برنج و گندم قوی بوده و محصولات کشاورزی و ماشین‌آلات کشاورزی مانند کمباین را مورد نیاز دارند.

وی با بیان اینکه دولت کنیا بر استفاده از انرژی پاک و سبز تأکید دارد و می‌توان با شرکت‌های فعال در استان مرکزی در زمینه تولید خودروها برق تعاملات بسیاری برقرار کرد، گفت: در کنیا پالایشگاه وجود ندارد و دولت کنیا از سرمایه‌گذاری در این بخش استقبال می‌کند و زمین مورد نیاز این سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، موقعیت آن نزدیک به بندر است و حتی امکان استفاده از مخازن موجود در منطقه نیز به سرمایه‌گذار داده می‌شود.

توسعه تعاملات با عقد توافق‌نامه ترجیحی بین ایران و کنیا

نایب‌رئیس اول اتاق اراک گفت: عقد توافق‌نامه ترجیحی بین ایران و کنیا می‌توان تعاملات دو کشور را توسعه بخشید.

حامد امینی مصلح آبادی افزود: اتاق بازرگانی در توسعه روابط بین‌المللی و اقتصادی و تجاری وظایفی را به دوش دارد و امروز این سفر پیرو این وظیفه برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس دلایلی تراز تجاری ایران و کنیا شرایط خوبی ندارد، افزود: عدم شناخت طرفین از توانمندی‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی و کشاورزی دو کشور باعث شده است که روابط اقتصادی خوبی شکل نگیرد و مسلماً انجام چنین سفرهایی، توسعه شناخت و روابط را به دنبال خواهد داشت، همچنین در جهت عقد توافق‌نامه ترجیحی بین ایران (استان مرکزی) و کنیا می‌تواند روابط دو کشور را توسعه بخشد.

امینی مصلح آبادی، تصریح کرد: لازمه توسعه روابط اقتصادی، توسعه روابط سیاسی است و خوشبختانه در سفر رئیس‌جمهوری ایران به کنیا، توسعه روابط سیاسی انجام گرفت و می‌توان روابط اقتصادی را نیز ارتقا داد.

وی برای پذیرش هیات اقتصادی از کنیا برای آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی استان مرکزی و برگزاری نمایشگاه در کشور کنیا برای معرفی توانمندی‌های استان اعلام آمادگی کرد.

شرکت‌های مشترک بین ایران و کنیا فعال شوند

استاندار مرکزی نیز در این نشست پیشنهاد داد: برای توسعه روابط اقتصادی، شرکت‌های مشترک بین ایران و کنیا فعال شوند.

فرزاد مخلص الائمه اظهار کرد: استان مرکزی یکی از قطب‌های صنعتی کشور است و به لحاظ تولیدات صنعتی و کشاورزی رتبه اول تا سوم کشور را در اختیار داریم و از این نشست خرسندیم و امیدواریم به تعاملات بیشتر با کنیا ختم شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های کشور کنیا ظرفیت‌های کم‌نظیری در آفریقاست و می‌توانیم با کمک این ظرفیت‌ها، روابط دو کشور را تقویت کنیم سطح روابط تجاری ایران و کنیا درحال حاضر در حد مطلوب نیست و ظرفیت ارتقای این روابط وجود دارد.

مخلص الائمه بیان کرد: جمهوری اسلامی مسائل و مشکلات زیادی را به دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا دارد اما خارج از این تحریم‌ها با کشورهای بسیاری درحال تعاملات اقتصادی هستیم.

وی با بیان اینکه اگر از سمت کشورهای دوست تمایل وجود داشته باشد، امکان توسعه روابط اقتصادی با سرعت بالا وجود دارد، افزود: در گذشته شرکت‌های بزرگ ایران و استان مرکزی، پروژه‌های بزرگی به‌ویژه در حوزه انرژی را در کنیا اجرایی کرده‌اند و امکان افزایش تعداد این پروژه‌های هستیم و می‌توان در حوزه صنعت، آب، ساخت نیروگاه و صنایع سنگین فعالیت‌ها را توسعه بخشید.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه آمادگی ارسال خدمات فنی و مهندسی را داریم، گفت: در تولیدات عمده کنیا وارداتی از این کشور به ایران انجام می‌شود و برای فعالیت‌های اقتصادی مشترک نیز پیشنهاداتی وجود دارد.

با توجه به سفر رئیس‌جمهوری ایران به کنیا و ارتقای سطح روابط سیاسی، سفیر کنیا در تهران می‌تواند محور توسعه روابط اقتصادی این دو کشور باشد.

وی پیشنهاد داد: جمعی از فعالان اقتصادی کنیا به ایران سفر کنند و ضمن بازدید از ظرفیت‌های ایران، ظرفیت‌های کشور خود را معرفی کنند، همچنین در اسرع وقت برگزاری یک نمایشگاه منطقه‌ای برای معرفی شرکت‌های ایرانی در شرق افریقا ترتیب داده شود.

موضوعات :
در همین رابطه