رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

انتشار اوراق مشارکت توسط بخش‌خصوصی در تامین مالی بنگاه‌ها راهگشاست

عزت‌آبادی‌پور، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران می‌گوید:یکی از مشکلات بزرگ اوراق مشارکت در کشور ما این است که بانک مرکزی باید حتما صدور این اوراق را تایید کند. این روند طولانی مدت و امکان‌‌ناپذیری را پیش روی بنگاه‌ها می‌گذارد.

13 تیر 1395
کد خبر : 2267
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عزت‌آبادی‌پور، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران می‌گوید:یکی از مشکلات بزرگ اوراق مشارکت در کشور ما این است که بانک مرکزی باید حتما صدور این اوراق را تایید کند. این روند طولانی مدت و امکان‌‌ناپذیری را پیش روی بنگاه‌ها می‌گذارد.

حمید عزت‌آبادی‌پور-عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران

«وقتی من توضیح دادم که در صورت انتشار این اوراق، نیاز مالی شرکت ها با عرضه انواع اوراق مشارکت، تأمین می شود و منابع بانک ها می تواند به شرکت های کوچک و متوسط اختصاص یابد، رییس جمهوری قول پی گیری جدی دادند.» محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران، به تازگی در صحن علنی مجلس دهم پیشنهاد انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی برای حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را ارائه داده که مورد استقبال قرار گرفته است. 

در همین رابطه، حمید عزت‌آبادی‌پور، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران می‌گوید:«پرداخت تسهیلات بانکی به دلیل مشکلات نقدینگی و متاسفانه بنگاه‌داری خود بانک‌ها که حجم زیادی از نقدینگی بانک‌ها را در جهت تامین منابع مالی بنگاه های خصوصی صرف کرده، با محدودیت مواجه شده است. با توجه به این موضوعات، انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی، می‌تواند راهگشا باشد.»

عزت‌آبادی‌پور درباره موانع انتشار اوراق مشارکت چنین توضیح می‌دهد:«اما باید ساز و کارهای این کار به درستی رعایت شود. یکی از مشکلات بزرگ اوراق مشارکت در کشور ما این است که بانک مرکزی باید حتما صدور این اوراق را تایید کند. این روند طولانی مدت و امکان‌‌ناپذیری را پیش روی بنگاه‌ها می‌گذارد. اگر قرار باشد این کار انجام شود، بهترین روش این است که صدور اوراق مشارکت را تسهیل کنند و حتما روی آن نظارت داشته باشند.»

او ادامه می‌دهد:«اما ساز و کار سخت و غیرقابل دسترسی برای آن نگذارند که خیلی از شرکت‌ها از روند آن حذف شوند. اوراق مشارکت،  به دلیل معافیت از مالیات، می‌تواند در شرایط فعلی کمک بزرگی باشد.»

عزت‌‌آبادی‌پور، عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمان درباره نرخ سود این اوراق می‌گوید:«شرکا و خریداران اوراق مشارکت درباره نرخ سود آن هم می‌توانند با هم موافقت کنند. سرمایه‌پذیران و شرکای سرمایه‌گذار باید این اختیار را داشته باشند که راجع به نرخ سود اوراق مشارکت تصمیم بگیرند. این می‌تواند به نرخ بازدهی طرح‌ها و پروژه‌ها دسترسی داشته باشد. اگر این ساز و کار را بتوانند اجرایی کنند، در حال حاضر در زمان ممکن بهترین روش برای تامین مالی بنگاه‌های خصوصی واقعی کشور خواهد بود.»

به اعتقاد عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران، چنانچه دولت، مجلس و پارلمان بخش خصوصی با هم هماهنگ باشند، انتشار اوراق مشارکت گره‌های بزرگی از مشکلات بنگاه‌های تولیدی باز خواهد کرد. عزت‌آبادی‌پور چنین توضیح می‌دهد:«اگر اهتمام ویژه‌ای از سمت دولت باشد، قظعا شدنی است. ما ممننوعیتی برای انتشار اوراق مشارکت نداریم. ولی ساز و کار سختی را طراحی کرده‌ایم. امکان تسهیل این ساز و کار وجود دارد.نه تنها دولت، نهادهای تصمیم‌گیر دیگری هم هستند. مجلس هم باید ورود کند و موانع قانونی را برطرف کند. دولت با توجه به رکود اقتصادی و مشکلات بنگاه‌ها برای تامین مالی، قطعا می‌خواهد کمک کند و این اهتمام در مجلس و دولت وجود دارد. ما شاهد اصلاح قوانینی مثل سرمایه‌گذارانی که در شرکت‌های تولیدی سرمایه‌گذاری یا مشارکت می‌کنند، می‌توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. ما هم در اتاق بازرگانی باید این موضوع را برجسته کنیم و برای طراحی ساز و کارها، طرح‌های پیشنهادی را به دولت و مجلس ارائه دهیم.»

در همین رابطه