رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محسن حاجی‌بابا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تا نرخ سود بانکی کمتر از ده درصد نشود، هیچ مشکلی حل نخواهد شد

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران مخالف انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی است و می‌گوید:«بنگاه‌های اقتصادی الان در رکود به سر می‌برند، در چنین شرایطی، چه کسی می آید اوراق مشارکت بخش خصوصی را بخرد؟ با اعتماد به کدام سودآوری؟»

14 تیر 1395
کد خبر : 2289
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران مخالف انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی است و می‌گوید:«بنگاه‌های اقتصادی الان در رکود به سر می‌برند، در چنین شرایطی، چه کسی می آید اوراق مشارکت بخش خصوصی را بخرد؟ با اعتماد به کدام سودآوری؟»

محسن حاجی‌بابا، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران-عکس: بهاره تقی‌آبادی

بحث انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی چند وقتی است که داغ شده است. عده‌ای معتقدند اگر بنگاه‌های بزرگ بخش خصوصی مستقیم اوراق مشارکت صادر کنند، بخشی از گره‌های تولید باز خواهد شد و تامین مالی بنگاه‌ها هموار خواهد شد. عده‌ای دیگر نیز معتقدند ساز و کارهای اجرایی برای چنین طرحی فراهم نیست و منتقد انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی هستند.

محسن حاجی‌بابا، نایب‌ رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، در دسته منتقدان این طرح است و اعتقاد دارد انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی، ضمانت اجرایی ندارد.او برای «پایگاه خبری اتاق ایران» توضیح می‌دهد:«بنگاه‌های اقتصادی الان در رکود به سر می‌برند، در چنین شرایطی انتشار اوراق مشارکت توسط آن‌ها نمی‌تواند راهگشا باشد. چه کسی می آید اوراق مشارکت بخش خصوصی را بخرد؟ با اعتماد به کدام سودآوری؟ ضمانت می خواهد؟ این ضمانت را چه کسی باید بدهد؟ آیا بانک مرکزی می‌تواند مقررات مربوط به آن را تنظیم کند؟»

حاجی‌بابا ادامه می‌دهد:«چه کسی حاضر است اوراق مشارکت شرکت‌هایی را که بازار ندارند و سودآوری‌شان پایین است، بخرد؟ این اوراق با هر نرخ سود و هر نرخ تضمینی، هیچ کمکی به ما نمی‌‌تواند بکند. وقتی هم که اقتصاد رونق داشت، این اوراق نمی‌توانست کمک حال باشد، چه رسد به اوضاع فعلی. برای این طرح‌ها و پیشنهادها، آیا فکر شده است که اوراق مشارکت را چه کسی منتشر می‌کند؟ با چه نرخ و حجمی؟ با شبکه بانکی صحبت کرده‌اند که آیا حاضر است اوراق مشارکت منتشر کند؟ اینطور به نظر می‌رسد که حتی اگر اجرایی شود، بخش خصوصی باز هم با ساز و کارهای سخت بانک‌ها مواجه شود.»

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، می‌گوید تا زمانی که نرخ سود بانکی به کمتر از ده درصد نرسد، نمی‌توان به خروج از رکود خوش‌بین بود. حاجی‌بابا توضیح می‌دهد:«برای خروج از رکود تامین مالی حرف اول نیست. باید نرخ سود بانکی به زیر 10 درصد برسد. مدت سپرده‌های نزد بانک‌ها هم 6 ماهه شود، نه یک ساله. رکود مسئله عام مملکت است. تنها در خرید، مسکن و... نیست. از ساندویچ فروشی و نانانوایی گرفته تا طلا و جواهر فروشی، همه با رکود درگیر هستند. رکود امروز در مملکت فراگیر است. تا زمانی که سود بانک‌ها از سود متعارف فعالیت اقتصادی بیشتر است، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. اول باید رکود برطرف شه و بعد به چیزهای دیگر برسیم. طبق آمار اکنون حجم سپرده‌های بانکی ما 800 هزار میلیارد تومان است، اما راکد است و هیچ حرکتی توسط آن انجام نمی‌شود.»

حاجی‌بابا در خصوص کاهش نرخ سود بانکی که به تازگی اتفاق افتاده نیز می‌گوید:« این میزان کاهش نرخ سود بانکی، اصلا کافی نیست. سود تسهیلات هم تنها در اسم به 18 درصد رسیده است. کدام بانکی حاضر است تسهیلات با سود 18 درصدی دهد؟ بانک‌های خصوصی با 27 درصد سود، وام می‌دهند. حق هم دارد. بانکی که قرارداد یک ساله بسته چطور می‌تواند وام دهد؟ ضرر می‌کند، معلوم است که نمی‌تواند این کار را انجام دهد. باید اول مدت زمان سپرده‌ها را به 6 ماه تبدیل کنند، تا بتوانند مدیریت کنند.»

در همین رابطه