رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از ضرر‌های صنعت نرم‌افزار جهان

دزدی نرم‌افزاری 52 میلیارد دلار به اقتصاد جهان ضربه زده است

تنها در ایالات متحده ارزش تجاری نرم‌افزارهای بدون مجوز، 10میلیارد دلار در سال 2015 بوده است، خسارت جهانی نیز 5 برابر بیشتر از این میزان است.

15 تیر 1395
کد خبر : 2302
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با وجود تمام تلاش‌های صنعت برای مبارزه با دزدی نرم‌افزار، استفاده از نرم‌افزار بدون مجوز هنوز هم یک مشکل گسترده در سطح جهان است. بر اساس آخرین گزارش‌ها که توسط اتحادیه تجاری نرم‌افزارها(Business Software Alliance) تهیه شده است، 39 درصد از نرم‌افزارهای نصب شده روی کامپیوترها در سراسر جهان بدون مجوز بوده است.

این مسئله باعث شده این صنعت میلیاردها دلار از دست بدهد. تنها در ایالات متحده ارزش تجاری نرم‌افزارهای بدون مجوز، 10میلیارد دلار در سال 2015 بوده است، خسارت جهانی نیز 5 برابر بیشتر از این میزان است و به 52.2 میلیارد دلار می‌رسد. 

 

نرخ نرم‌افزارهای بدون مجوز در مناطق مختلف، به طور گسترده‌ای متفاوت است.بیشترین میزان استفاده غیرقانونی از نرم‌افزار مربوط به آسیا و حوزه اقیانوسیه با 61 درصد است. در آمریکای شمالی نیز با 17 درصد کمترین میزان استفاده غیرقانونی از نر‌م‌افزار وجود دارد.

استفاده غیرقانونی از نرم‌افزار برای مناطق مختلف هزینه‌های متفاوتی نیز دربرداشته است. در آسیا و اقیانوسیه دزدی نرم‌افزاری 19.1 میلیارد دلار به صنعت نرم‌افزار جهان ضربه زده و در خاورمیانه نیز این رقم 3.7 میلیارد دلار بوده است.

آن‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد، استفاده غیرقانونی از نرم‌افزار در چین، روسیه و اندونزی بسیار گسترده است.

در همین رابطه