شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

صندوق بین‌المللی پول گزارش داد

حل 32 درصد از مشکل گرمایش زمین با اسکناس‌های پلیمری

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد کشورهایی که نگران تأثیر محیط‌زیستی ارز خود هستند بهتر است به اسکناس‌های پلیمری روی بیاورند.

15 تیر 1395
کد خبر : 2306
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بسیاری از کشورها با امضای معاهده پاریس در زمینه تغییرات آب‌وهوایی به تکاپو افتاده‌اند و سعی دارند ارز خود را پایدارتر و امن‌تر کنند. توجه اکثر کشورها به تأثیر زیست‌محیطی اسکناس‌ها بیشتر شده‌است.

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، پول در طی سال‌های گذشته با روش‌های متنوعی و از مواد مختلفی ساخته شده‌است. در گذشته پول در چین به وسیله چرم ساخته می‌شد؛ رفته‌رفته افراد به صدف‌های روی آوردند تا اینکه این اواخر پول‌ها با پلاستیک ساخته شدند. موادی که در ساخت پول به کار می‌روند  نشان‌دهنده تغییرات اجتماعی و آب‌وهوایی در آن منطقه هستند و علاوه بر آن پیشرفت تکنولوژی را نیز در گذر زمان نشان می‌دهند.

چینی‌ها در گذشته‌های دور از پول‌های فلزی و سنگین استفاده می‌کردند که حمل آن قدری دشوار بود اما رفته‌رفته پول‌های کاغذی و سبکی روی کار آمدند که حمل آن‌ها آسان‌تر است. هر چه میزان معاملات به وسیله پول بیشتر شد، افراد بیشتر به فکر ساخت پول‌های کاغذی و سبک افتادند. این روند از قرن هفتم آغاز شد و در قرن سیزدهم بالاخره نخستین معاملات با پول کاغذی آغاز شد. اسکناس‌های مدرن اروپایی نیز نخستین بار در بانک استکهلم در سال 1661 ساخته شدند.

رفته‌رفته تمامی کشورهای جهان به اسکناس‌های کاغذی روی آوردند. این روند قرن‌هاست که ادامه پیدا کرده‌است. اما با پیشرفت و توسعه فناوری، کشورها به فکر ساخت پول‌های پلاستیکی افتادند. این اسکناس‌ها به لحاظ دوام و بهره‌وری انرژی بسیار مطلوب هستند.

پیش به سوی پلاستیک

اسکناس‌های پلیمری نخستین بار در سال 1988 در استرالیا ساخته شدند. در حال حاضر بیش از 20 کشور جهان از پلیمر استفاده می‌کنند از استرالیا و کانادا گرفته، تا فیجی، جزایر موریس، رومانی و ویتنام.

بانک کانادا در سال 2011 نخستین بار از اسکناس‌های پلیمری استفاده کرد. او در قانونی محیط‌زیستی به این مسئله پرداخت. در این قانون به مشکلات زیست‌محیطی و گرمایش زمین توجه ویژه‌ای شده بود.

پلیمر در هر شرایطی عملکرد بهتری نسبت به کاغذ داشته‌است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از اسکناس‌های پلیمری می‌تواند 32 درصد از گرمایش جهانی را حل کند. علاوه بر آن در تقاضای انرژی نیز تأثیر کاهش 30درصدی خواهد داشت. یک اسکناس پلیمری عمری دو برابر نوت‌های کاغذی دارد. در کنار این مسائل، وزن اسکناس‌های پلیمری نیز کمتر است به این ترتیب حمل آن‌ها نیز راحت‌تر است.

اسکناس‌های کاغذی پس از امحا به زباله تبدیل می‌شوند اما اسکناس‌های پلیمری قابل بازیافت هستند. بانک انگلیس سه سال روی این مسئله مطالعه کرد تا اینکه بالاخره تصمیم گرفت از این اسکناس‌ها استفاده کند.

در همین رابطه