رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

دبیرکل اتاق تعاون در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

هدف دبیرخانه مشترک سه اتاق انسجام دادن به غیردولتی‌هاست

دبیرکل اتاق تعاون که از اعضای دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون نیز هست، پایان دادن به رقابت‌های درون‌بخشی و متحد کردن غیردولتی‌ها را مهم‌ترین هدف ایجاد دبیرخانه مشترک عنوان کرد.

سارا ترابی

خبرنگار
20 تیر 1395
کد خبر : 2363
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون از زمان تاسیس تاکنون توانسته در نظام تدوین سیاست ها و برنامه نویسی تاثیر قابل توجهی داشته باشد. به اعتقاد دبیرکل اتاق تعاون که عضو دبیرخانه مشترک است، این نهاد زودتر از آنچه که انتظار می رفت در سطح ملی شناخته شد و جایگاه خوبی پیدا کرد.

ماشاالله عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در رابطه با روند تاسیس دبیرخانه مشترک عنوان می کند که پیشنهاد اولیه ایجاد این نهاد از سوی اتاق تعاون مطرح شد و حدود دو سال قبل بود که نخستین جلسه مربوط به دبیرخانه در محل این اتاق تشکیل شد.

به اعتقاد وی هدف اصلی دبیرخانه پایان دادن به رقابت‌های درون بخشی و انسجام دادن به غیردولتی‌هاست.

دبیرکل اتاق تعاون با اشاره به این نکته که تعاون رکن دوم اقتصاد ایران است، می گوید بخش غیردولتی در پی آن است که در هماهنگی با یکدیگر اهتمام بیشتری برای ارتقای سطح اقتصاد کشور داشته باشد. امروز در نگاه ملی بخش غیر دولتی در بیان مطالبات و پیشنهادات خود هم راستا گام برمی دارد که از دستاوردهای مهم دبیرخانه مشترک است.

وی همچنین در مورد برنامه هایی که در دستورکار این مجموعه قرار دارد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته همکاری‌های بخش غیردولتی کشور از سطح ستاد به استان‌ها نیز گسترش پیدا کرده و برخی از آنها توانسته‌اند قدم های قابل توجهی بردارند. حضور نمایندگان سه اتاق در شورای های گفت وگوی استانی، شوراهای رفع موانع تولید و شورای‌های اقتصاد مقاومتی، موجب شده همگی از تفکر شکل گرفته در اقتصاد مردمی تاثیر بپذیرند.

عظیمی همراهی و دقت نظر رئیس جمهور و وزرای کابینه یازدهم نسبت به دبیرخانه و انسجام شکل گرفته را قابل تقدیر ارزیابی کرد و افزود: دولت می‌تواند از فرصت‌هایی که به طور مطلق در اختیار دارد بهترین بهره را برده و با اعتماد نسبت به بخش مردمی اقتصاد، خود را از فربه بودن و ناکارآمدی رها سازد.

بر اساس اظهارات دبیرکل اتاق تعاون اگر دولت بتواند در هر سال تنها 5 درصد از میزان دخالت‌ها و تصدی‌گری‌ها در اقتصاد بکاهد، تا انتهای برنامه ششم توسعه قادر است 25 درصد اقتصاد کشور را به بخش مردمی واگذار کند که یک موفقیت بزرگ و موثر محسوب می‌شود و در عین حال پاسخی درخور به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.  

وی حضور پررنگ‌تر بخش مردمی در اقتصاد را راهی برای رفع موانع کسب وکار، ارتقای امنیت اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور و موضوعاتی از این دست دانست.

عظیمی همچنین از سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون خواست که میزان اثرگذاری خود در اقتصاد را مهم و اساسی بدانند و باور داشته باشند که می‌توانند شرایط اقتصاد را با درکنار هم بودن ارتقا دهند. دبیرکل اتاق تعاون متذکر می شود که برای رشد این بخش ایمان به خود ضروری است و با این تفکر دولت نیز به بخش مردمی ایمان پیدا می‌کند.

این عضو دبیرخانه مشترک سه اتاق نقطه خروج دولت از اقتصاد را تمرکز بر دبیرخانه مشترک سه اتاق معرفی کرد و گفت: دبیرخانه مشترک با برنامه‌ریزی‌های میان و بلندمدت عزمی جدی در تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکارهای مناسب برای حل چالش‌های اقتصادی دارد.

در همین رابطه