رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس کل بانک مرکزی اولویت‌های نظام بانکی را تشریح کرد

مطالبات پیمانکاران را با اوراق قرضه پرداخت می‌کنیم

ولی‌الله سیف: خطوط تولیدی که فرسوده شده نه تنها ارزشی را ایجاد نمی کند، بلکه ارزش ها را از بین می برد. نظام مدیریت صنعت ما باید استراتژی مشخصی را ارائه بکند تا منابع در جای مناسب هزینه شود.

21 تیر 1395
کد خبر : 2401
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ولی‌الله سیف: خطوط تولیدی که فرسوده شده نه تنها ارزشی را ایجاد نمی کند، بلکه ارزش ها را از بین می برد. نظام مدیریت صنعت ما باید استراتژی مشخصی را ارائه بکند تا منابع در جای مناسب هزینه شود.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران

رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته در برنامه تیتر امشب جزئیاتی از برنامه اصلاح نظام بانکی ارائه داد.

ولی الله سیف گفت: نظام بانکی ما با تمام توان از نظام تولید حمایت می کند و به حمایت خود ادامه خواهد داد.

او در خصوص اصلاح نظام بانکی کشور گفت: در دولت یازدهم یک سری اقدامات اساسی برای تحرک اقتصادی از طریق اصلاح نظام بانکی انجام شده است. اولین اقدامات معطوف بر این بود که اقتصاد ما در فضای آرام قرار بگیرد. ما این برنامه ریزی را در شرایط تحریم انجام دادیم. در خصوص بانک ها بحث افزایش درصد مطالبات و دارایی های منجمد بود. یک سری مطالبات جاری است، یک سری مطالبات از دولت است و یک سری مطالبات غیر نقدی است.

سیف افزود: واقعیت این است که نظام بانکی مطابق ما با نظام اقتصادی ما رشد نکرده است. لذا مهمترین مطلبی که ما باید در انجام می دادیم این بود که نظام بانکی ما پشتیبان تولید و فعالیت های تولیدی ما باشد. کاهش تورم و به تبع آن کاهش نرخ سود بانکی مورد انتظار ما بود. ما اقداماتی انجام دادیم که شرایط مطلوب باشد. در سال گذشته ما ورود کردیم در بازار بین بانکی و خوشبختانه نرخ بین بانکی که 29 درصد بود را به 16.5 درصد رساندیم. هنوز این نرخ برای ما قابل قبول نیست. ما باید مطالبات غیرجاری ما، مطالبات از دولت، مطالبات غیرمالی را آزاد کنیم تا شرایط بحرانی نرخ سود از بین برود. یک سال است که کار پژوهشی متمرکز در زمینه طرح اصلاح نظام بانکی انجام می شود. خوشبختانه در جلسات زیادی که انجام شد توانستیم یک طرح را به توافق جمعی برسانیم و این طرح در هیأت دولت نیز به تصویب رسید.

سیف تصریح کرد: سال 95، فاز اول این طرح را اجرا خواهیم کرد. امسال بر روی سه موضوع متمرکز خواهیم بود. معضل اول: اشکالات بنیادین ساختاری و نهادی است. مسئله دوم: تنگنای اعتباری بانک هاست و موضوع سوم: معضل جریان نقدی است که بانک‌ها را در معرض ضعف قرار می‌دهد.

وی گفت: یک بُعد از کار ما آزادسازی دارایی‌های منجمد و راکد و وصول کردن این منابع قفل شده است. کار دوم که دولت یازدهم با جدیت آن را پیگیری می کند، انضباط و شفافیت مالی است. رشد اقتصادی نیازمند مکانیسم تأمین مالی شفاف است. اولین قدم ما در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی این موضوع است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص راه های تأمین منابع نیز گفت: با انتشار اوراق اسلامی در بازار سرمایه کشور ما تلاش داریم بحث تأمین مالی را انجام دهیم. این اوراق به بدهکاران و پیمانکاران و سایر طلبکاران داده بشود و به تدریج پیش بینی شده که به بازار سرمایه ورود پیدا کند. این اوراق را بانک ها می توانند دو کار انجام دهند: یک اینکه به بانک مرکزی بفروشند و دوم اینکه می توانند به عنوان وثیقه از بانک ها قبول کند.

سیف در خصوص انتقاد وزیر صنعت از نظام بانکی در خصوص عدم پشتیبانی از تولید گفت: نظام بانکی ما با تمام توان از نظام تولید حمایت می‌کند، از سویی دیگر در بخش صنعت ما به هیچ وجه برنامه مشخصی وجود ندارد. خطوط تولیدی که فرسوده شده نه تنها ارزشی را ایجاد نمی کند، بلکه ارزش ها را از بین می برد. نظام مدیریت صنعت ما باید استراتژی مشخصی را ارائه بکند تا منابع در جای مناسب هزینه شود.

سیف افزود: در خصوص تأمین 16 هزار میلیارد تومان ما هیچ گونه مشکلی نداریم. اگر کارگروه ستاد تسهیل مصوب کند بانک ها موظف به پرداخت منابع مالی هستند. اما باید با یک برنامه ریزی مناسب صورت پذیرد تا جلوگیری بکنیم از اسراف و تبذیر.

سیف در خصوص ابهامات همکاری ایران با گروه اقدام ویژه مالی (FATF)تصریح کرد: این یک استانداردی است که بین دول مختلف مورد توافق است. در خصوص استقرار نظام هایی که اقدامات پولشویی و تأمین تروریسم نباشد. ما در چهارچوب قوانین خودمان بر اساس اصول و ضوابظ خودمان انجام دادیم. اگر این سازمان خواسته غیرمنطقی داشته باشد، به هیچ وجه اجازه داده نمی شود که خواسته غیرمنطقی داشته باشد. ما خواستار برقراری ارتباط بانک های خود با بانک های بین المللی هستیم. مثلا یکی از نمونه ها، ما در بهمن ماه سال گذشته یک دستورالعملی دادیم که بانک ها حداقل یک سری اطلاعات ارائه بکنند. تا بانک هایی که قصد همکاری با این بانک را دارند از اطلاعات لازم برای همکاری یا عدم همکاری با آن برخوردار باشند.

در همین رابطه