رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

نخست‌وزیر بلغارستان:برای حل مشکلات بانکی کمک می‌کنم

بوریسف پس از امضای سه یادداشت تفاهم بین ایران و بلغارستان گفت: متعهد شدم روسای اروپایی را با مشکلات بانکی آشنا کرده و برای حل مشکلات بانکی کمک کنم.

21 تیر 1395
کد خبر : 2414
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بوریسف پس از امضای سه یادداشت تفاهم بین ایران و بلغارستان گفت: متعهد شدم روسای اروپایی را با مشکلات بانکی آشنا کرده و برای حل مشکلات بانکی کمک کنم.

نشست نخست‌وزیر بلغارستان با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور- عکس: ایرنا

بویکو بوریسف روز دوشنبه پس از آئین امضای سه یادداشت تفاهم بین ایران و بلغارستان در نشست خبری مشترک با اسحاق جهانگیری افزود: از استقبال گرم شما تشکر می کنم و همانطور که آقای جهانگیری گفتند چندین دهه است که روابط دو کشور کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بلغارستان نکات ناخوشایندی داشت و دچار تحولاتی بود که پشت سر گذاشت و امیدوارم بتوانیم تبادلات تجاری را به سطح بالاتری برسانیم.
نخست وزیر بلغارستان یادآور شد: در مورد موضوعات مورد توجه دو طرف از جمله انرژی هسته ای، راکتور و ظرفیت هایی که بین دو طرف وجود دارد، صحبت کردیم.
بوریسف گفت: با معاون رییس جمهوری که در کشور ما مقام نخست وزیر را دارد در مورد موضوع راکتور هسته ای صحبت شد و وزرا هم قرار است با جزییات بیشتر در این مورد صحبت کنند.

وی ادامه داد: پیشرفت بسیار خوبی در مورد ایجاد یک کریدور حمل و نقلی جدید داریم، قبلا اعلام کردم با احداث دو اتوبان در بلغارستان و خط ریلی سریع به بندر بورگاس و همچنین استانبول، بلغارستان می تواند در کنار کشورهای گرجستان، ارمنستان و ایران وارد این کریدور حمل و نقل جدید شود.
نخست وزیر بلغارستان گفت: ما اعلام می کنیم از همین امروز آمادگی اجرایی کردن این کریدور را داریم و همانطور که می دانم طی دو هفته آینده یک گروه کارشناسی در صوفیه در کنار کارشناسان ارمنستان، گرجستان و ایران این موضوع را مورد بررسی قرار خواهند داد.

بوریسف افزود: من مجدد ابراز می کنم که از همین امروز با زیرساخت هایی که در کشور و بخصوص در بنادر وارنا و بورگاس داریم حمل و نقل را از بنادر خودمان به تمامی نقاط اروپا انجام دهیم.

وی با بیان این که این کریدور حمل و نقل نه تنها شامل بار بلکه شامل انتقال گاز هم خواهد شد،‌ ادامه داد: بسیار خوشحالم که طرف ایرانی چنین عمیق خودش را در مورد موضوعاتی که قرار است صحبت کنیم آماده کرده است.

نخست وزیر بلغارستان یادآور شد: طی دو هفته آینده آمادگی داریم که تمامی ظرفیت هایی که بلغارستان از جمله ظرفیتی که در مورد احداث هاب گازی در بلغارستان وجود دارد، ارایه دهیم. یادآوری می کنیم این یک هاب گازی اروپایی خواهد بود.بوریسف گفت: من خیلی خوشحالم که همتای من بسیار خوب با این موضوع آشنا است.

وی ادامه داد: موضوعات دیگری از جمله کشاورزی، حمل و نقل و ارتباطات و همچنین اگر وزیر امورخارجه و دارایی بتوانند در سطح اروپایی برای حل مشکل بانکی کمک کنند، صحبت کردیم.این مقام بلغاری گفت: من این تعهد را برعهده گرفتم که به همراه همکاران خودم به ویژه جناب آقای وزیر امورخارجه، روسای اروپایی را با مشکل بانکی آشنا کنم.

بوریسف افزود: طی امروز و فردا همکاران ما در جلسات دو نفره این موضوعات را بررسی می کنند و اراده سیاسی وجود دارد که گام های مثبتی برای منافع دو ملت برداشته شود. نخست وزیر بلغارستان در این نشست از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برای سفر به صوفیه دعوت کرد.

در همین رابطه