رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گفتگوی پایگاه خبری اتاق ایران با رضا کامی

تولید مشتری‌پسند، راه اصلی مبارزه با قاچاق است

به گفته رضا کامی، عضو کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران بهترین راه حل برای مبارزه با معضل قاچاق تولیدات باکیفیت ایرانی است که می‌تواند مردم را به خرید کالای ملی ترغیب کند.

22 تیر 1395
کد خبر : 2421
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته رضا کامی، عضو کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران بهترین راه حل برای مبارزه با معضل قاچاق تولیدات باکیفیت ایرانی است که می‌تواند مردم را به خرید کالای ملی ترغیب کند.

رضا کامی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

عضو کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران درباره اثرات قاچاق بر تولید ملی به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: قاچاق در طول سالیان متوالی در کشور تداوم داشته و خودش را در اقتصاد ایران تثبیت کرده است. چند سال پیش حجم قاچاق در کشور 25 میلیارد بود که نشان از اقتصاد ناسالم کشور دارد.

او ادامه داد: طی دو سال اخیر این رقم به 15 میلیارد تومان کاهش یافته است اما این مقدار بازهم در اقتصاد ملی قابل قبول نیست و مبارزه با قاچاق باید به صورت جدی پیگیری شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با بیان اینکه تنها راه مبارزه با قاچاق بگیر‌و‌ببند نیست، افزود: باید زیرساخت‌های اقتصادی و تعرفه‌های گمرک بازنگری شود تا قاچاق برای مسببان آن سودآور نباشد. اعمال قوانین اقتصادی جدید ریسک قاچاق را بالا می‌برد و افرادی هم که در این زمینه فعالیت دارند به اقتصاد سالم سوق داده می‌شوند.

کامی معتقد است که میزان قوانین بازدارنده در ایران کافی نیست و باید در آنها بازنگری شود. او بهترین راه حل برای مبارزه با معضل قاچاق را تولیدات باکیفیت ایرانی دانسته و گفت: اگر تولید مشتری‌پسند ملی داشته باشیم که بر اساس خواسته‌های بازار و تقاضای مصرف‌کنندگان باشد، مردم خود‌به‌خود به سمت خرید تولید ملی ترغیب می‌شوند اما متاسفانه ما اول تولید می‌کنیم و بعد دنبال مشتری هستیم؛ در صورتی‌که این روش منسوخ شده و همه جای دنیا ابتدا بازاریابی می‌کنند و سپس بر اساس نیازها و خواسته‌های بازار به صورت هدفمند به تولید می‌پردازند.

عضو کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران با اشاره به طرح ضربتی برای جمع‌آوری کالای قاچاق از بازار مروی توضیح داد: چنین طرح‌هایی آنچنان که از نامشان مشخص هستند و تداوم ندارند. چنانچه می‌توان به صورت مقطعی موفق بود اما تاثیر آن اساسی نیست.

کامی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها برای مبارزه با قاچاق اظهار کرد: ایران تنها کشوری نیست که با معضل قاچاق روبه روست؛ بسیاری از کشورها با چنین مشکلی مواجه بوده‌اند و با راهکار مناسب آن را مهار کرده‌اند.

او معتقد است که مردم خودشان باید برای مبارزه با معضل قاچاق کمک کنند و در اقتصاد نقش‌آفرین باشند. کامی در این‌باره توضیح داد: نمی‌توان همه وظایف و مسئولیت‌ها را به دوش دولت انداخت؛ دولت باید بسترسازی کنند و سپس خود مردم درگیر اقتصاد سالم شوند و برای بهبود اقتصادی گام بردارند.

در همین رابطه