رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

عضو هیئت مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی، شدنی نیست

به اعتقاد صادق رحمت‌سمیعی، این طرح پایه مالی ندارد و جریان پولی وجود ندارد. تا زمانی که رابطه ما با آمریکا برای مسائل بانکی حل نشود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

23 تیر 1395
کد خبر : 2469
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«خیر. تولید خوابیده است، هر حرف دیگری داستان و فکاهی است.» این پاسخ تند و کوتاه صادق رحمت‌سمیعی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در پاسخ به این سوال است: آیا انتشار اوراق مشارکت توسط بخش خصوصی را برای تامین مالی بنگاه‌های بزرگ تولیدی را راهگشا می‌دانید؟

بحث انتشار اوراق مشارکت توسط بنگاه‌های بزرگ بخش خصوصی برای تامین مالی و خروج از رکود، چند وقتی است که داغ شده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز به محسن‌ جلال‌پور، رئیس اتاق ایران قول پیگیری برای انتشار این اوراق داده است.

رحمت‌سمیعی به عنوان مخالف این طرح توضیح می‌دهد:«این طرح شدنی نیست، چراکه پایه مالی ندارد و جریان پولی وجود ندارد. بر خلاف آنچه دیروز سالروز برجام بود، هیچ اتفاقی نیفتاده است. من همان شب اول هم می‌گفتم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، اما بقیه تصور می‌کردند من آدم بدبینی هستم، در صورتی که آدم حقیقت‌بینی هستم. حالا هم می‌گویم هیچ اتفاقی نمی‌افتد تا رابطه ما با آمریکا درست نشود. چراکه روابط بانکی ما با بین‌الملل برقرار نخواهد شد.»

اما آیا همه‌چیز به مسائل تحریمی و بین‌المللی برمی‌گردد؟ خزانه‌دار جامعه ممیزی و بازرسی ایران می‌گوید:«خیر. برمی‌گردد به اینکه در داخل گردش پول وجود ندارد، امید به آینده وجود ندارد. مسئله اصلی که همه‌چیز را خوابانده است، صنعت ساختمان‌سازی است. اگر اشتباه نکنم چیزی حدود 400 میلیارد دلار در این صنعت قفل است. یک زوج ماهانه روی هم 6 میلیون تومان هم درآمد داشته باشند، در کل سال 72 میلیون تومان می‌شود و خرجی هم نداشته باشند، باید 20 سال کار کنند تا بتوانند یک آپارتمان بخرند.»

رحمت‌سمیعی در خصوص دستاورد کاهش تورم و تک‌رقمی شدن نرخ آن طی یک سال گذشته نیز می‌گوید:«اصلا پایین آمدن تورم منطق ندارد. همین که تو گوگل سرچ شود تورم در انگلیس چگونه محاسبه می‌شود، به ماجرا پی می‌برید. 700 قلم کالا در سبد محاسبه تورم برای انگلستان است. اما سیستم محاسباتی ایران 50 سال است که عوض نشده است. هر کالایی که 400 میلیون دلار گردش داشته باشد، وارد سبد می‌شود و اگر نداشته باشد، از سبد خارج می‌شود. همین الان داد و ستد خانه باید از محاسبه تورم ایران خارج شود، چون این بازار خوابیده است، عدد تورم هم پایین آمده است.»

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با توجه به منفی بودن نرخ رشد صنعتی می‌گوید:«این نرخ هم بی‌کاری و نابسمانی را نشان می‌دهد. تا زمانی که نرخ رشد اقتصادی به 8 درصد نرسد، کار ایجاد نمی‌َشود.»

در همین رابطه