رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت گردشگری بعد از کودتای ترکیه

تاثیر کودتای ترکیه بر گردشگری ایران چه بود؟

وقوع کودتا و ناآرامی‌های گسترده شب گذشته در استانبول، تاثیرات متعددی در عرصه‌های مختلف بجا گذاشته که این تاثیرات محدود به این کشور نشده و به خطه دیگر کشورهای همسایه آن نیز کشیده شده است.

26 تیر 1395
کد خبر : 2529
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تغییرات و تاثیرات کودتای شب گذشته استانبول از حوزه بانک و بورس گرفته تا حوزه حمل‌و‌نقل و گردشگری ادامه دارد. در این راستا طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ملزم هستند تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری مجدد امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری ترکیه خودداری کنند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطلاعیه‌ای را به شرح ذیل صادر کرد:

«به دنبال حوادث و ناامنی‌های اخیر در ترکیه و حادث شدن شرایط فوق‌العاده (force Majeur) و بیانیه‌های نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی کشورمان در مقصد، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با انتشار بیانیه‌ای از دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری خواست تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری مجدد امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری این کشور اکیداً خودداری نمایند.

این سازمان ضمن رایزنی‌ با وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشوری، در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت امن و تدریجی گردشگران ایرانی است که به دلیل ناآرامی‌های شب گذشته نتوانسته‌اند در زمان مقرر، ترکیه را ترک نمایند.

بدیهی است دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگریِ مرتبط باید تمام تلاش و مساعی خود را در جهت تمهید شرایط اضطرار برای این قبیل گردشگران در خاک ترکیه مصروف داشته، همکاری و مساعدت لازم را با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور برای حفظ سلامت و  خروج تدریجی آنان به عمل آورند.»

از دیگر سو مجوزی برای پرواز هواپیماهای بدون مسافر از تهران به مقصد کشور ترکیه صادر شده تا مسافران ایرانی باقی‌مانده در این کشور را در اسرع وقت به ایران بازگرداند. مدیر روابط عمومی این سازمان اعلام کرده به محض عملیاتی شدن دوباره فرودگاه‌های ترکیه پروازهای ایران از سر گرفته خواهد شد و در این میان نخستین اولویت بازگرداندن مسافران ایرانی باقی‌مانده در خاک ترکیه است.

اما پروازهای ایران به سمت ترکیه طبق اعلام فرودگاه امام خمینی (ره) لغو شده است. فرودگاه امام خمینی اعلام کرده از شب گذشته که کودتا در کشور ترکیه آغاز شد تاکنون ۹ پرواز از سمت ایران به مقصد این کشور لغو شده و تا عصر امروز نیز سه پرواز دیگر برنامه‌ریزی شده بود که هیچ یک از آنها انجام نخواهند شد.

کوروش فتاحی - معاون فرودگاهی شهر فرودگاه امام خمینی (ره) - با بیان این‌که اطلاع‌رسانی درباره‌ی برنامه‌ریزی جدید برای این پروازها از سوی ایرلاین‌ها اعلام خواهد شد، تاکید کرد: مسافران این پرواز به هیچ عنوان به فرودگاه نیایند، زیرا لغو این برنامه‌ها قطعی است و در فرودگاه نیز تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

به گفته وی از ساعت ۲۲:۳۰ امشب تا پایان ساعات روز جاری پنج پرواز دیگر از ایران به سمت ترکیه انجام خواهد شد که در جلسه عصر امروز درباره آنها برنامه‌ریزی دقیق صورت خواهد گرفت.

در همین رابطه