رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست سفرای کشورهای جنوب و شرق آسیا در اتاق ارومیه بررسی شد؛

فرصت‌های سرمایه ‌گذاری آذربایجان غربی

29 تیر 1395
کد خبر : 2574
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دیدار سفیران کشورهای جنوب و شرق آسیا با فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی در اتاق ارومیه با محوریت سرمایه گذاری خارجی و توسعه استان برگزار شد.

حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه با بیان اینکه استان آذربایجان غربی معادن غنی گرانیت، مرمریت و تیتان را در اختیار دارد و هم اکنون استان با داشتن بیش از 60 درصد صنایع تبدیلی کشاورزی به عنوان استان اول ایران در این زمینه محسوب می‌شود، گفت: آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مهم ایران و دروازه ورود به اروپا محسوب می شود.

وی افزود: استان آذربایجان غربی با دارا بودن 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق و نزدیکی به اروپا و داشتن زمین های مرغوب کشاورزی و محصولات متنوع یکی از استان های استراتژیک محسوب می شود.

حبیب تربتی، رئیس گروه سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی با دارا بودن معادن بسیار و فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری آماده همکاری با سرمایه گذاران کشورهای مختلف است.

وی افزود: مرکز سرمایه گذاری نیز در رابطه با فرصت‌های سرمایه گذاری بسته‌ای ویژه برای معرفی ظرفیت‌ها و نحوه همکاری آماده کرده است.

تربتی در ادامه گفت: بالغ بر 71 فرصت سرمایه گذاری اعم از 40 فرصت در بخش صنعت و معدن، 21 فرصت در بخش کشاورزی، چهار فرصت در بخش زیرساخت‌های آب و شش فرصت در بخش میراث فرهنگی در بسته پیشنهادی برای سرمایه گذاری لحاظ شده است.

محمود فرازنده، مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: وجود بیش از 60 درصد از تولید کنتسانتره یک کشور 80  میلیونی در یک استان نشان از ظرفیت‌های بالای آذربایجان غربی است.

وی افزود: استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه نسبت به 30 سال قبل تغییرات زیادی داشته و باید بتوانیم از فرصت امنیت بی نظیر این استان برای پیشرفت استفاده کنیم.

مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تصریح کرد: وجود ترکیب قومیتی و مذهبی بی نظیر، فرهنگ غنی و داشتن امنیت مناسب می‌تواند در جلب سرمایه گذاران تاثیر گذار باشد.

فرازنده گفت: بدلیل آنچه ضعف در بازاریابی محصولات در کشور و بخش اقتصادی وجود دارد تاکنون نتوانسته ایم عملکرد مناسب برای عرضه کالاهای خود به دیگر کشورها داشته باشیم.

وی افزود: منطقه آزاد ماکو بعنوان یکی از مناطق اقتصادی ظرفیت بی نظیری برای مراودات با دیگر کشورها دارد ولی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید مرتفع شوند.

مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهایی است که بعنوان مسیر ترانزیت کالا محسوب می‌شود و ما نیز از استفاده از این مسیر برای تجارت و افزایش تامین امنیت سرمایه گذاران از مسیر ایران استقبال می‌کنیم.

ادوارد مارتین آرمنز، سفیر فیلیپین به عنوان منتخب سفرا گفت: برگزاری چنین اجلاسی در منطقه ای با این ظرفیت در جلب نظر سرمایه گذاران و طرفین برای همکاری بسیار مهم و تاثیر گذار است.

وی افزود: با اعلام نکات مختلف در این استان و منطقه، ظرفیت مهمی نادیده گرفته شد و آن میهمان نوازی و برخوردهای مردم این منطقه است که یکی از مهم ترین نکات برای جلب رضایت سرمایه گذاران و کشورهای دیگر برای انجام همکاری های گسترده به شمار می رود که باید به آن بعنوان یک اتفاق مهم توجه کرد.

سفیر فیلیپین تصریح کرد: پایه‌های تجارت و کارهای اقتصادی بین دو کشور برقراری ارتباط مناسب بین مردم و تجار است که این مهم در استان آذربایجان غربی به وضوح نمایان است.

آرمنز گفت: فیلیپین بعنوان یکی از کشورهای شرق آسیا آماده است در زمینه تبادل محصولات و فناوری با منطقه مراوده داشته باشد و این مهم می تواند با تبادل دو محصول مهم سیب و موز آغاز شود.

اوکتاویانعلیم الدین، سفیر اندونزی گفت: هم اکنون کشور اندونزی در حال توافق و امضای قراردادهای همکاری با ایران است  و آمادگی داریم با استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از مناطق مهم هم مراوداتی داشته باشیم.

گفتنی است سفیران کشورهای فیلیپین، برونئی، اندونزی، چین،  ویتنام و وزیر مختار تایلند به همراه مدیران و معاونین بخش شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در این نشست حضور داشتند.

 

موضوعات :
در همین رابطه