رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

دانش‌جعفری در هشتمین همایش اقتصاد مقاومتی بررسی کرد

نگاهی به اقتصاد ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی

دانش‌جعفری مقاومت را به معنای استعداد بازیابی و برگشت به وضعیت عادی پس از مواجهه با ضربه تعریف کرد. سیستم مقاوم، سیستمی است که وقتی یک جزء از سیستم از کار افتاد، باز هم کل سیستم به صورت شبکه‌ای کار می‌کند.

29 تیر 1395
کد خبر : 2607
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دانش‌جعفری مقاومت را به معنای استعداد بازیابی و برگشت به وضعیت عادی پس از مواجهه با ضربه تعریف  کرد. سیستم مقاوم، سیستمی است که وقتی یک جزء از سیستم از کار افتاد، باز هم کل سیستم به صورت شبکه‌ای کار می‌کند.

داود دانش‌جعفری؛ اقتصاددان

رئیس کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقاومت را به معنای استعداد بازیابی و برگشت به وضعیت عادی پس از مواجهه با ضربه تعریف و اظهار کرد: سیستم مقاوم به سیستمی گفته می‌شود که وقتی یک جزء از سیستم از کار افتاد، باز هم کل سیستم که به صورت شبکه‌ای کار می‌کند، دچار آسیب نشود و خسارت، تنها به جزء آسیب دیده برسد. به گزارش روابط‌‌عمومی بانک پاسارگاد، داوود دانش‌جعفری در هشتمین همایش مشترک انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم، با عنوان همایش علمی، کاربردی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصادهایی که نوسانات آنها کمتر است، بیشتر قابل اتکا و قابل‌پیش‌بینی هستند، اما آمار و نمودارها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران بسیار نوسان دارد و قابل‌اطمینان نیست. دانش‌جعفری اضافه کرد: بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در ایران، در مقایسه با کشوری مانند ترکیه، دارای نوسانات شدیدی هستند که این امر، اقتصاد ایران را غیرقابل اتکا و پیش‌بینی می‌کند.

او با اشاره به نوسانات شدید واردات و صادرات کشور، یادآور شد: ایران از این حوزه ضربه‌پذیر است چراکه بخش عمده صادرات و واردات ما مختص به چند کشور است و هرگونه اختلال در روابط بین ایران و این کشورها می‌تواند در آن اخلال ایجاد کند. دانش‌جعفری خطرپذیری کاهش اشتغال در اقتصاد ایران را هم ناشی از افزایش صادرات همراه با افزایش درآمد نفتی و ثابت‌نگه‌داشتن نرخ اسمی ارز قبل از اجرای تشدید تحریم‌ها خواند و ادامه داد: با وجود تورم بالا در داخل و ثبات نسبی قیمت ارز، تولید بسیاری از محصولات در ایران به‌صرفه نخواهد بود و در نتیجه آن تولیدکنندگان به فعالیت مونتاژ روی می‌آورند. نرخ ارز باید به صورت عملیاتی و با تنظیم عرضه و تقاضا و نه به صورت دستوری، تعیین شود. وزیر پیشین اقتصاد به کاهش کارایی نظام مالی و ضعف نظام تأمین مالی بانک‌محور کشور هم اشاره کرد و افزود: پس از بروز ضربات مختلف به سیستم بانکی به‌ویژه در سال‌های اخیر، کارایی نظام مالی کاهش یافته و منابع دولتی و خارجی پس از تشدید تحریم‌ها دچار کاهش شده‌ است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در حوزه‌های دیگر مانند بحران‌های زیست‌محیطی و صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی هم خطرپذیری‌هایی داریم اما باز هم اقتصاد کشور قابل‌درمان است ولی باید نگرش اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.
همه پرچمدار اقتصاد مقاومتی باشیم
مجید قاسمی، رئیس دانشگاه خاتم و رئیس انجمن مدیریت ایران، نیز در سخنان کوتاهی، اقتصاد مقاومتی را به معنای اصلاح اقتصاد و حرکت به اتکای مردم و آحاد جامعه خواند و اظهار کرد: توسعه، یک امر قلب‌افزاری و مغزافزاری است نه سخت‌افزاری و هرکدام از ما می‌توانیم در جایگاه خود پرچمدار اقتصاد مقاومتی باشیم. مدیرعامل بانک پاسارگاد با تأکید بر این نکته که اقتصاد مقاومتی دارد مظلوم واقع می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه درک درستی از اقتصاد مقاومتی در سطوح مختلف اجرائی کشور وجود ندارد و دانشگاه خاتم و انجمن مدیریت ایران با کمک سلسله‌همایش‌هایی در این زمینه سعی دارند که این فضای غبارآلود را شفاف کنند.

قاسمی در ادامه از ساخت هفت‌هزار تخت بیمارستانی در کشور با مشارکت بانک ‌پاسارگاد خبر داد و گفت: این کار، کار سنگینی است که حداقل هفت ‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد و قرار است تا پنج‌سال آینده عملیاتی شود. وی البته از وجود موانع و چالش‌های زیاد بر سر راه انجام این کار بزرگ و ملی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با رفع این موانع، این طرح که طرحی در راستای اقتصاد مقاومتی است، جامه‌عمل بپوشد.

در همین رابطه