رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سفرها موتورِ دفاع از منافع ایران در اروپا را روشن می‌کند

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است سفرهای خارجی از جمله سفر به اروپا به همراه ظریف می‌تواند موتور جذب سرمایه و حفاظت از منافع ایران را روشن کند.

30 تیر 1395
کد خبر : 2658
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است سفرهای خارجی از جمله سفر به اروپا به همراه ظریف می‌تواند موتور جذب سرمایه و حفاظت از منافع ایران را روشن کند.

محمدرضا انصاری، عضو هیات رئیسه اتاق ایران؛ عکس: سعید عامری

«اقتصاد و تجارت» چاشنی اصلی سفرهای اخیر محمدجواد ظریف وزیر امورخاجه ایران به اروپا بود. این سفرها به همراه هیاتی اقتصادی از لهستان آغاز شد و اکنون به جرقه‌ای برای به گردش درآمدن چرخ اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تبدیل شده‌است. محمدرضا انصاری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران جزو کلیدی‌ترین فعالان اقتصادی حاضر در این هیات اقتصادی بود. او این سفرها را آغازی برای حل مشکلات بیمه و بانک و به گردش در آمدن اقتصاد می‌داند. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید این سفرها برای گسترش همکاری‌هاست و ایران می‌تواند از طریق همکاری با شرکت‌های خارجی که صاحب نفوذ هستند از منافع ایران در اروپا و دیگر کشورهای خارجی دفاع کنند.

سفرهای خارجی با هیات‌های تجاری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی مدتی پیش آغاز شد. انصاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «این سفرها برای گسترش همکاری‌هاست. برای این است که چراغ‌هایی در آنسوی مرز روشن شود و موتورهایی راه بیفتد و از منافع ما در اروپا دفاع کند. مهم‌ترین اثر سفرهای اروپایی با آقای ظریف این است.»

عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: «ما در حال حاضر احتیاج داریم بیمه‌ها راه بیفتند و بانک‌ها باز بشوند. وقتی شما توافقی با شرکت‌های آنسوی آب راه می‌اندازید مانند این است که موتورهایی را در آنسو روشن می‌کنید.» او ادامه می‌دهد: «این شرکت‌ها صاحب نفوذ هستند، به ما کمک خواهند کرد و ما از این طریق می‌توانیم بدون اینکه هزینه کرده باشیم یا پولی خرج کرده باشیم از آن‌ها استفاده می‌کنیم. آن‌ها کمک می‌کنند مسائل فی‌مابین حل شود.»

به این ترتیب طبق گفته این عضو همراه در سفرهای اروپایی، مهم‌ترین اثر سفرها همین همکاری و حل مشکلات است. انصاری در ادامه می‌گوید: «این هنوز محقق نشده‌است اما در آینده این اتفاق خواهد افتاد. به هر حال مسائلی پیش روی ما قرار دارد که حل کردن آن‌ها زمان می‌برد. ما در دوران تحریم با مشکلاتی مواجه شده‌ایم که اکنون باید زمان بگذرد تا این مشکلات برطرف شود.»

طبق گفته این عضو هیات رئیسه اتاق ایران، وقتی بتوانیم از این شرکت‌ها در اروپا کمک بگیریم و آن‌ها را وادار کنیم با شرکت‌ها و بنگاه‌های ما قرارداد ببندند، زمانِ حلِ مسائل کوتاه می‌شود. پس این روند در جریان است.

انصاری می‌گوید: «امیدوارم این جریان تداوم پیدا کند. در حال حاضر به بیمه‌ها فشار وارد می‌کنند که این بیمه‌ها باز شود. مذاکراتی نیز با بانک‌ها در جریان است. به صورت کلی کاری مفید در جریان است و اکنون باید ببینیم این مسئله چه زمانی به ثمر می‌رسد.» او ادامه می‌دهد: «زمانی‌که بیمه‌ها باز شود و در نتیجه آن روابط بانکی به جریان بیفتد این انتقال سرمایه نیز اتفاق خواهد افتاد.»

در همین رابطه