رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش فائو را بررسی کرد

وسایل چوبی به اندازه درختان جنگل از انتشار کربن جلوگیری می‌کنند

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از جدیدترین گزارش فائو نشان می‌دهد محصولات چوبی به اندازه جنگل‌ها در کاهش انتشار کربن در زمین موثرند.

30 تیر 1395
کد خبر : 2663
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وقتی از جنگل‌ها محافظت می‌کنید، درختان را فراموش نکنید. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش فائو نشان می‌دهد جنگل‌ها نقش مهمی در کاهش میزان کربن و در نتیجه کاهش دمای هوا بازی می‌کنند. کمتر کسی می‌داند که یک درخت وقتی قطع می‌شود نیز سهمی در این جریان دارد.

فائو اخیرا در گزارشی با عنوان "جنگل‌داری برای آینده‌ای بدون کربن: به کارگیری جنگل و محصولات چوبی در راهکارهای مقابله با تغییرات دمایی" دیدگاه‌های جدیدی ارائه کرده که بر اساس آن چرخه کامل محصولات چوبی از زمانی‌که به مبلمان خانه تبدیل می‌شوند تا وقتی‌که به عنوان سوخت می‌سوزند در جریان کاهش کربن از جو زمین موثر است.

رنه کاسترو سالازار معاون دبیرکل فائو در امور جنگل‌دار می‌گوید: «جنگل‌ها در حقیقت قلب ماجرا هستند؛ آن‌ها کمک می‌کنند به سمت اقتصاد بدونِ کربن حرکت کنیم.» او ادامه می‌دهد: «جنگل نه تنها با وجود خود می‌تواند مانع نشر بیش از اندازه کربن به جو زمین بشود بلکه محصولات چوبی به دست آمده از آن نیز می‌تواند به عنوان سوختی جایگزین مورد استفاده قرار بگیرد.»

جنگل‌ها دی‌اکسید کربن را در دل خود حبس می‌کنند و این کار شاقی است که تنها درختان غول‌پیکر درونِ جنگل‌ها از عهده آن بر می‌آیند. درخت‌ها در خاک ریشه می‌دوانند، شاخه‌های خود را در هوا می‌گسترانند و هر آنچه دی‌اکسید کربن در اطراف‌شان وجود دارد را به درون خود می‌بلعند. بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته جنگل‌زدایی باعث شده 12 درصد به نشر کربن در جو زمین اضافه شود. همین نقش کلیدی جنگل‌ها باعث شد در توافق پاریس در زمینه آب‌وهوا نیز مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

بیش از 100 کارشناس خبره دور هم جمع شده‌اند و گزارشی را برای فائو تنظیم کرده‌اند که نه تنها برای سیاستگذاران بلکه برای معماران و فعالان صنعت انرژی نیز جالب توجه است. بر اساس این گزارش راه‌های خلاقانه‌ای برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی کره‌زمین معرفی شده‌است.

پیام کلیدی این گزارش این است که مهندسی چرخه حیات درختان و محصولات چوبی در چرخه کربن می‌تواند در درازمدت به پایداری جنگل‌ها کمک کند و در نتیجه مقابل انتشار کربن در جور زمین بشود.

استفاده از درختان برای کاهش رد پای کربن

به لطف تمام پیشرفت‌هایی که در عرصه فناوری صورت گرفته و همچنین تمامی متدهای جدیدی که روی کار آمده‌است، استفاده صنعتی از چوب می‌تواند نقش مهمی را در کاهش انتشار کربن ایفا کند.

چوب اصلی‌ترین سوختِ زیستی است و 69درصد از عرضه انرژی تجدیدپذیر جهان را تشکیل می‌دهد. بیش از 2میلیارد و 400میلیون نفر در جهان از چوب به عنوان سوخت اصلی در خانه خود استفاده می‌کنند.

در این بین اگر جنگل‌ها به درستی مورد حفاظت و مراقبت قرار بگیرند و به صورت پایدار حفظ شوند می‌توانند در تأمین این سوخت بسیار موثر باشند. در حال حاضر نیمی از چوپ مصرفی در جهان برای مصارف انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب‌هایی که به در، تخته، مبلمان و دیگر وسایل تبدیل می‌شوند به سرعت اکسیده نمی‌شوند بلکه تا مدت‌ها بعد نیز کربن را در دل خود نگه می‌دارند. بررسی‌های فائو نشان می‌دهد دفاتری که میزهای چوبی در آن‌ها استفاده می‌شود در کاهش انتشار کربن وضعیت بهتری داشته‌اند تا دفاتری که از میزهای فلزی یا پلاستیکی استفاده می‌کنند. اسناد و مدارک نشان می‌دهد خانه‌های چوبی نیز در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. خانه‌های چوبی مورد استفاده در اسکاندیناوی نقش مهمی در وضعیت آب‌وهوایی این منطقه داشته‌اند.

در همین رابطه