رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمد حسین روشنک در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تعرفه‌های کنونی انگیزه اصلی برای قاچاق است

محمدحسین روشنک، عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران، معتقد است مادامی که ایران مقصد کالاهای تولیدی دیگر کشورها باشد، به هر وسیله بخواهیم جلوی واردات قاچاق را بگیریم امکان پذیر نیست.

03 مرداد 1395
کد خبر : 2705
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدحسین روشنک، عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران، معتقد است مادامی که ایران مقصد کالاهای تولیدی دیگر کشورها باشد، به هر وسیله بخواهیم جلوی واردات قاچاق را بگیریم امکان پذیر نیست.

محمدحسین روشنک. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

معضل قاچاق همچنان بر سر زبان هاست و طرح های مبارزه با آن روز به روز بیشتر و جدی تر می شود. این طرح ها به اندازه‌ای جدی است که چند روز گذشته منجر به کشف بزرگترین محموله قاچاق پس از انقلاب در کشور شده است؛ محموله ای که بیشتر از نوع لوازم خانگی، لوازم خودرو، ظروف کریستال و اسباب بازی بوده است.

محمدحسین روشنک، عضو کمیسیون مدیرت واردات اتاق ایران، معتقد است برای حل معضل قاچاق، به جای پرداختن به شاخ و برگ که شاید مبارزه های تهاجمی نیز جزو آن باشد، باید مشکل اصلی که منجر به وارد کالای قاچاق می شود را رشه یابی و اصلاح کرد. او درباره این معضل به «پایگاه خبری اتاق ایران» می گوید: «بحث اصلی این است که چرا باید کشور ما به‌جای مبدا بودن، مقصد کالاهای خارجی باشد. مادامی که کشور ما به عنوان مقصد کالاهای تولیدی دیگر کشورها باشد، به هر وسیله بخواهیم جلوی واردات قاچاق را بگیریم امکان پذیر نیست.»

روشنک با بیان اینکه برای خشک کردن ریشه قاچاق باید عوامل بروز این معضل را شناسایی کرد، افزود: «مهم ترین عامل به قیمت تمام شده کالاهای تولیدی در ایران برمی گردد که بسیار بالاست و کیفیت آن به اندازه لازم بالا نیست. این امر باعث شده کالایی مثل خودرو که نماد تولید صنعتی ماست، 2.5 برابر قیمت بازار جهانی در ایران بفروش برسد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: «شاید قاچاق خودرو به دلیل سیستم شماره گذاری سخت تر باشد، ولی وقتی قیمت کالایی در کشور 2.5 برابر قیمت آن در کشورهای دیگر است دو دلیل می تواند داشته باشد؛ اول تعرفه بالا و سپس اینکه تولید ما تولید اقتصادی نیست. نتیجه این می شود که کشوری مانند ایران مقصد خودروهای تولیدی دیگر کشورها می شود.»

محمدحسین روشنک گفت: «با تعرفه های کنونی انگیزه برای قاچاق زیاد می شود؛ باید جلوی انگیزه ها را بگیریم چرا که اگر برای قاچاقچی انگیزه ایجاد شود، قاچاق های سازماندهی شده شکل می گیرد.» او  محموله بزرگ قاچاق کشف شده اخیر را هم جزوی از همین زنجیره می داند.

عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران معتقد است اگر بخواهیم جلوی قاچاق را بگیریم باید کاری کنیم قیمت تمام شده محصولات تولید داخل پایین آید تا از حالت مقصد بودن به مبدا بودن تبدیل شویم.

در همین رابطه