رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از کمک‌های اتاق‌های بازرگانی در گلستان، لرستان و خوزستان

بخش خصوصی در کنار مردم مناطق سیل‌زده

سیلاب‌های بهاری در اغلب استان‌های درگیر، به‌جز خوزستان، فروکش کرده و زمینه برای ارسال کمک‌های ضروری به این مناطق فراهم شده است. در این میان، در کنار کمک‌های خیرخواهانه مردمی، اتاق‌های بازرگانی به‌خصوص در استان‌های سیل‌زده برای جمع‌آوری کمک و امداد به سیل‌زدگان آستین بالا زده‌اند.

20 فروردین 1398
کد خبر : 28198
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مناطق مختلف کشور از واپسین روزهای سال 1397، با ورود یک سامانه بارشی پرقدرت درگیر سیلاب و آب‌گرفتگی شد. از 31 استان کشور، 23 استان درگیری سیل و آب‌گرفتگی‌های گسترده شدند. سیلاب‌های بهاری در اغلب استان‌های درگیر، به‌جز خوزستان، فروکش کرده و زمینه برای ارسال کمک‌های ضروری به این مناطق فراهم شده است. در این میان، در کنار کمک‌های خیرخواهانه مردمی، اتاق‌های بازرگانی به‌خصوص در استان‌های سیل‌زده برای جمع‌آوری کمک و امداد به سیل‌زدگان آستین بالا زده‌اند.  

بسیج خدمت‌رسانی بخش خصوصی در گلستان

استان گلستان اولین استانی بود که به‌صورت گسترده با طغیان رودخانه و آب‌گرفتگی مواجه شد و پس‌ازآن استان لرستان، سیلاب مهیب و گسترده را تجربه کرد. در نخستین روز وقوع سیل، اتاق ایران اعلام کرد به منظور پشتیبانی از پخت و توزیع غذا در میان هموطنان در استان گلستان، اولین بودجه اضطراری به مبلغ 3 میلیارد ریال را در اختیار اتاق گرگان قرار داده است.

علی‌محمد چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به اینکه این اتاق از نخستین روز بروز سیلاب در این استان اقدام به کمک‌رسانی کرده است، گفت: از اول تا 16 فروردین‌ماه، اتاق گرگان ضمن دریافت کمک‌های ارسالی از سوی اتاق‌های مختلف کشور به خصوصی اتاق مشهد و تخصیص آن به سیل‌زدگان، اقلامی را نیز راسا تهیه کرده و در اختیار مردم منطقه قرار داده است.

چوپانی در گفت‌وگ با پاییگاه خبری اتاق ایران با بیان اینکه هم‌زمان موکب اتاق گرگان برای کمک به سیل‌زدگان نیز راه‌اندازی شده است، افزود: تا 16 فرودین در این موکب 240 میلیون تومان صرف شده و خدمت‌رسانی آن همچنان ادامه دارد.

او همچنین جمع ارزش اقلام اهدایی از طرف اتاق بازرگانی گرگان به سیل‌زدگان گلستانی که با مشارکت اتاق مشهد، اتاق گرگان و صنایع زیرمجموعه این دو اتاق تأمین شده است را تا 16 فروردین 992 میلیون تومان اعلام کرد.

رئیس اتاق گرگان گفت: از 2 فروردین‌ماه امکانات تهیه غذای گرم نیز فراهم شده و مجموعاً تا 16 فروردین 184 هزار و 840 پرس غذای گرم برای ناهار و شام در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفته است.

به گفته چوپانی، در این دوره زمانی 162 هزار قرص نان نیز برای سیل‌زدگان گرگانی اختصاص یافته است.

 امداد در لرستان ادامه‌دارد

سیلاب‌های اخیر در استان لرستان نیز ویرانگری به بار آورد و نیروهای امدادی را پای‌کار آورد. حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق خرم‌آباد درباره کمک‌های این اتاق به سیل‌زدگان لرستانی گفت: پس از بروز سیلاب، سریعاً با تشکیل ستاد ویژه‌ای در اتاق خرم‌آباد تلاش شد در چند مرحله و در حد وسیع کمک‌رسانی انجام شود. بر همین اساس، در مدت کوتاهی اقلام ضروری موردنیاز سیل‌زدگان ازجمله وسایل و مواد بهداشتی، مواد غذایی، پتو و.. تهیه به افراد آسیب‌دیده تحویل داده شد.

 او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، تشکیل گروه ویژه‌ای از رانندگان حرفه‌ای خودروهای آفرود برای دسترسی به مناطق صعب‌العبور لرستان را دیگر اقدامی عنوان می‌کند که برای تداوم و تسهیل کمک‌رسانی به سیل‌زدگان انجام شده است.

سلاح ورزی از همه فعالان و تشکل‌های اقتصادی خواست تا کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود برای سیل‌زدگان لرستانی را به اتاق خرم‌آباد ارسال کنند تا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از سوی این اتاق، به افراد نیازمند تعلق بگیرد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: با همکاری‌های انجام‌شده با اتاق ایران و مؤسسات خیریه، تهیه بسته‌های از لوازم‌خانگی برای سیل‌زدگان و همچنین بازسازی مدارس در دستور کار اتاق خرم‌آباد قرار گرفته که گزارش‌های مربوط به این اقدامات پس‌ از انجام کار، اطلاع‌رسانی خواهد شد

او یادآور شد: اتاق خرم‌آباد به دنبال تهیه اطلاعات جامعی از واحدهای صنعتی آسیب‌دیده از سیلاب است تا با همکاری وزارت کار، وزارت صنعت، سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های خدمت‌رسانی رفع مشکلات آنها را پیگیری کند.

به گفته سلاح ورزی، تهیه اقلام ضروری و تأمین تجهیزات مدارس در شرایط کنونی جزو اولویت‌ اتاق خرم‌آباد است.

فراخوان اتاق اهواز برای امداد به سیل‌زدگان

فعلاً در میان استان‌های درگیر سیلاب، استان خوزستان وضعیت بحرانی‌تری را تجربه می‌کند چرا که هنوز طغیان رودخانه‌ها فروکش نکرده است.

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز گفت: با توجه به اینکه هنوز هیات نمایندگان دوره جدید در اهواز آغاز نشده، هماهنگی عمومی میان فعالان اقتصادی استان برای کمک مالی به سیل‌زدگان خوزستانی شکل نگرفته اما اعضای اتاق به‌صورت خودجوش با حضور در مناطق مختلف استان، کمک‌های مالی خود را برای کمک به سیل‌زدگان ارائه داده‌اند.

همچنین به گفته عموری، اتاق اهواز با انتشار فراخوان از اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، ارسال کمک‌های ضروری به مناطق سیل‌زده را خواستار شده و با اعزام نماینده به این مناطق، تلاش کرده است زمینه را برای استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی در کمک به سیل‌زدگان فراهم کند.

رئیس اتاق اهواز می‌گوید: فعلاً مدارس، مساجد و کارخانه‌ها در نزدیکی مناطق سیل‌زده به اسکان اضطراری سیل‌زدگان اختصاص یافته اما در صورت نیاز محل اتاق اهواز نیز برای استقرار این افراد اختصاص خواهد یافت.

به گفته او، ستادی هم در اتاق تشکیل شده تا هم برای حضور در مناطق سیل‌زده و جمع‌آوری کمک‌های کالایی و نقدی هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

در همین رابطه