شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

با حضور وزرای کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی در مجلس

میزان خسارات واردشده به تاسیسات آب و برق، کشاورزی و راه اعلام شد

وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهادکشاورزی و وزیر نیرو صبح امروز با حضور در جمع نمایندگان مجلس به ارائه گزارش از آخرین وضعیت کمک رسانی به سیل زدگان و میزان خسارات وارد شده در اثر سیل، پرداختند. بر مبنای گزارشات ایراد شده، سیلاب 2100 میلیارد تومان به تاسیسات آب و برق ، 13 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی و 14 هزار کلیومتر از جاده کشور را دچار آسیب کرده است.

25 فروردین 1398
کد خبر : 28257
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مناطق مختلف کشور از واپسین روزهای سال 1397، با ورود یک سامانه بارشی پرقدرت درگیر سیلاب و آب‌گرفتگی شد. از 31 استان کشور، 23 استان درگیری سیل و آب‌گرفتگی‌های گسترده شدند. صبح امروز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز با حضور در جمع نمایندگان مجلس به ارائه گزارش از آخرین وضعیت کمک رسانی به سیل زدگان و میزان خسارات وارد شده در اثر سیل، پرداختند.

150 هزار واحد مسکونی در سیلاب اخیر دچار آسیب شد

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سیلاب اخیر حدود 150 هزار واحد مسکونی در شهرو روستا دچار آسیب شد که 50 هزار واحد نیازمند ساخت مجدد است و 100 واحد نیز باید تعمیر و بازسازی شود.

وزیر راه وشهرسازی حجم خسارت های وارد شده به جاده ها و ابنیه فنی را بیش از سه هزار و 520 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به طور همزمان خطوط ریلی نیز دچار آسیب شده است.

وی اظهار داشت: خسارت های وارد شده به راه های کشور به طور کلی از نوع آب بردگی، آب شستگی، فرونشست، ریزش کوه و یا رانش زمین بوده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در این مقاطع به بیش از 10 هزار و 900 ابنیه فنی (از جمله پل ها و آب رو ها) آسیب وارد شد که در این ارتباط،725 پل به طور کامل تخریب شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سیلاب اخیر سه هزار و 250 میلیارد تومان خسارت به راه ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تاسیسات راه و شهرسازی وارد کرد.
اسلامی گفت: در سال جاری وقوع سیلاب سبب شد تا همکاران ما با تلاش مضاعفی نقش خود را ایفا کنند؛ به گونه ای که ما امسال در طول ایام نوروز از 26 اسفند تا 17 فروردین در 24 استان به تناوب 213 شهرستان و 269 شهر با مساله سیلاب مواجه شود.
اسلامی ادامه داد: در سراسر کشور حدود 12 هزار نفرنیروی راهداری با بیش از 9 هزار دستگاه ماشین آلات برای انجام عملیات راهداری و برف روبی و مقابله با تهدیدات سیل همزمان به فعالیت پرداختند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیلاب اخیر موجب فعال شدن چشمه سار ها - که سال ها خشک بودند - شده است، افزود: حرکت آب ها درجای جای جاده ها، آسیب پذیری جاده را زیاد کرده است.
وی ادامه داد: در مسیر رودخانه ها و مسیل ها حجم آبی که روان شد در خیلی مناطق بخصوص در استان های گلستان و لرستان بیش از سه برابر دوره بلند مدت بوده است که این، سبب عبور حجم سنگین آب از روی پل ها بود؛ این میزان آب، خیلی بیشتر از حجمی بود که برای آن پل های بزرگ در نظر گرفته شده بود.
اسلامی با بیان اینکه میزان آسیب وارد شده به جاده اصلی خرم آباد – پلدختر خیلی زیاده بوده است، تاکید کرد: از آسیبی که به 108 کیلومترجاده وارد شده، بیش از 40 کیلومتر آسیب جدی است و حدود 28 کیلومتر آن قابلیت بازسازی اساسی دارد اما 12 کیلومتر آن باید جاده جدید احداث شود.

خسارت 13 هزار میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: وقوع سیل در کشور تا امروز (یکشنبه، 25 فروردین) حدود 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش های مختلف بخش کشاورزی وارد کرد.

وی اضافه کرد: در مازندران برای رفع آب گذری ها باید معبر رودخانه ها را باز کنیم، در گلستان ما به جای این که گرگان رود داشته باشیم در شیب ملایم 3 در 10 هزار که ما همیشه در بخش کشاورزی آنجا دچار ماندابی هستیم باید طرح 280 هزار هکتاری زهکشی دشت را اجرا کنیم اگر این اجرایی شود.

حجتی بر آوردهای دولت در خسارت های بخش کشاورزی دو استان را نزدیک 2 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات ابلاغی دولت، یک بخش در ارتباط با تسهیلات بلاعوض مطرح شد که 50 درصد آن تخصیص و دستورالعمل آن تهیه شد.
به گفته وی، نزدیک به 540 میلیارد تومان تسهیلات برای دو استان گلستان و مازندران در نظر گرفته شده است که 50 درصد توسط سازمان برنامه بودجه تخصیص داده شده است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین به چهار بانک، دستورالعمل هایی در خصوص تسهیلاتی که به خسارت دیدگان ناشی از سیل ابلاغ شده است؛ بنابراین ما در این دو استان مسائل و اموراتمان در جریان اجراست.

به گفته حجتی تا امروز حدود 65 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است و پیش بینی می کنیم که حدود 750 میلیارد تومان به فعالان بخش کشاورزی که واحدهای خود را بیمه کرده و خسارت دیده اند، پرداخت شود.

حجتی افزود: در جریان سیلاب، آسیب جدی به 261 مزرعه پرورش ماهی آبزی پروری گرمابی و 642 واحد مزارع پرورش سردآبی در استان های کوهستانی چهارمحال بختیاری و لرستان خسارت وارد شده است.

حجتی خاطرنشان کرد: اکنون فصل برداشت گندم در استان خوزستان است که نزدیک 200 هزار هکتار اراضی گندم از بین رفته و زیر گل و لای است که قابل بازیافت نیست.

2100 میلیارد تومان؛ میزان خسارت وارده به تاسیسات آب و برق

رضا اردکانیان نیز بیان کرد: آبرسانی به سه هزار و 788 روستا به علت سیلاب قطع شد، اما اکنون تنها 1.5 درصد این روستاها مشکل برقراری شبکه آب را دارند.

وزیر نیرو با بیان اینکه سیلاب هفته های اخیر 2100 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آب و برق وارد کرد، گفت: برق 2 هزار و 352 روستا به علت سیلاب قطع شد اما اکنون تنها برق 35 روستا به علت عدم دسترسی همچنان قطع است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، بارندگی 2 هفته اول فروردین کشور در سال گذشته حدود سه میلی متر و میانگین بلندمدت 50 ساله 20.8 میلی متر بوده است، اما امسال با رشد 19 برابری نسبت به سال گذشته به 57 میلی متر رسید.

وی افزود: سیل با وجود خسارات و صدمات زیادی که وارد کرد، مزایایی نیز داشت از جمله در نتیجه بارش ها بیش از 40 تالاب کشور از 40 تا 100 درصد سیراب شدند.

اردکانیان تصریح کرد: باید پهنه بندی حدود 75 هزار کیلومتر از رودخانه های مهم کشور انجام شده و حریم و بستر آنها مشخص شود.

وزیر نیرو گفت: در نتیجه بارش های شدید، 10 میلیارد مترمکعب آب در خوزستان وارد سدها شد که به جز رها سازی، امکان مدیریت آن وجود نداشت.

وزیر کشور: خسارت سیل مجموعا 35 هزار میلیارد تومان است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور میزان خسارات سیل اخیر را بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: 25 استان و بیش از چهار هزار و 400 روستا در کشور درگیر سیل شدند.

رحمانی فضلی در ادامه عنوان کرد: بر اثر جاری شدن سیل، حجم عبور رودخانه کرخه از هزار متر مکعب در ثانیه به 20 هزار متر مکعب در ثانیه، گرگان رود از 120 متر مکعب در ثانیه به 800 مترمکعب در ثانیه، معمولان از 800متر مکعب در ثانیه به 2 هزار و 500 متر مکعب در ثانیه و پلدختر از 2 هزار و 500 متر مکعب به پنج هزار متر مکعب در ثانیه رسید.

وی همچنین افزود:با توجه به اقدامات پیشگیرانه کاهش خسارت های جانی را به عنوان نخستین هدف قرار دهیم و با جابجایی جمعیت در بیش از 250 روستا و بخش هایی از شهر ها خسارت های جانی را به حداقل رسانیدم.
وزیر کشور گفت: ۳۰ درصد کار ما انجام شده و ۷۰ درصد کار باقی‌مانده است، شاید در حوزه‌های امنیتی در استان‌ها دچار مشکل شویم. صدها هزار هکتار زمین زراعی و کشاورزی زیر آب رفته است.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان بالاترین حجم خسارت و سیلاب را داشتیم، گفت: در حوزه کارون و دز، سیل بَرهایی داریم که باید ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب را عبور دهند اما به دلیل تصرفات در حریم این سیل برها و عدم لایروبی، سیل برها قدرت این کار را نداشتند بنابراین با انفجارهای عظیم و لایروبی‌ها، توانستیم ۳۰ تا ۴۰ درصد این سیل برها را فعال کنیم.

وی با بیان این مطلب «در ۹۰ درصد مناطق سیل‌زده برق وصل است»، تاکید کرد: باید در بودجه‌های سالانه به جلوگیری از سیل کمک کنیم.

در همین رابطه