رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست بررسی مشکلات فرش دستبافت آذربایجان شرقی در اتاق تبریز مطرح شد

جای برندسازی در توسعه صادرات فرش کشور خالی است

جلسه بررسی مسائل و مشکلات فعالان حوزه فرش دستبافت استان آذربایجان شرقی، با حضور یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز، علی جهانگیری، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، غلامعلی راستی قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت و فعالان فرش دستبافت استان در محل اتاق تبریز برگزار شد.

03 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28361
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه بررسی مسائل و مشکلات فعالان حوزه فرش دستبافت استان آذربایجان شرقی، با حضور یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز، علی جهانگیری، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، غلامعلی راستی قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت و فعالان فرش دستبافت استان در محل اتاق تبریز برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این جلسه با تاکید بر این نکته که هنر صنعت فرش استان با 215 هزار نفر شاغل سهم عمده ای در اقتصاد کشور ایفاء می کند، گفت: دومین جلسه تخصصی با فعالان این حوزه در محل اتاق تبریز تشکیل می شود تا مسائل و مشکلات این حوزه را از زبان متخصصان و اساتید امر شنیده و با همکاری مسئولان ارشد استانی در جهت حل آنها اقدامات موثری را انجام دهیم.

یونس ژائله، با اشاره به جایگاه کشورهای برتر در زمینه‌ی صادرات فرش دستباف در  سال 2017  اظهار داشت: ایران با میزان صادرات 426 میلیون دلار  و سهم 27.9 درصدی از صادرات جهانی، کشور هند با میزان صادرات 385 میلیون دلار  و سهم 25.2 درصدی از صادرات جهانی، پاکستان با میزان صادرات 69 میلیون دلار  و سهم4.5 درصدی از صادرات جهانی، نپال با میزان صادرات 67 میلیون دلار  و سهم 4.4 درصدی از صادرات جهانی، چین با میزان صادرات 59 میلیون دلار  و سهم 3.9 درصدی از صادرات جهانی و ترکیه با میزان صادرات 45 میلیون دلار  و سهم 2.9 درصدی از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است.

ژائله حجم کل صادرات فرش دستباف در جهان در سال 2017 را برابر با 1 میلیارد و 524 میلیون دلار ذکر و خاطر نشان کرد: در سال 1396 مقصد صادرات اصلی فرش دستباف ایران، آمریکا بوده است که حدود 30 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده است.

 وی با اشاره به مهمترین مقاصد صادراتی فرش دستباف ایران بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز ملی فرش ایران گفت:  مهم ترین مقاصد صادرات فرش ایران، آمریکا با حجم صادرات به میزان 126 میلیون دلار، آلمان با حجم صادرات به میزان 58 میلیون دلار، لبنان با حجم صادرات به میزان 30 میلیون دلار، انگلستان با حجم صادرات به میزان 23 میلیون دلار، ژاپن با حجم صادرات به میزان 23 میلیون دلار، امارات متحده عربی با حجم صادرات به میزان 23 میلیون دلار، پاکستان با حجم صادرات به میزان 20 میلیون دلار، آفریقای جنوبی با حجم صادرات به میزان 15 میلیون دلار، ایتالیا با حجم صادرات به میزان 12 میلیون دلار، استرالیا با حجم صادرات به میزان 11 میلیون دلار، کانادا با حجم صادرات به میزان 10 میلیون دلار بوده است.

رئیس اتاق تبریز گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، دو بازار بزرگ فرش دستباف در دنیا، یعنی آمریکا و آلمان، از آن کشور هند بوده است. هند در سال 2017 به میزان 256 میلیون دلار به آمریکا و به میزان 109 میلیون دلار به آلمان صادرات فرش دستباف داشته است که در حدود 2 برابر ایران بوده است.

اسماعیل چمنی رئیس اتحادیه فرش دستباف استان با طرح این مسئله که حدود 35 درصد از تولید و صادرات فرش  کشور مختص استان آذربایجان شرقی است افزود: با توجه به درصد بالای تولید فرش در استان، متاسفانه در بحث بیمه فعالان این حوزه 10 درصد از سهم بیمه در سطح کشور را به خود اختصاص داده ایم.

وی از مسئولان کشور و استان خواست تا با توجه به حجم بالای فعالان این صنعت در  آذربایجان شرقی، در افزایش درصد بیمه استان اقدامات لازم را انجام دهند.

چمنی با اشاره به اهمیت حمایت همه جانبه دولت از زنجیره های تامین فرش کشور و استان خاطر  نشان کرد: به منظور گسترش فعالیت اعضای این حوزه باید تسهیلات مالی با کمترین بروکراسی اداری در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان برندسازی در فرش دستباف را یکی از عوامل اساسی برای حضور جدی در بازارهای منطقه ای و جهانی خواند و یاد آور شد: دولت می بایست در برندسازی فرش دستباف حمایت های لازم را انجام دهد.

در این جلسه اعضای اتحادیه های تولید کنندگان، صادر کنندگان، طراحان، رنگرزان، قالی شویان فرش دستبافت استان و سایر فعالان این حوزه نکته نظرات خود را در راستای بهبود وضعیت فرش استان را مطرح کردند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خاتمه با جمع بندی مباحث مطرح شده در جلسه گفت: مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تامین و تحقیق و پژوهش، حلقه مفقوده توسعه صنعت فرش است.

ژائله دیگر الزامات مطرح شده از سوی فعالان صنعت فرش برای توسعه این صنعت در استان آذربایجان شرقی را اینگونه مطرح کرد:  تامین مواد اولیه مورد نیاز فرش از بازارهای جهانی و نظارت بر انحصار واردات پشم، حمایت از واحد های تولید پشم  که با مشکل مواجه شده اند، اصلاح و حمایت از دام های سبک استان و کشورکه پشم آنها در صنعت فرش موثر هستند، حمایت و تقویت تولید کنندگان ابریشم در استان و پرورش کرم ابریشم، حمایت از صنف رنگرزان به منظور تولید رنگ های طبیعی و وارادات رنگ های شیمیایی با کیفیت برای بهبود رنگهای مصرف شده در فرشهای تولیدی استان، حمایت از طراحان فرش و بهره مندی از قانون کپی رایت به منظور دفاع از حقوق معنوی تولید کنندگان طرح های فر ش دستباف، بهره مندی از آخرین  شیوه های تبلیغاتی برای معرفی بیشتر زیبایی های منحصر به فرد فرش آذربایجان، در نظر گرفتن سلیقه مشتری و ارائه طرح های درخواستی آنها برای حضور موثر در بازار های جهانی، حمایت از ایجاد مجتمع های بزرگ قالی بافی و ارائه تسهیلات بانکی برای ایجاد این واحدها به منظور مدیریت واحد فرش دستبافت در راستای ارتقاء کیفیت فرش های تولیدی استان و حمایت از کارگران این واحد ها ،استفاده از تکنولوژی های جدید در قالی شویی های کشور، تعهد فعالان صنعتی به محیط زیست با هدف نیل به توسعه پایدار جامعه، دعوت از استار تاپ ها برای معرفی فرش دستباف استان به اقصی نقاط دنیا و معرفی فرش استان و تبریز در ایرلاین ها.

موضوعات :
در همین رابطه