رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و گفتگوی استان فارس

قوانین حاکم بر حوزه تولید بازنگری و اصلاح شوند

نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و گفتگوی استان فارس با حضور اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برگزار شد. جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز در این نشست بر لزوم حذف قوانین و عوامل اخلالگر در تولید تأکید کرد و گفت: در شرایط فعلی قوانینی که باید راهگشای تولید باشند، مانع تولید هستند.

09 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28450
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و گفتگوی استان فارس با حضور اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: امروز 65 درصد مالیات کشور از بخش تولید و واحدهای صنعتی تأمین می‌شود درحالی‌که همین موضوع تولید ما را با اختلال مواجه و دچار مشکلات زیادی کرده است و جای سؤال است که چرا مجلس به چنین موضوع مهمی نمی‌پردازد.

جمال رازقی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام رونق تولید، افزود: یکی از بزرگ‌ترین موانع تولید مباحث بانکی و حذف سود مرکب است که مجمع تشخیص مصلحت نظام علی‌رغم مصوبه مجلس این مهم را رد کرد درحالی‌که می‌توانست کمک خوبی به تولید و صادرات کشور کند.

رازقی ادامه داد: امروز سود واهی بانک‌ها، در جهت تخریب بخش تولید عمل می‌کند و تولید کشور را فلج کرده است. انتظار ما از مجلسی که در رأس امور قرار دارد، زمینه‌سازی برای رونق تولید است.

رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه رونق تولید بدون انجام پیش‌نیازها امکان‌پذیر نیست، گفت: نظام بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی مشکلاتی را برای بخش تولید و صادرات در کشور ایجاد کرده است که از پای درآوردن تولید کشور ما عمده هدف تحریم کنندگان است.

رازقی افزود: انتظار ما در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده، این است که به‌صورت ریشه‌ای با موضوع مهم تولید و رونق آن برخورد شود.

او تولید را پاشنه آشیل اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: اگر مسئولان نمی‌خواهند شعار سال تنها در قالب بنر، شعار و سربرگ باشد باید مشکلاتی که بخش تولید ما را درگیر کرده از جمله قوانین حاکم بر تولید کشور را بازنگری و اصلاح کنند و موانع بر سر راه تولید را بردارند.

رازقی افزود: پیشنهاد مشخص ما این است که در سال رونق تولید، مشابه اختیارات سه قوه به ریاست استاندار فارس، رئیس مجمع نمایندگان و رئیس‌کل دادگستری در استان‌ها شکل گیرد و برای تولید هدف‌گذاری شود.

اعمال نظرات بخش خصوصی در تدوین قانون مالیات ارزش‌افزوده

در این نشست، معاون پارلمانی اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه 80 درصد پیشنهادهای اتاق ایران به مجلس در خصوص قانون مالیات ارزش‌افزوده، پذیرفته شده، گفت: اگر مابقی نیز مورد اتفاق‌نظر قرار گیرد می‌توانیم شاهد کاهش چشمگیر مشکلات این بخش باشیم.

محمدرضا رمضانی افزود: به‌زودی یک طرح و لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلام مطرح می‌شود که این دو موضوع نیازمند اهتمام ویژه نمایندگان و جلب نظر بخش خصوصی در تدوین نهایی آن است.

او تصریح کرد: طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران یکی از این طرح‌هاست که کمیسیون اقتصادی مجلس اقدامات لازم و بندهای آن را تهیه کرده یکی از بندهای این مربوط به موضوع مهم سود مرکب که محل خرده‌گیری بسیاری از فعالان بخش خصوصی است، به‌زودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

رمضانی ادامه داد: لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده نیز قرار است در کمترین زمان در صحن علنی مجلس مطرح شود که این در حالی است که از ابتدا قرار بود مالیات بر ارزش‌افزوده سه درصد و به‌صورت آزمایشی اخذ شود که متأسفانه هرسال یک درصد به آن افزوده شد و الان این موضوع تولید ما را با مشکلات عدیده روبرو کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه