رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

تجلیل از فعالان بخش خصوصی در هفتمین جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور

در هفتمین جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کشور که در اتاق ایران برگزار شد از فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت، صنایع غذایی و بازرگانی تجلیل شد. عبدالله جاسبی سخنران این جشنواره بود.

12 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28520
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صبح امروز هفتمین جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کشور، در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. در این جشنواره عبدالله جاسبی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کیفیت کشور و احمد پورفلاح، محمدرضا بهرامن، بهروز فروتن، سیدمحمدمهدی هادوی، بهروز ریاحی و مرتضی بهشتی از اعضای شورای سیاست‌گذاری کیفیت کشور و فعالان اقتصادی حوزه صنعت، بازرگانی، فرهنگ و هنر و علم و فناوری حضور داشتند.

بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، بهروز ریاحی، دبیرکل جشنواره از اهمیت برگزاری جشنواره تلاشگران کیفیت گفت و از تلاقی روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه با دو روز معلم و هفته کارگر. او معلم را پرورش‌دهنده انسان خواند و کارگر را آفریننده محصول، کالا و خدمات خطاب کرد. بعد از آن ریاحی از یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت که در سه جشنواره قبلی یعنی از جشنواره چهارم تا ششم در مراسم حضور داشته و 10 روز قبل از فوت خود درباره امکان تدوین سیاست‌های کلی کیفیت گفته بود تا این امکان فراهم شود این سیاست‌ها برای ادامه راه تدوین شود.

ریاحی از کارآفرین‌ها ایرانی گفت: افرادی چون برخورداری‌ها، خسروشاهی‌ها در صنعت مینو، فروتن در صنعت غذایی بهروز، شاهرخ ظهیری در مهرام، فروزان‌فرد در کامبیز و محسن خلیلی عراقی در بوتان باعث افتخار صنعت کشور بوده و هستند و باید همیشه یاد و نام این‌ها به نیکی آورده شود.

در ادامه عبدالله جاسبی، رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری کیفیت کشور سخنرانی کرد. او با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: همه می‌دانیم که در این روزهای سخت اقتصادی پرداختن به کیفیت چه میزان سخت و طاقت‌سوز ولی هم‌زمان الزامی است. وقتی مجموعه شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که تولید و خدمت با کمترین بازده مالی در چرخه عدم تعادل عرضه و تقاضا با مجموعه فشارها روبرو می‌شود، کیفیت یکی از قربانیان بالقوه است. قربانی که چرخه معیوب را تا نابودی طی می‌کند.

جاسبی به انقلاب چهارم صنعتی و ابعاد آن اشاره کرد: انقلاب صنعتی همه حوزه‌ها را در برگرفته است و پسوند four” point zero “در ادامه همه حوزه‌های اقتصادی از کشاورزی تا کسب‌وکارهای نوین و فعالیت‌های حوزه‌های متعدد نمایشگر نگاه نوین بر مبنای رویکرد فناوری محور است.

جاسبی به غلبه نگاه دیجیتالی شدن در حوزه صنعت، کشاورزی و همه حوزه‌های اقتصادی اشاره‌کرده و تاکید کرد: امروزه همه حوزه‌های اقتصادی در کنار هم اهمیت جریان انقلاب چهارم صنعتی را تصویر می‌کنند. این تغییر پارادایم تاثیری زیادی در ابعاد و عمق کیفیت داشته است.

جاسبی گفت: مفهومی که ما و شما به دنبالش هستیم قرائت جامع و با پشتوانه فلسفی از کیفیت است که هم موسیقی و تصویر و غایت آن را در زیبایی و جمال می‌بینیم و هم در حوزه صنعت.

جاسبی به اهمیت انقلاب صنعتی چهارم اشاره‌کرده و گفت: یکی از نیازهای کشور که تلاش همگانی می‌طلبد ترجمان دقیق این جنبش و تطبیق آن با زیست‌بوم ماست. این جریان در ابعاد بین‌المللی با عنوان four point zero و مدیریت جامع کیفیت همراه است. این جنبش جانشین کیفیت سنتی است و در بستر ساختار و نظام موجود شکل‌گرفته و محل تلاقی زندگی انسانی با فناوری است. نمی‌توان در دنیایی که فناوری در دسترس همگان است و به‌نوعی دموکراتیزه شده، اقتصاد و صنعت دیجیتالی شده، کیفیت پایدار بنا نهاد ولی به داده‌ها و شبکه‌های همکاری و تغییرات مفهوم در تمام ابعاد زندگی نپرداخت.

جاسبی با اشاره به اینکه برخی از عبور از دوران کیفیت می‌گویند، ادامه داد: مفهوم کیفیت در گذر زمان از بین نرفته بلکه غنی‌تر شده است تا با روند موجود و دانش و تجربه بشر تکامل یابد. همه فناوری‌های نوظهور می‌تواند در درک ما از مفهوم کیفیت تاثیرگذار باشد. ماشین‌های هوشمند و هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت مواردی است که در اندازه‌گیری و تخمین کیفیت و در استراتژی‌ها اثرگذار است. این تغییرات فناوری محور تنها بر روش‌ها به‌صورت حداقلی اثر ندارد بلکه بر استراتژی و برنامه در تمامیت ماجرا اثر دارد. شناسایی، ارزیابی، پیشگیری و تکامل سطوح تغییراتی یک محصول یا جامعه به این تکنولوژی‌ها بستگی دارد و از آن‌ها اثر می‌پذیرد.

 جاسبی تصریح کرد: هر تغییر پارادایم با خود چالش به همراه دارد اما تأثیر فناوری بر جریان کیفیت در عرصه‌های مختلف تضاد پارادایمی از خود نشان می‌دهد. این‌گونه که انقلاب صنعتی جایی از کاهش هزینه‌ها و چابک سازی می‌گوید ولی جایی بسترسازی و تطبیق سازمان‌ها برای استفاده این فرصت مستلزم هزینه است.

او ادامه داد: ما به راهبردهای کلانی نیاز داریم تا درست و با سرمایه‌گذاری مناسب مسیر را برای استفاده از فناوری‌های نوین هموار سازیم. این نشان‌ها به ما می‌گوید تغییر عظیمی در راه است و نگاه واپسگرایانه محور فضا، زمان و مکان را از دست می‌دهد. فناوری امکان نوعی رصد امور و قدرت پیشگیرانه به ما می‌دهد تا معنای کیفیت و روش تسهیل آن دگرگون شود.

او تاکید کرد که کیفیت هوشمند فراتر از فناوری است؛ باید این الگو را به کار گرفت تا با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی در حوزه کیفیت را ببینیم و از این فرصت در این مبدأ تاریخی بهره بگیریم. برای همین مجموعه حاکمیت و ارکان آن باید به اهمیت این موضوع بپردازند. همچنین در سطح خرد شرکت‌ها نگاه خود را در چارچوب نوین سرلوحه حرکت کیفی تعریف کنند. ما تلاش می‌کنیم در ترویج توسعه این مفهوم یاری رسانیم.

 بخش دوم این نشست با عنوان «تجلیل از تلاش‌گران» ادامه یافت. در این بخش ابتدا بیانیه هیات داوری توسط سیدمحمدمهدی هادوی خوانده شد و بعدازآن در چهار سطح «تندیس»، «مدال»، «نشان» و «لوح تقدیر» از تلاش‌گران کشور در حوزه صنعت، بازرگانی، فرهنگ و هنر و دانش تجلیل شد.

دریافت‌کنندگان سطح تندیس عبارت‌اند از: احمد پورفلاح، فعال صنایع ساختمانی؛ مرتضی سلطانی، کارآفرین صنایع غذایی؛ غلامعلی سلیمانی، کارآفرین صنایع غذایی؛ احمد صادقیان، فعال صنعت فرش؛ حمیدرضا فرتوک‌زاده، استاندارد صنایع دفاعی؛ مرتضی موسی‌خانیف کارآفرین نظام آموزش عالی.

دریافت‌کنندگان سطح مدال عبارت‌اند از: ناصر اقدمی، مدیر گروه پزشکی پژوهشگاه رویان؛ صمد حسن‌زاده، صنایع کاشی و سرامیک؛ ابراهیم دیباجی، پژوهشگر علوم و فنون اسلامی؛ محمدمهدی فنایی، فعال صنایع الکترونیک؛ ایرج عمرانی، فعال حوزه عمران؛ عنایت‌الله نظری‌نوری، هنرمند و نقاش.

دریافت‌کنندگان سطح نشان عبارت‌اند از: احمد حلت، سخنران حوزه انگیزش و موفقیت؛ حسین تنهایی، کارآفرین و فعال حوزه صنعت دیجیتال؛ محمدمهدی روحانی، حوزه بازرگانی؛ سهیلا زمانی‌نیاز، طراح لباس ایرانی؛ فرهاد سحرخیز، فعال حوزه زعفران؛ احمد لرستانی، پژوهشگر تاریخ و تمدن ایرانی

دریافت‌کنندگان سطح لوح تقدیر عبارت‌اند از: امیرحسین دانایی، فعال بازرگانی؛ بهنوش فروتن، فعال حوزه نقاشی؛ سعیده یراقی، فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی؛ حمید اخلاصی، مخترع حوزه صنعتی.

در این جشنواره از مرحوم شاهرخ ظهیری و عباسعلی نورا تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه