رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وزیر ارتباطات در دیدار با اعضای اتاق کرمان

دولت در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر دخالت نمی‌کند

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با اعضای اتاق کرمان با اشاره به اینکه دولت ریسک‌پذیر نیست و در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ورود نمی‌کند، گفت: تسهیلاتی برای این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته شده که به توسعه فعالیت‌های این حوزه کمک می‌کند.

16 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28562
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به درخواست برخی فعالان بخش خصوصی برای ورود بیشتر دولت در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر (VC)، گفت: با توجه به اینکه دولت خطرپذیر و ریسک‌پذیر نیست و وظیفه تشخیص مخاطره و نحوه سرمایه‌گذاری را دارد، نمی‌تواند در این سرمایه‌گذاری‌ها دخالت کند.

محمدجواد آذری جهرمی در نشست با جمعی از اعضای اتاق کرمان، افزود: البته تسهیلاتی برای این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته شده که به افزایش سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و توسعه فعالیت‌های این حوزه کمک کند.

او در ادامه به موضوع انتقال پروانه نرم‌افزار به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره و تصریح کرد: این موضوع در طرح نوآفرین به دولت ارائه شده که در مرحله اول به تصویب رسیده و پیگیر ادامه روند هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین در مورد بحث نظام پیمانکاری فرعی (Spx) گفت: سه هفته پیش با نماینده یونیدو تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندیم که یکی از اهداف آن پیاده‌سازی نظام پیمانکاری فرعی بود و در حال اجراست.

آذری جهرمی در رابطه با ساماندهی خدمات امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) نیز اظهار کرد: اگر آزمایشگاهی معرفی شود که دارای استانداردهای لازم و مورد تأیید باشد، می‌تواند مجوز صادر کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه اینترنت پرسرعت (Adsl) یک تکنولوژی منسوخ است، گفت: شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت، نمی‌توانند بدون سرمایه‌گذاری، فقط اینترنت پرسرعت بفروشند بلکه باید منابع مالی خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

او همچنین در پاسخ به درخواست‌های رئیس اتاق کرمان در مورد رفع مشکلات تجاری با افغانستان که خارج از دستور جلسه و به‌منظور طرح در هیات دولت مطرح شده بود، گفت: مباحث مربوط به مشکلات تجارت با افغانستان را به‌صورت مکتوب ارائه دهید تا در نشست هیات دولت مطرح شود.

آذری جهرمی در مورد اعلام ممنوعیت صادرات خرما نیز افزود: این ممنوعیت به دلیل کنترل قیمت خرما در ماه رمضان اعمال شده و اگر بخش خصوصی فکر می‌کند این تصمیم اشتباه است دلایل و جزئیات آن را ارائه دهد.

رشد کسب‌وکارهای نوین باید حمایت شود

رئیس اتاق کرمان در این نشست با تأکید بر اینکه رشد شتاب‌دهنده‌ها و کسب‌وکارهای نوین باید حمایت شود، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکوسیستم رشد شتاب‌دهنده‌ها را بیشتر از گذشته فراهم کنید.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: اتاق کرمان برای تغییر گرایش‌ها در آینده اقتصاد، حلقه اتصالی را بین تجارت سنتی و مدرن ایجاد و رویدادهای استارتاپی بسیاری را پایه‌گذاری و اجرا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین اتاق کرمان انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، کمیسیون و انجمن IT و ICT، اندیشکده تدبیر آب و اندیشکده انرژی را تشکیل داده و به سمت اقتصاد دیجیتالی و دانش‌بنیان در حرکت است.

طبیب زاده، در بخش دیگری به بیان مشکلات فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: بحث صادرات و استحصال ارز امروزه یکی از اولویت‌های کشور است به‌طوری‌که هر فردی بتواند یک دلار وارد کشور کند، اقدام بزرگی انجام داده است.

رئیس اتاق کرمان، وزیر ارتباطات را یک عضو پیگیر و مؤثر هیات دولت دانست و افزود: متأسفانه توسعه صادرات به یک باور در کشور تبدیل نشده که امیدواریم این مشکلات و دغدغه‌ها به دولت انتقال یابد.

تجارت با افغانستان را دریابید

او با اشاره به حضور سه‌روزه هیات تجاری افغانستان در کرمان، افزود: در این شرایط وزارت امور خارجه، پیچیده‌ترین مراحل و گران‌ترین هزینه را برای ویزای افغانستانی‌ها در نظر گرفته است.

طبیب زاده، با بیان اینکه هزینه صدور یک ویزای یک‌ساله و سفر هوایی فعالان اقتصادی افغانستان به ایران حدود 800 یورو خواهد شد، اظهار کرد: این در حالی است که رقبای ما مانند کشورهای ازبکستان، هند، پاکستان، ترکمنستان و ترکیه کمترین هزینه و سخت‌گیری را برای صدور ویزای افغانستانی‌ها دارند.

 او از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست کرد پیام بخش خصوصی را به دولت برساند چراکه اگر برای تاجران افغانستان و هزینه‌های سنگین همکاری آنها با ایران چاره‌ای اندیشیده نشود، ازبکستان تا دو سال آینده بازار افغانستان را خواهد گرفت و سه میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان نیز از دست خواهد رفت.

طبیب زاده، به مشکلات گمرکی در تجارت با افغانستان نیز اشاره و تصریح کرد: به نظر ما بحران مدیریت در مرزهای شرقی کشور وجود دارد و صف‌های طولانی از کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در مرز مانده‌اند.

او همچنین به وجود محدودیت‌های مالی در تجارت با افغانستان اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی ما به مراودات تجاری نیاز داریم بازرگانان افغانستانی را محدود به انتقال 50 میلیون تومان در روز کرده‌ایم که این مسئله باعث ایجاد محدودیت در سرمایه‌گذاری و مشکلات در انتقال پول می‌شود.

رئیس اتاق کرمان بازدید گروه خاص از سوی هیات دولت برای بازدید از مناطق جنوب شرق کشور تا جنوب غرب افغانستان (مرز میلک) را خواستار شد.

طبیب زاده، در ادامه به اعمال ممنوعیت‌های صادراتی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار به دلیل ارزیابی‌های نادرست، صادرات خرما را ممنوع اعلام کرده که این مسئله به نگرانی خرماداران استان دامن زده است.

به گفته او تغییر ناگهانی قوانین حوزه صادرات و تصمیم‌گیری بر اساس یک تصور و ارزیابی ناصحیح، آسیب جدی به بازار وارد می‌کند و بسیار خطرناک است.

موضوعات :
در همین رابطه