رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کیوان کاشفی مطرح کرد

وزارت جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر ممنوعیت صادرات نخود را لغو کند

در نشستی که با حضور مسئولان و فعالان بخش خصوصی به‌منظور بررسی ممنوعیت صادرات نخود برگزار شد، کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه این اقدام وزارت جهاد کشاورزی را غیر کارشناسی شده دانست و تأکید کرد وزارت جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر ممنوعیت صادرات نخود را لغو کند.

23 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28677
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخود به‌عنوان یک محصول استراتژیک استان کرمانشاه، مشتریان بسیاری در سراسر دنیا دارد که وزارت جهاد کشاورزی طی چند ماه گذشته، صادرات آن را ممنوع کرده است.

در همین زمینه، کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه در نشستی که با حضور فعالان بخش خصوصی، کشاورزان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: نخود از محصولات استراتژیک استان کرمانشاه است که تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت آن در استان انجام می‌گیرد.

وی بابیان اینکه ازلحاظ شرایط اقلیمی، زمینه مطلوبی برای تولید نخود در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: فرآوری درزمینهٔ استفاده از نخود انجام نمی‌شود و این در حالی است که آرد نخود، کمپوت، سورتینگ در اندازه‌های مختلف و بسته‌بندی نخود را می‌توان در استان تولید کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: حداقل امکانات درزمینهٔ بهره‌وری از محصول نخود وجود دارد و امکان استفاده از نخود درزمینهٔ تولید مواد دارویی هم وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه صنایع تکمیلی باید درزمینهٔ استفاده از محصول نخود راه‌اندازی شود، افزود: در مرحله تشکیل هیات سرمایه‌گذاری هستیم و یارانه برای تسهیلات در نظر گرفتیم که باید مجدد احیا شود.

کاشفی با اشاره به اینکه طرح‌های بهره‌وری نخود در طرح‌های اقتصاد مقاومتی باید گنجانده شود، عنوان کرد: نخود کرمانشاه بسیار مرغوب است و صنایع تکمیلی باید در داخل استان کرمانشاه وجود داشته باشد.

وی با تصریح بر اینکه در حوزه صنعتی فرآوری بسته‌بندی آرد و مواد غذایی باید اقدامات مناسب انجام بگیرد، گفت: چند سمینار شورای نخود برگزار کردیم تا ایجاد فرهنگ غذایی استفاده از نخود ترویج یابد و مردم مطلع شوند این محصول منبع سرشار از پروتئین، کلسیم، منیزیم، کربوهیدات و فیبر است.

رئیس اتاق کرمانشاه از انجام اقدامات کارشناسی برای رونق تولید نخود خبر داد و تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید درزمینهٔ لغو ممنوعیت صادرات نخود، هر چه زودتر اقدام کند.

کاشفی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی نخود افزود: جشنواره نخود که در فصل برداشت نخود برگزار می‌شود، اقدامی مهم و بزرگ است و موجب آشنایی هر چه بیشتر مردم و بالا رفتن سرانه مصرف این محصول می‌شود؛ از طرف دیگر برگزاری این جشنواره نقش حائز اهمیتی در جذب و سرمایه‌گذاری بازارهای خارجی خواهد داشت.

در همین رابطه