شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در دیدار با هیات نمایندگان اتاق یاسوج

دولت از واگذاری رایگان طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی هم ضرر نمی‌کند

در نشست هیات نمایندگان اتاق یاسوج با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه منابع دولتی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام کافی نیست، تأکید شد: حتی اگر طرح‌های راکد برای تکمیل و بهره‌برداری، به‌صورت مجانی هم به بخش خصوصی داده شود دولت ضرر نمی‌کند.

23 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28679
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور هیات نمایندگان اتاق یاسوج، در سالن جلسات اتاق یاسوج برگزار شد.

رئیس اتاق یاسوج در این نشست با اشاره به ضرورت حفظ اشتغال موجود و تلاش برای اشتغال‌زایی جدید در سال رونق تولید، گفت: اگر تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در اختیار طرح‌های بزرگ‌تر در این مناطق قرار گیرد اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد چراکه تسهیلات اشتغال روستایی انحراف زیادی ایجاد می‌کند و علاوه بر تأثیری که بر رشد تورم و نقدینگی دارد، در جای درستی نیز هزینه نمی‌شود.

جبار کیانی پور همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلات رونق تولید، افزود: این تسهیلات به واحدهای بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم تعلق می‌گیرد تا این امر بتواند در رونق شهرک‌های صنعتی تأثیرگذار شود.

کیانی پور ادامه داد: با استفاده از ظرفیت قانون بودجه در زمینه کمک‌های فنی و اعتباری اتاق‌های بازرگانی بر نحوه تخصیص این منابع در استان‌ها نظارت کنند.

او با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات مربوط به واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی، گفت: باوجود همه تلاش‌ها و نشست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی که برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی برگزار شد، به علت بی‌اعتمادی، نبود انگیزه، مشکلات کاربری‌ها و همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی این کار انجام نشد.

رئیس اتاق یاسوج در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: بیش از ۱۷۰ دانش‌آموز و دانشجوی ممتاز به‌وسیله اتاق یاسوج بورسیه شده‌اند که هرماه کمک‌هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

کیانی پور ادامه داد: همچنین در حوزه آموزش اتاق یاسوج هرماه ۲ دوره مجانی برگزار می‌کند و همه کارشناسان بیمه‌ها و بانک‌ها و بخش خصوصی در این دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند.

به گفته او چهار پروژه تحقیقاتی در حوزه ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد با همکاری اتاق‌های ایران، اصفهان و تهران در حال انجام است که می‌تواند در زمینه آمایش سرزمین به استان کمک کند.

اتصال یاسوج به شبکه ریلی در اولویت است

در این نشست، غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این استان برای پیشرفت و توسعه اقتصادی نیاز به توجه بیشتری دارد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه افزود: اتصال یاسوج به شبکه ریلی و آزادراه شیراز به اصفهان ۲ طرحی است که برای کهگیلویه و بویراحمد دارای اهمیت زیادی است.

او با اشاره به سفرهای استانی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سفر به مناطق محروم علاوه بر مشاهده مشکلات باعث می‌شود که مسئولان برای رفع آنها چاره‌اندیشی کنند.

این نماینده مجلس، تنها راه نجات اقتصاد کشور را کمک به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌های خوبی در بودجه سال ۹۸ برای شتاب به حرکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

جعفر زاده همچنین با اشاره به اینکه در کشور ۷۴ هزار طرح نیمه‌تمام وجود دارد که تا الآن بیش از صد هزار میلیارد تومان برای آن‌ها هزینه شده است، تصریح کرد: منابع دولتی قادر به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیست و اگر این طرح‌های راکد برای تکمیل و بهره‌برداری، به‌صورت مجانی هم به بخش خصوصی داده شود، دولت ضرر نمی‌کند.

  مدیران استانی در استفاده از ظرفیت‌ها تیزهوش باشند

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز در این نشست گفت: در دوره قبل مجلس اعتبارات عمرانی شهرستان‌های کهگیلویه و دوگنبدان نیز به راه‌آهن یاسوج – اقلید اختصاص یافت.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه نباید به‌واسطه تخلف سرکوب سرمایه در کشور صورت گیرد، افزود: تیزهوشی مسئولان و بخش خصوصی و استفاده از فرصت‌ها لازمه کار است.

به گفته او ۲ طرح اتصال یاسوج به شبکه آزادراه‌ها و همچنین راه‌آهن برای جنوب کشور بسیار دارای اهمیت است.

تاجگردون اظهار کرد: سطح اتاق یاسوج بالاتر از سطح نهادها و ارگان‌های دولتی این استان است و قطعاً در همکاری با آنها به مشکل بر خواهد خورد.

نماینده مردم شهرستان گچساران در ادامه افزود: برخی موضوعات ملی است و به تصمیم‌گیری ملی نیاز دارد. در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی و خلائی که اتفاق می‌افتد؛ در گذشته جلساتی در این خصوص برگزار می‌شد که چرا جذب این تسهیلات کم است، از استان پیگیری کردیم و فشار می‌آوردیم که چرا هنوز جذب انجام نشده است، این فشارها اما باعث شد که کارهای خرد انجام شود که صرفاً بگویند جذب انجام شده است.

تاجگردون گفت: در این استان چند ایراد داریم اول اینکه دید ما خیلی بلند نیست و که فضای سرمایه‌گذاری در استان در هر مقطعی با یک سرکوب روبه‌رو می‌شود و به کما می‌رود، دوم اینکه در کشور ما بدهی معوق هزار میلیارد تومان یک چیز عادی شده است به‌گونه‌ای که به‌طرف می‌گویند اختلاس گر، می‌گوید من بدهکارم نه اختلاس گر.

وی افزود: بدهکاران بانکی با چند هزار میلیارد تومان در تهران آسوده‌خاطر هستند و به‌راحتی می‌گویند که بدهکار بانکی هستیم اما در استان کهگیلویه و بویراحمد فردی با 10 فعالیت، ۱۰۰ میلیارد تومان بدهکاری بانکی دودمانش را بر باد می‌دهند.

 طرح‌های توسعه‌ای با پیوست فرهنگی همراه شوند

نماینده شهرستان‌های بویراحمد و دنا نیز در این نشست با تأکید بر اینکه نمی‌توان نسخه واحدی در زمینه توسعه برای کل کشور در نظر گرفت، گفت: طرح‌های توسعه‌ای برای دستیابی به موفقیت باید با پیوست فرهنگی همراه شوند و با استفاده از همین ابزار متوسط سن بهره‌برداران کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد کمتر شده است.

غلام محمد زارعی در زمینه راه‌آهن یاسوج به اقلید نیز افزود: طول این مسیر ۱۴۰ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر آن به‌عنوان فاز اول ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به‌زودی مناقصه فاز دوم آن در قالب ۲۰ کیلومتر انجام می‌شود و حمایت‌های کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس پیشرفت آن را سرعت می‌بخشد.

به گفته زارعی، کوتاه‌ترین مسیر طریق الرضا از کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و محل قرارگیری استان کانون دسترسی به مراکز بزرگ کشور را فراهم می‌کند.

 زیرساخت‌های شهرستان بویراحمد برای پایلوت گردشگری فراهم شود

فرماندار بویراحمد نیز در این نشست گفت: منابع آبی و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع می‌تواند شهرستان بویراحمد را به‌عنوان یک پایلوت گردشگری در کشور معرفی کند.

شاهرخ کناری با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهرستان بویراحمد در بعد گردشگری، افزود: برای ایجاد شهر پایلوت گردشگری ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

وی با معرفی چند طرح مهم در پیوست بودجه شهرستان بویراحمد، بیان کرد: در زمینه تأسیسات آب و فاضلاب شهری حداقل ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است که انتظار توجه ویژه از کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دراین‌باره وجود دارد.

کناری طرح‌های سد تنگ سرخ، جاده اصلی یاسوج به سی سخت، یاسوج به سپیدان و راه‌آهن اقلید به یاسوج را از دیگر پروژه‌های مهم این شهرستان عنوان کرد و خواستار توجه اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه به آنها شد.

اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که این روزها میهمان اتاق یاسوج هستند، از نزدیک در جریان روند برنامه‌ها و اقدامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج قرار گرفتند.

در همین رابطه