رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

سرپرست امور کارنه‌تیر در اتاق ایران اعلام کرد

رشد 7.5 درصدی صدور سند کارنه در سال 1397

در نشست بازنگری فعالیت‌ها و عملکرد کارنه تیر توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، اعلام شد: ایران به عنوان دومین کشور از نظر صدور سند کارنه در بین 76 عضو کنوانسیون، در سال 97 با صدور 83 هزار سند، بیشترین میزان کارنه را به مسیر رفت‌وبرگشت از ترکیه اختصاص داده است.

25 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28697
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بازنگری فعالیت‌ها و عملکرد کارنه‌تیر توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، موضوعی بود که در نشست اخیر واحد امور کارنه تیر و حمل‌ونقل بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت. در این نشست بهنام فرامرزیان، سرپرست امور کارنه تیر به تشریح وضعیت این مرکز در سال گذشته پرداخت و به برخی مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد.

به گفته فرامرزیان آشنایی شرکت‌های حمل‌ونقل با ابعاد و زوایای کار و جزئیات مورد تأکید در کنوانسیون تیر اولویت کارنه‌تیر اتاق ایران است. او گفت: زمانی که سطح بالایی از آگاهی نسبت به یک موضوع وجود داشته باشد، شرکت‌ها می‌توانند برای در اختیار گرفتن بازارهای جدید اقدام کنند.

وی همچنین یادآور شد: کنوانسیون تیر که ایران به عنوان یکی از اعضای مهم آن شناخته می‌شود، ظرفیت‌های خوبی در اختیار اعضا قرار می‌دهد. شرکت‌های فعال می‌توانند به کمک این ظرفیت‌ها، بازارهای جدیدی را پیدا کرده و حضور مؤثری در آنها داشته باشند. اگر این اتفاق رخ ندهد و فقط روی یک مسیر تمرکز شود، شرکت‌های دیگر بازار را به دست گرفته و حلقه رقابت را برای ما تنگ‌تر می‌کنند.

فرامرزیان ادامه داد: با اینکه ایران در صدور سند کارنه در بین کشورهای عضو، مقام دوم را دارد اما باید اذعان داشت که در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی چندان موفق عمل نمی‌کند چراکه فقط متمرکز روی یک یا دو مسیر خاص حرکت می‌کند. تنوع‌بخشی و ورود به بازارهای جدید، بسیار مهم و اثرگذار است. شرکت‌های ما برای حضور در اروپا چندان آمادگی ندارند و تلاشی برای کسب این آمادگی نمی‌کنند.

سرپرست امور کارنه تیر در اتاق ایران با اشاره به رشد 7.5 درصدی در صدور کارنه طی سال گذشته، گفت: در این سال بیشتری سند کارنه برای مسیر ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است که بالغ بر 83 هزار سند می‌شود. بعد از ترکیه، به ترتیب گرجستان، بلغارستان، ایتالیا و رومانی، 5 کشور اصلی هستند که شرکت‌های حمل‌ونقلی در این مسیرها حرکت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عضویت عراق در کنوانسیون تیر تا 3 ماه آینده خبر داد و افزود: شرکت‌های فعال می‌توانند با تمرکز بر این کشور، مسیرهای جدید را پیدا کرده و روی آنها سرمایه گذاری کنند. از طرف دیگر نباید از بندر چابهار نیز غافل شد. امروز شرکت‌های زیادی از کشور هند در حال سرمایه گذاری در این بندر هستند، متأسفانه شرکت‌های داخلی هیچ توجهی به این بندر استراتژیک ندارند.

فرامرزیان همچنین به میزان سفر کامیون‌ها و تریلی‌های فعال در حوزه بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: در دنیا کامیون‌های ترانزیتی، سالانه حدود 100 هزار کیلومتر حرکت می‌کنند، این آمار برای ایران حدود 60 هزار کیلومتر است. یعنی بخش حمل‌ونقل بین‌الملل کشور با 40 هزار کیلومتر خواب مواجه است که باید آسیب‌شناسی شود.

بر اساس اظهارات وی مهم‌ترین رکن هر اقتصادی، بخش حمل‌ونقل بوده و باید آخرین حوزه‌ای باشد که در اقتصاد دچار رکود می‌شود.

سرپرست امور کارنه تیر در اتاق ایران همچنین به وضعیت استفاده شرکت‌های حمل‌ونقلی در استفاده از سند کارنه تیر اشاره و تأکید کرد: در سال 97 بالغ بر 89 مورد به دلیل حمل قاچاق، ماده سی و هشتی شدند، 238 مورد مغایرت اسنادی و 378 مورد اخطاریه عدم تسویه کارنه تیر داشتیم. بدین ترتیب مطالبه شرکت‌های مختلف دنیا از شرکت‌های ایرانی حدود 4 میلیون دلار برآورد می‌شود.

در ادامه این نشست نکات تخصصی در مورد چگونگی استفاده از سند کارنه و ظرفیت‌های موجود در آن تشریح شد.

 

موضوعات :
در همین رابطه