رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرج در نشست شورای گفتگوی البرز

بانک مرکزی به تأمین مواد اولیه وارداتی کمک کند

رئیس اتاق کرج، با اشاره به اینکه وضع تولید در واحدهای استفاده‌کننده از مواد اولیه وارداتی مساعد نیست، همکاری بانک مرکزی برای رفع بحران تأمین مواد اولیه این واحدها را خواستار شد.

01 خرداد 1398
کد خبر : 28798
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، وضعیت تولید محصول در کارخانه‌هایی که از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کنند را نامساعد توصیف کرد و از بانک مرکزی خواست برای رفع این مشکل حاد کمک کند.

رحیم بنامولائی در شصت و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی البرز گفت: ضروری است واردات مواد اولیه موردنیاز بخش تولید از محل ارز صادراتی تهیه تا از این طریق بخشی از نیاز حوزه تولید به مواد اولیه تأمین شود.

او با ذکر این نکته که مواد اولیه موجود در اکثر کارخانه‌ها فقط پاسخگوی تأمین نیاز دو ماه آنهاست، افزود: اگر برای رفع این مشکل حاد چاره‌اندیشی نشود، به‌تدریج خطوط محصولاتی که با مواد اولیه وارداتی تولید می‌شود تعطیل خواهد شد.

بنامولائی گفت: با اعلام دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص ارز نیما و نیز برگشت ارز صادرات به کشور، در واردات مواد اولیه دست‌انداز ایجاد شد، چراکه در این دستورالعمل برای واردات مواد اولیه برنامه منطقی پیش‌بینی نشده است.

رئیس اتاق کرج با اشاره به راهکار پیشنهادی اتاق ایران در ۶ ماده به بانک مرکزی برای رفع مشکلات ارز واردات و صادرات، اظهار کرد: متأسفانه این راهکار که درخواست به‌حق تولیدکنندگان است موردتوجه بانک مرکزی قرار نگرفت.

به عقیده او، باید اجازه داده شود کسانی که صادرات انجام می‌دهند با ارز صادراتی مواد اولیه وارد کنند.

بنامولائی گفت: در ظاهر بخشی از مشکل واردات مواد اولیه با ارز حاصل از صادرات برطرف شده بااین‌حال بانک مرکزی همچنان ضرورت برگشت ارز حاصل از صادرات را مورد تأکید قرار داده و در بخشنامه‌ای عنوان شده است کسانی که ارز صادراتی خود را برنگردانند از معافیت مالیاتی و معافیت ۹ درصد ارزش‌افزوده محروم خواهند شد.

او بر ضرورت ایجاد هماهنگی بین بانک مرکزی و بخش خصوصی در مسیر رفع موانع تولید، صادرات و واردات تأکید کرد.

بنامولائی در ادامه به چالش تأمین سوخت کانتینرهای یخچال دار حامل محصولات کشاورزی ‌صادراتی استان اشاره کرد و گفت: یخچال‌های این کانتینرها مخزن سوخت جداگانه برای یخچال‌هایشان دارند، اما سوخت با نرخ دولتی برای این یخچال‌ها در نظر گرفته نشده که این مشکل موجب کاهش کیفیت و گهگاه فاسدشدن محصولات زراعی صادراتی می‌شود.

رئیس اتاق کرج افزود: صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان البرز روزانه پنجاه کانتینر صیفی‌جات به کشورهای عربی و آسیای میانه صادر می‌کنند.

بنامولائی از برنامه‌ریزی جهت تشکیل کمیته راهبردی در اتاق بازرگانی و ارائه نقشه راه با هدف رفع مشکلات تولید خبر داد و اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی تشکیل این کمیته راهگشای رفع پاره‌ای از مشکلات خواهد بود.

او ابراز امیدواری کرد: با همدلی و هم‌افزایی بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی تنگناها و موانع موجود در مسیر رونق تولید و کسب‌وکار برطرف شود.

موضوعات :
در همین رابطه