رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

اعضای هیات مدیره انجمن صنعت پخش در دیدار با رئیس اتاق ایران

مانع ایجاد انجمن‌های تخصصی موازی توسط دولت شوید

بی‌توجهی دولت به جایگاه تشکل‌های اقتصادی و عدم اجرای ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در مورد دریافت نظرات و پیشنهادهای تخصصی تشکل‌های مربوطه، پیش از تصمیم‌گیری در مورد موضوعات اقتصادی از یک طرف و نقش‌آفرینی دولت در وادی تشکل‌گرایی و ایجاد تشکل‌هایی با بدنه دولتی، موضوعاتی بودند که در دیدار هیات مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش با رئیس اتاق ایران، مطرح شد.

04 خرداد 1398
کد خبر : 28801
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش در دیدار با رئیس اتاق ایران به تشریح دغدغه‌های خود در مورد تلاش برخی از اعضای دارویی برای ایجاد انشقاق در این تشکل پرداختند و خواستار رسیدگی به این مسئله از سوی پارلمان بخش خصوصی شدند.

بر اساس اظهارات سهراب کارگر، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش کشور متأسفانه تعدادی از اعضای انجمن که در حوزه دارو فعالیت می‌کنند، مدتی است در تلاش‌اند تا تشکل جدید با عنوان انجمن شرکت‌های پخش دارویی و مکمل‌های انسانی ایجاد کرده و از انجمن موجود مستقل شوند.

وی ادامه داد: البته این هدف با مقابله جدی اتاق ایران و اتاق تهران مواجه شد. نکته قابل توجه اینجاست که این گروه برای رسیدن به هدف خود به سراغ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفتند تا از این طریق، تشکل موردنظر خود را به ثبت برسانند.

این فعال اقتصادی از ثبت درخواست آنها برای ایجاد انجمن شرکت‌های پخش دارویی و مکمل‌های انسانی در وزارت کار، در روزهای پایانی سال 97 خبر داد و خواستار رسیدگی این مسئله از سوی اتاق ایران شد.

به اعتقاد وی زمانی که انسجام و وحدت رویه در هر صنعتی حفظ شود نه تنها قدرت چانه‌زنی آن در مقابل تصمیمات دولت بیشتر می‌شود، بلکه توان اجرایی آنها در حوزه فعالیت خودشان نیز بیشتر می‌شود. بنابراین نباید اجازه داد با برخی کارشکنی‌ها این ظرفیت مهم دچار خدشه شود.

کارگر تشریح کرد: انجمن شرکت‌های صنعت پخش کشور با سابقه 20 ساله، ایجاد 16 شعبه در سراسر کشور و 1456 شرکت عضو، مأموریت توزیع حدود صددرصد دارو، 80 درصد محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی و شوینده و درصد قابل‌توجهی از لوازم‌خانگی، تجهیزات پزشکی، لوازم‌التحریر و غیره را به عهده دارد.

کوچک شدن تشکل‌ها به معنای ضعیف شدن دولت است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در واکنش به آنچه در این نشست مطرح شد، از نگاه‌ها و رویکردهای نادرستی که نسبت به موضوع تشکل‌گرایی در ایران وجود دارد، انتقاد کرد و گفت: در کشورهای پیشرو، بزرگ‌سازی صنایع و تقویت تشکل‌ها، ایجاد هلدینگ های صنعتی و تولیدی به عنوان یک هدف لحاظ می‌شود اما در ایران چنین نگاهی وجود ندارد و برعکس آن عمل می‌شود.

وی از نگرانی‌هایی که نسبت قوی شدن تشکل‌ها در کشور وجود دارد، سخن گفت و آن را مانع رشد اقتصادی دانست و تصریح کرد: دولت از این نکته غافل است که کوچک بودن تشکل‌ها به معنای تضعیف خودش است. تشکل‌ها، نهادهای مردمی هستند که بنابر نیاز، از سوی خود مردم شکل می‌گیرند؛ اینکه دولت وارد این حوزه شده و تشکل تأسیس می‌کند با فلسفه تشکل‌گرایی مغایرت دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با اشاره به بی‌توجهی دولت نسبت به اجرای قوانین، تشریح کرد: در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار برای ارتقای جایگاه تشکل‌ها، راهکارهایی دیده شده است. از آن جمله سپردن مسئولیت ساماندهی تشکل‌های اقتصادی به اتاق ایران است. متأسفانه از اسفند 90 تاکنون که این قانون تصویب و ابلاغ شده، کمتر از 20 درصد مفاد آن به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: زمانی که مجری قانون از اجرای قوانین سربازمی زند از دیگران چه توقعی می‌توان داشت.

شافعی در ادامه به نشستی که در زمان حضور ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ایشان داشت، اشاره کرد و گفت: طی این دیدار که با هدف تعیین تکلیف وضعیت تشکل‌ها و اجرایی شدن قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار برگزار شده بود، به این نتیجه رسیدیم که این وزارتخانه تنها در ایجاد تشکل‌های صنفی، کارگری و یا کارفرمایی حضور داشته باشد و در حوزه تشکل‌های اقتصادی ورود نکند. هر چند این توافق با استیضاح ایشان، بلاتکلیف باقی ماند.

رئیس اتاق ایران به هیات مدیره انجمن صنعت پخش پیشنهاد داد برای رسیدگی به این مسئله مهم از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استفاده کنند. در این رابطه می‌توان مصوبه‌ای از شورا در مورد اجرای دقیق ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، بگیریم.

وی با توجه به اینکه همه ارکان تصمیم گیر کشور باید به هنگام تصمیم سازی و تعیین اهداف و برنامه‌های اقتصادی از توان و دیدگاه‌های تخصصی تشکل‌ها بهره ببرند، تصریح کرد: اتاق ایران نیز به هنگام مواجه با مسائل و مشکلات تخصصی از اطلاعات و مشورت‌های تشکل‌های همان صنف استفاده می‌کند و این اقدامی منطقی است که باید توسط همه رعایت شود.

شافعی خاطرنشان کرد: امروز که تصمیمات اخیر دولت در حوزه اقتصاد نتایج منفی به دنبال داشته، می‌بینیم که از روی اجبار به سمت بخش خصوصی آمده‌اند و از اتاق ایران نظرخواهی می‌کنند. حال که این تغییر رویکرد هرچند از روز ناچاری رخ داده باید از آن استفاده کرده و نوع روابط بخش خصوصی و دولت را ترمیم کنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی از نوع برخورد با فعالان اقتصادی در روزهایی که به عنوان دوران جنگ اقتصادی نامیده می‌شود، انتقاد کرد و افزود: این دولت از بخش خصوصی با عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی و حتی بالاتر از آن سرداران این جبهه یاد می‌کند. در این وضعیت همین افراد در برابر مشکلات ایستادند و از منافع کشور دفاع کردند اما سئوال اینجاست که آنها چگونه با ترکش‌هایی که از پشت با آنها برخورد می‌کند، مقابله کنند؟

در همین رابطه