رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه آلمان

آلمان و اتحادیه اروپا می‌توانند نقش مهمی در پایان دادن به جنگ اقتصادی ایفا کنند

نشست خبری مشترک محمدجواد ظریف و هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان بعدازظهر امروز برگزار شد. وزیر امور خارجه تنها راه کاهش تنش را توقف جنگ اقتصادی دانست و افزود: نمی‌شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته‌اند یا از آن حمایت می‌کنند، در امان باشند.

20 خرداد 1398
کد خبر : 29017
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان که شب گذشته برای دیدار یک‌روزه با مقام‌های ایران وارد تهران شد، بعدازظهر امروز در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مشارکت کرد.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این نشست تأکید کرد: ایران، آلمان و اتحادیه اروپا هدف مشترکی دارند و آن حفظ برجام، جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و برخورداری مردم ایران از مزایای توافق هسته‌ای است.

او تنها راه کاهش تنش را توقف جنگ اقتصادی دانست و افزود: نمی‌شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته‌اند یا از آن حمایت می‌کنند، در امان باشند.

ظریف بابیان اینکه ما امروز فرصت داشتیم در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده و دیدگاه‌های خودمان را به‌صراحت مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم تلاش‌های دوستان ما در آلمان و سایر شرکای ما در ۱+۴ برای حفظ برجام به نتیجه برسد و حتماً ما نیز در این تلاش‌ها با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

وی همچنین گفت: من در ملاقات به دوست و همکارم گفتم که خواسته ایران صرفاً اجرای برجام است. توجه دوستان اروپایی را به مواد یک تا سه ضمیمه دوم برجام و همین‌طور بیانیه‌های کمیسیون مشترک در سطح وزرا و مدیران سیاسی جلب کردم که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادرشده است.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار اشپیگل مبنی بر خواسته اروپا و آمریکا برای مذاکره درباره توان موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: در مورد بحث‌هایی که آمریکا و اروپا مطرح می‌کنند دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه ما توافقی داریم که حاصل دو سال مذاکره فشرده و ۱۲ سال کار دیپلماتیک است. آیا این توافق را اجرا کردند که تقاضای مذاکره در خصوص موضوعات دیگر رادارند؟
وی تصریح کرد: آن‌ها نخست باید نشان دهند که توافق کردن با آمریکا فایده دارد بعد درخواست مذاکره دیگر را بدهند.

وی افزود: موضوع دوم این است که چه کسی باعث بی‌ثباتی در منطقه است. آیا ما بودیم که به صدام سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ آیا ما بودیم که نخست‌وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ آیا ما بودیم که هرروز غیرنظامیان یمن را بمباران می‌کنیم؟ آیا ما از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت کردیم یا آنکه سلاح‌های آمریکایی بود که از طریق عربستان به آن‌ها داده شد؟
ظریف اضافه کرد: همواره به همسایگان خود اعلام کرده‌ایم که آماده مذاکره هستیم و پیشنهاد ما برای ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای همیشه روی میز است.

وزیر امور خارجه بابیان اینکه تنش جدید در منطقه نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است گفت: ترامپ اعلام کرده است ما در جنگ با ایران قرار داریم، اظهار داشت: تنها راه کاهش تنش توقف جنگ اقتصادی است نمی‌شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته‌اند یا از آن حمایت می‌کنند در امان باشند

ظریف تصریح کرد: ما معتقدیم آلمان و اتحادیه اروپا می‌توانند نقش مهمی در پایان دادن به جنگ اقتصادی ایفا کنند و از این تلاش و نقش آن‌ها استقبال می‌کنیم.

معجزه نمی‌کنیم اما برای حفظ برجام در تلاشیم

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست اظهار کرد: مهم است که گفت‌وگوهای ایران و آلمان در شرایط کنونی انجام‌شده و تبادل صریح نظرات صورت بگیرد. ما در منطقه‌ای حضور داریم که شرایط حساس و جدی دارد و افزایش تنش و رسیدن به مراحل نظامی فکر نمی‌کنم در راستای منافع هیچ‌کسی باشد. به همین خاطر لازم است از رسیدن به این شرایط جلوگیری کنیم.
وی بابیان اینکه من با تمام طرفینی که در این چند روز در عراق، اردن و امارات داشته‌ام، هیچ‌کس خواهان افزایش تنش‌ها نبود و این پیامی بود که من امروز می‌خواستم به تهران از منطقه به شما انتقال دهم، اظهار داشت: ما امروز صحبت‌های فشرده‌ای در خصوص برجام و نحوه ادامه آن داشیم. موضع سه کشور اروپایی حمایت از برجام است. البته نمی‌توانیم معجزه‌ای داشته باشیم ولی در تلاش می‌کنیم برای حفظ برجام هستیم.
وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: در این چارچوب تلاش می‌کنیم اینستکس هم در قالب سه کشور اروپایی و هم فراتر از آن راه‌اندازی و اجرایی کنیم.
ماس بابیان اینکه در خصوص موضوعات منطقه‌ای ازجمله سوریه و یمن صحبت کردیم، تصریح کرد: آلمان معتقد است که از طریق سازمان ملل متحد این مسائل حل می‌شود. مسائل راه‌حل سیاسی دارند و نه راه‌حل نظامی بنابراین علاقه‌مندیم با ایران دراین‌باره صحبت کنیم زیرا ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد و از آن استفاده می‌کند و به همین خاطر با ایران رایزنی می‌کنیم و در این چارچوب به سود همه است که درگیری‌ها و جنگ متوقف شود.

وزیر امور خارجه آلمان در مورد همکاری‌های شرکت‌های ایرانی و آلمانی در پی تحریم‌های آمریکا و اقدامات عملی برلین برای تداوم این همکاری‌ها اظهار داشت: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند. ما معتقدیم که رسیدن به برجام کار درستی بوده است. همچنین به رسمیت می‌شناسیم که ایران خواهان دریافت حقوق خود در چارچوب برجام است تا بتواند از منافع آن استفاده کند.
ماس بابیان اینکه خروج آمریکا از برجام موجب شد تا ایران به منافع اقتصادی پیش‌بینی‌شده خود در برجام دست پیدا نکند، عنوان کرد: ما تلاش می‌کنیم امکان تجارت و همکاری اقتصادی با ایران محقق شود. ما در این رابطه، ابزار مالی‌ای به نام اینستکس راه اندازی شده که از طریق آن سعی می‌کنیم تبادلات مالی امکان‌پذیر باشد و شرکت‌های اروپایی بتوانند فعالیت کنند و ایران هم بتواند از منافع برجام استفاده کند.

 

در همین رابطه