رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست ستاد خیرین توسعه اشتغال مددجویان بنیاد تعاون زندانیان خراسان رضوی

بار مسئولیت‌های اجتماعی فعالان اقتصادی سنگین و خطیر است

ستاد خیرین توسعه اشتغال مددجویان بنیاد تعاون زندانیان خراسان رضوی، با حضور جمعی از فعالان اقتصادی نیک اندیش این خطه و مسئولان و متولیان امر، به میزبانی اتاق مشهد برگزار شد.

28 خرداد 1398
کد خبر : 29109
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست ستاد خیرین توسعه اشتغال مددجویان بنیاد تعاون زندانیان خراسان رضوی گفت: آنکه جرمی مرتکب می شود و کجروی می کند، محصول اجتماعی است که معلولی را در بطن خود پرورش داده و بستر وقوع جرمی را فراهم کرده است. اگر بررسی دقیقی انجام گیرد، مشخص خواهد شد که درصد زیادی از آن هایی که امروز پشت میله‌های زندان قرار دارند، انگیزه شان برای قانون شکنی، مسائل اقتصادی و معیشتی بوده است. به اتکای این بحث، توسعه اشتغال و بهبود زیرساخت های اقتصادی جامعه، به کاهش جرایم و جمعیت زندانیان کشور کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال اقدامات بنیادین هستیم، نباید رویکردهایی را دنبال کنیم که بر جمعیت زندانیان ما بیافزاید و انباشت پرونده های قضایی را افزون کند. اگر رشد اشتغال محقق شود، اگر رفاه اجتماعی تامین گردد، می توان روزی را متصور شد که زندان هایی در این کشور تعطیل شوند.

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، به تلاش خیران برای کمک به آسیب دیدگان اجتماعی اشاره و از دو مولفه «اندیشه» و «انگیزه»، برای ترویج این مهم یاد کرد و گفت: مولد «اندیشه» مغز است اما انگیزه ها از قلب ها و عاطفه ها ریشه می گیرند. ما به عاقلان بسیار بها می دهیم اما به عاشقان نه. در مسیر این حرکت خیرانه باید عاشق بود.   

رئیس اتاق خراسان رضوی، اشاره ای نیز به چالش هایی داشت که خانواده زندانیان عمدتا با آن ها روبه رو هستند و عنوان کرد: خانواده این افراد خود در معرض آسیب ها و دشواری های بسیاری قرار دارند و قربانی شرایطی ناگزیر هستند. باید به فکر این افراد نیز باشیم. 

وی با تقدیر از اقداماتی که از سوی بنیاد تعاون زندانیان انجام گرفته، عنوان کرد: این جلسه آغاز یک حرکت جدید است که و توفیقات خوبی حاصل آید، می توان این مسیر را تداوم بخشید. باید با یک برنامه ریزی اصولی و اساسی، در جهت تحقق اهدافی گام برداریم که ماحصل آن کاهش جمعیت کیفری و توسعه اشتغال و رفاه اجتماعی است.

شافعی خاطر نشان کرد: ما به عنوان کارآفرینان و فعالان اقتصادی نتوانسته ایم به خوبی خود را به جامعه معرفی کنیم. نگرش بخشی از جامعه به یک فعال اقتصادی، فردی مرفه و بی توجه به آلام جامعه است، در حالیکه در بسیاری از امور خیر، حضور فعالان اقتصادی و نقش آفرینی آنها بسیار پُررنگ می باشد.

وی تاکید کرد: بر این باوریم که بار مسئولیت های اجتماعی ما کمتر از فعالیت های اقتصادی‌مان نیست و این مسئولیتی دشوار و خطیر است.

اشتغال و تحصیلات، هزینه جرم را زیاد و انگیزه ارتکاب را کم می کند

خشایار جمشیدی، مدیرکل زندان های خراسان رضوی نیز، بیکاری و مشکلات اقتصادی را یکی عمده وقوع جرم برشمرد. وی با اشاره به عواملی که تکرار جرم و بازگشت به زندان را منجر می شوند، متذکر شد: بپذیریم که قربانیان واقعی این دور تسلسل، خانواده زندانیان هستند که در ارتکاب جرایم مقصر نبوده اما به نوعی عواقب آن را تجربه می کنند. معتقدیم اشتغال و تحصیلات، هزینه جرم را زیاد و انگیزه ارتکاب را کم می کند، بدین منظور، در روند بازتوانی زندانیان این بخش ها را مجدانه پیگیری می کنیم.

جمشیدی با تقدیر از اقدامات انجام گرفته از سوی بنیاد تعاون در توانمندسازی زندانیان و تلاش برای ایجاد اشتغال برای آنان گفت: البته ظرفیت فراهم آمده، کفاف نیازها را نمی کند و نیازمند همگرایی بخش های مختلف برای کمک به این افراد آسیب دیده و خانواده های آن ها هستیم.

اندیشه و انگیزه کمک رسانی به آسیب دیدگان جامعه

سانگرد، مدیر آموزش و اشتغال بنیاد تعاون زندانیان کشور نیز در سخنانی از ایجاد ستاد خیرین در 10استان کشور خبر داد و گفت: در جلسه امروز خوشبختانه بر اهمیت اشتغال و اقتصاد تاکید شد و این بیانگر درک جمع حاضر از ضرورت هایی است که تامین آن ها می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی بیانجامد.

وی به انواع اشتغال هایی اشاره کرد که در زندان های کشور وجود دارند و توضیح داد: یکی از آن ها اشتغال داخل بند یا در اصطلاح نشسته است، نوع دیگر آن اشتغال مولد می باشد که در محل کارگاه های فیزیکی مستقر در زندان های انجام می گیرد و شکل سوم آن نیز اعزام کار به بیرون است که تحت ضمانت قضایی، زندانی وارد مراکز تولیدی شده و در آنجا مشغول به کار می گردد.

او ظرفیت اشتغالی که در زندان های کشور فراهم آمده را «دارای مزیت» دانست و گفت: فضاها و کارگاه هایی در زندان های ما ایجاد شده است و در آن نیروهایی مشغول به کارند که دارای بهره هوشی خوب و توان یادگیری مطلوب هستند. توامان هزینه این نیروی کار به مراتب کمتر بوده و فرصتی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است تا از این ظرفیت نیز بهره بگیرند.

وی به بعضی از توفیقات بنیاد تعاون در ایجاد اشتغال در زندان های کشور و در پی آن تولید و صادرات محصولات این بخش اشاره و خاطر نشان کرد: امروز 35هزار شغل مولد در زندان های ما وجود دارد. شرکت بنیاد تعاون دستبندهای الکترونیکی طراحی کرده و مسئله ترویج مجازات های جایگزین حبس را دنبال می کند تا از جمعیت زندانیان ما کاسته شود.

جلال خوابنما، مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نیروهای آسیب دیده جامعه و در اصطلاح ته خطی های آنها که سر از زندان در می آورند، محصول همین اجتماع هستند پس کمک به بازتوانی آن ها، رسالت آحاد جامعه است.

وی تاکید کرد: اگر حاصل نشست امروز، حل بخشی از معضلات و مشکلات این آسیب دیدگان باشد، به سمت بهبود احوال جامعه خودمان حرکت کرده ایم. در بنیاد تعاون، تلاش ما بهره گیری از ظرفیت موجود برای کمک به زندانیان و مددجویانمان است اما این بضاعت محدود بوده و تلاش ما بهره گیری از ظرفیت نیروهای توانمند جامعه است.

وی از اهمیت مهارت آموزی و حرفه آموزی به زندانیان سخن گفت و یادآور شد: این افراد و بعضا حتی خانواده هایشان، عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی درگیر آسیب هایی شده اند و توانمندسازی آن ها می تواند گامی در جهت پیشگیری از آسیب های بیشتر و عدم بازگشت آن ها به زندان باشد.

وی تاکید کرد: اندیشه لازم در این حوزه شکل گرفته، منوط به آنکه انگیزه ها هم در مددرسانی به این قشر آسیب دیده، تقویت و فعال شوند. ما در حال حاضر در بخش های صنعتی (در سطح متوسط و کوچک)، صنایع دستی، خدمات و کشاورزی بستر اشتغال را در زندان های استان فراهم کرده ایم.

 سرطان جامعه ما، گسست اجتماعی آن است

محسن شرکا، فعال اقتصادی و مشاور اتاق مشهد نیز که به نمایندگی از جمع خیران اقتصادی سخن می گفت، بر اهمیت توسعه نشاط در جامعه تاکید کرد و گفت: نشاط و شادابی به جامعه امید می بخشد. امید به همراه خود ظرفیت ریسک پذیری را ارتقا می دهد و قدرت ریسک نیز انگیزه سرمایه گذاری را تقویت می نماید. به تبعیت از آن ثروت تولید می گردد و نهایتا سلامت و امنیت جامعه افزون می شود.

وی تاکید کرد: سرطان جامعه ما، گسست اجتماعی آن است. روزگاری اگر در محله ای، فردی دچار مشکل یا آسیب می شد، اهالی به مثابه خانواده، به مددش می آمدند اما بپذیریم که شکاف ها ما را از هم دور کرد و امروز دیگر مثل یک خانواده در کنار هم نیستیم.

شرکا انسجام و وحدت ملی را عاملی در جهت عبور از چالش ها دانست و عنوان کرد: خوشبختانه امروز در جایگاه نماینده عالی دولت، فردی حضور دارد که برای همراهی و کمک از انگیزه بالایی برخوردار است. اگر هر کدام ما کمک نکنیم و پای کار نیاییم، یک فرصت خوب از دست خواهد رفت.

در پایان این نشست اعضای ستاد خیرین توسعه اشتغال مددجویان بنیاد تعاون زندانیان خراسان رضوی معرفی شدند و محسن شرکا نیز به عنوان رئیس این ستاد انتخاب گردید.

 

موضوعات :
در همین رابطه