رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

واکنش بازارهای جهانی به شلیک پدافند ایران چه بود؟

پرواز قیمت جهانی نفت با سقوط پهپاد آمریکا

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در پنجشنبه گذشته، جدای از تأثیری که در تقابل سیاسی ایران و آمریکا داشت، بازارهای جهانی را نیز تحت تأثیر قرار داد و به جهش قیمت نفت منجر شد؛ آن هم در شرایطی که به واسطه دورنمای نامساعد رشد اقتصادی جهانی، استقبال سرمایه‌گذاران از طلا افزایش یافته و توجه کمتری به بازار نفت دارند.

01 تیر 1398
کد خبر : 29171
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته، یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا پس از ورود به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و بی توجهی به اخطارهای پدافند هوایی کشورمان، هدف موشک زمین به هوا قرار گرفت و منهدم شد. این اتفاق جدای از تأثیری که در تقابل سیاسی ایران و آمریکا داشت، بازارهای جهانی را نیز تحت تأثیر قرار داد و به جهش قیمت نفت منجر شد؛ آن هم در حالی که که به واسطه دورنمای نامساعد رشد اقتصادی جهانی، استقبال سرمایه‌گذاران از طلا افزایش یافته و توجه کمتری به بازار نفت دارند.

اولین سیگنالی که از انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا توسط ایران به بازارهای جهانی مخابره شد، بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه و تنگه هرمز و در نتیجه افزایش ریسک تأمین انرژی از منطقه خلیج فارس بود. این سیگنال در همان ساعات اولیه انهدام پهپاد امریکایی، قیمت جهانی نفت را وارد روند صعودی کرد و این رشد تحت‌تأثیر افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک ادامه یافت تا اینکه در پایان جلسه معاملاتی، شاخص نفت خام برنت ۴.۳ درصد و شاخص نفت خام آمریکا ۵.۳ رشد روزانه را به ثبت رساندند.

انفجار این پهپاد پس از حمله مشکوک به دو نفتکش در آب‌های دریای عمان، دومین تنشی است که در یک هفته گذشته در نزدیکی تنگه هرمز ایجاد شده و با توجه به اینکه روزانه حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از این مسیر راهی بازارهای جهانی می‌شود، اثراث قابل توجهی بر قیمت جهانی نفت گذاشته است.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند با جدی شدن تنش‌های ژئوپلیتیک در اطراف شاهراه نفتی تنگه هرمز، قیمت جهانی نفت به راحتی می‌تواند تا محدوده ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نیز صعود کند.

مؤسسه سیتی‌گروپ در تازه‌ترین گزارش خود به احتمال افزایش قیمت شاخص نفت خام برنت به ۷۵ دلار بر بشکه در پی تقویت عوامل بنیادین و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه اشاره کرده است.

در این میان تحلیلگر TD Securities علاوه بر تأکید بر افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی، عقیده دارد چنانچه افزایش تنش‌ها موجب قطع جریان نفت از تنگه هرمز حتی برای یک دوره کوتاه‌مدت شود، این اتفاق هراس بازار و جهش قیمت‌ها به ۱۰۰ دلار بر بشکه را در پی خواهد داشت.

بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری، انتظاری است که از زمان خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق بین‌المللی برجام بارها از سوی کارشناسان مطرح شده است و هرچند این انتظار تاکنون برآورده نشده اما حالا با سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در آب‌های نزدیک به تنگه هرمز، احتمال بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری بار دیگر قوت گرفته است.

در بازار جهانی طلا نیز رشد قیمت جهانی طلا به بالاترین حد در ۶ سال گذشته رسید و قیمت هر اونس از مرز 1400 دلار برای هر اونس گذشت.

البته در جریان معاملات بازار جهانی طلا در روز جمعه، قیمت هر اونس طلا دوباره به زیر 1400 دلار رسید و با 0.08 درصد کاهش روی رقم 1399 دلار و 43 سنت ایستاد اما روند قیمتی این فلز گران‌بها همچنان صعودی باقی ماند.

آخرین بار، در روزهای آغازین ماه مه سال ۲۰۱۳ میلادی بهای جهانی طلا نرخ بالای هزار و ۴۰۰ دلار را تجربه کرده بود.

در همین رابطه