رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

واکنش متناقض بازارهای داخلی به سرنگونی پهپاد آمریکایی

بورس اصلاح کرد؛ قیمت ارز و طلا منفی شد

هرچند سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در شرایطی رخ داد که بازارهای نیمه‌تعطیل یا تعطیل بودند، امروز با گشایش بازارهای داخلی واکنش قابل‌توجهی به این اتفاق نشان داده نشد. فعلاً در معاملات نیمروزی بازارهای ارز و طلا، قیمت‌ها روند کاهشی دارند و شاخص بورس نیز در ادامه روند اصلاحی خود، با افت 1015 واحدی به کار خود پایان داده است.

01 تیر 1398
کد خبر : 29173
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هدف قرار گفتن پهپاد جاسوسی آمریکا از سوی پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در بامداد پنجشنبه گذشته، آن‌طور که بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داد، به تغییرات قیمتی در بازارهای داخلی منجر نشد. البته بخشی از بی‌اعتنایی قیمت در بازارهای داخلی به این اتفاق، دستاورد اجرای سفت‌وسخت قوانین بانک مرکزی در بازار ارز است که باعث شده ضمن حذف کامل سوداگران از این بازار، نبض قیمتی ارز و به‌تبع آن بازار طلا در دست متولی بازار پول قرار بگیرد.

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در اولین ساعات به جهش قیمت جهانی نفت منجر شد و به تداوم روند صعودی قیمت جهانی طلا دامن زد اما در داخل، به‌واسطه تعطیل و نیمه‌تعطیل بودن اغلب بازارها تا امروز صبح، واکنش‌های عمده بازارها از نیمروز مشخص شد.

بازار ارز در روز پنجشنبه و در شرایطی که هنوز جوانب دقیق ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی مشخص نبود، وارد روند صعودی قیمت شده بود اما در اولین جلسه معاملاتی پس از مشخص شدن جوانب سقوط پهپاد آمریکایی، امروز قیمت ارز دوباره وارد روند نزولی شد.

در معاملات امروز بازار ارز، قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی بانکی 13 هزار و 100 تومان و در شبکه صرافی 13 هزار و 280 تومان ثبت شد.

همچنین قیمت فروش هر یورو در معاملات امروز، 15 هزار تومان در صرافی بانکی و 15 هزار و 260 در شبکه صرافی ثبت شد که هرچند نسبت به قیمت‌های روز پنج‌شنبه اختلاف فاحشی ندارد اما واکنشی نیز نسبت به ماجرای سرنگونی پهباد در این بازار دیده نشده است.

در شرایطی که بازار ارز به‌نوعی در بی‌اعتنایی به ماجرای پهپاد آمریکایی به سر می‌برد، روند قیمتی در بازار طلا و مسکوک طلا نیز در حالت خنثی و حتی منفی ادامه پیدا کرد.

در جریان معاملات امروز در بازار طلا، هر گرم طلای 18 عیار با 0.25 درصد کاهش به 435 هزار تومان معامله رسید و قیمت انواع سکه نیز با کاهش هزار تا 28 هزار تومانی مواجه شد. در این بازار قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 28 هزار تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه، 4 میلیون و 679 هزار تومان قیمت خورد و کمترین افت قیمت نیز معادل هزار تومان به سکه تعلق گرفت.

در بازار سرمایه نیز هرچند گمان می‌رفت رفتارهای هیجانی سهامداران در سایه افزایش ریسک‌های سیاسی این بازار به افت قابل‌توجه قیمت سهام و رقم شاخص کل بورس تهران منجر شود اما بازار شرایط بهتری را تجربه کرد و درنهایت با افت 1015 واحدی شاخص کل (معادل 043 درصد) به کار خود پایان داد.

در ایان جلسه معاملاتی امروز بازار سرمایه، رقم شاخص کل بورس تهران روی رقم 233 هزار و 864 واحد ایستاد. تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند تغییرات قوانین بازار سرمایه که اخیراً از سوی سازمان بورس در حال اجراست، باعث شده روند صعودی شاخص کل متوقف شود و از یکی دو هفته پیش این بازار به دوره اصلاح زمانی و قیمتی قدم بگذارد.

در همین رابطه