رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گلشیرازی در نشست مجمع مجالس آسیایی در اتاق اصفهان مطرح کرد

مجمع مجالس آسیایی برای توسعه تجارت میان اعضا تلاش کند

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان در نشست اعضای کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی (APA) با هیات نمایندگان اتاق اصفهان بر لزوم تلاش پارلمان آسیایی برای فراهم کردن زمینه تعامل و نزدیکی بین مردم، دولت‌ها و مجالس تأکید کرد و آن را اقدام مؤثری برای بهبود تجارت و فعالیت‌های اقتصادی میان کشورهای عضو این مجمع دانست.

09 تیر 1398
کد خبر : 29273
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست اعضای کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی (APA) با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اصفهان در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اصفهان در این نشست گفت: ایران با قرار گرفتن در چهارراه دسترسی به اروپا و آسیا، موقعیت و جایگاه ویژه‌ای ازلحاظ جغرافیای سیاسی و اقتصادی دارد. از سوی دیگر رتبه بالای کشور در تولید علم و ثروت، ثبات سیاسی و اجتماعی، دسترسی به منابع طبیعی و مواد اولیه، منابع انسانی متخصص، و منابع انرژی، ایران را به یکی از بزرگ‌ترین و حساس‌ترین اقتصادهای منطقه تبدیل کرده است.

مسعود گلشیرازی افزود: استان اصفهان با دارا بودن بیش از 9 هزار واحد صنعتی، 143 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، هزار و 850 اثر ثبت شده ملی و 9 میراث فرهنگی ملموس و ناملموس جهانی، 1.8 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را به خود اختصاص داده است، که همین امر اصفهان را به یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استان‌های ایران تبدیل کرده است.

رئیس اتاق اصفهان، تشکیل پارلمان آسیایی با هدف تقویت کشورهای عضو را یکی از دستاوردهای مهم این اتحادیه برشمرد و گفت: پارلمان آسیایی می‌تواند با برگزاری جلسات منظم با اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان تشکل‌های غیردولتی ملی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، زمینه تعامل و نزدیکی بین مردم، دولت و پارلمان را فراهم آورد تا صاحبان واقعی اقتصاد و تجارت با قانون‌گذاران و مجریان قانون در فضایی تعاملی به تبادل اندیشه بپردازند.

گلشیرازی از نمایندگان قوای مقننه کشورهای آسیایی خواست تا از طریق رایزنی با دولت‌های متبوع، و طرح و تصویب قوانین تسهیلگر، زمینه توسعه مبادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ایران و مردم ایران را بیش‌ازپیش فراهم آورند.

هم‌افزایی مجالس آسیایی، تسهیلگر فعالیت‌های اقتصادی در آسیا

محمدرضا مجیدی، دبیر کل مجمع مجالس آسیایی (APU) در ادامه این نشست گفت: مجمع مجالس آسیایی با حضور ۴۲ کشور عضو، توانایی‌های بسیاری برای اقدام‌های گوناگون از جمله در حوزه اقتصادی دارد که با هم‌افزایی مجلس‌ها در این مجمع، فعالیت‌های اقتصادی در قاره آسیا با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

مجیدی افزود: چند راهکار اساسی در زمینه‌های انرژی، امور مالی، محیط‌زیست، فقرزدایی و سلامت آب در نشست ۲ روزه کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی بررسی شد و کشورهای عضو مجمع با توسعه روابط خود می‌توانند به تقویت بازار آسیا و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای توسعه پایدار منجر شوند.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی اضافه کرد: برگزاری این نشست در اصفهان تجربه خوبی برای برگزاری رویدادهای دیپلماتیک بین‌المللی در شهرهایی به‌غیراز پایتخت بود و این استان می‌تواند حتی پذیرای نشست‌های مهم‌تری نیز باشد.

در ادامه محسن کوهکن، عضو کمیته ایران در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی نیز از آغاز پیش‌درآمد کار در پارلمان آسیا با محوریت همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو خبر داد.

به عقیده او اگر این همکاری‌ها بر اساس مردم محوری پیش برود، موفقیت بیشتری خواهد داشت و اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی در این میان نقش خود را بیشتر نشان می‌دهند.

همچنین سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان نیز در این نشست گفت: این استان از همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های گوناگون از جمله گردشگری، توسعه انرژی‌های سبز به‌ویژه خورشیدی، توسعه کشت‌های نوین و گلخانه‌ای، مدیریت مصرف آب و توسعه کیفیت هوا استقبال می‌کند.

او افزود: اصفهان هم‌اکنون نیز توافقنامه‌هایی با برخی کشورهای اروپایی در زمینه انرژی‌های سبز دارد که امید می‌رود کشورهای آسیایی نیز در این برنامه شرکت کنند.

میزان مبادلات میان ایران و روسیه بسیار پایین است

میخائیل ایملیانف، نماینده پارلمان روسیه در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی گفت: کشور روسیه دارای تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های کوچک و متوسطی است که می‌توانند نقشی اساسی را در روابط اقتصادی به‌ویژه با کشوری مانند ایران داشته باشند.

او افزود: حمایت قانون‌گذاران و مجلس‌ها از کارآفرینان، به توسعه روابط اقتصادی بین کشورها و جوامع گوناگون منجر خواهد شد که در این راستا باید قانون‌گذاران کشورهای گوناگون با تصویب قوانینی در حمایت از کارآفرینان، شرایط بهتری را برای ارتباطات بیشتر بین‌المللی فراهم کنند.

این نماینده پارلمان روسیه، نقش برگزاری مجمع مجالس آسیایی در افزایش ارتباط بین کشورها را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: ارتباط بین کشورهای ایران و روسیه روزبه‌روز از جمله در زمینه‌های هسته‌ای، گرمایی و خودرویی رو به گسترش است اما این موارد کافی نیست.

او میزان مبادلات میان ایران و روسیه را یک میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این رقم بسیار پایین است اما می‌توانیم با توسعه روابط بین استانی و بخش خصوصی، این حجم از مبادلات را افزایش دهیم.

تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران را قبول نداریم

محمد فیصل سمیع، رئیس هیات افغانستان در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی نیز گفت: تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران را قبول نداریم؛ باوجوداینکه ایران و افغانستان ۲ کشور دوست و همسایه هستند اما تاکنون ارتباط چندانی با اصفهان فراهم نشده است.

او افزود: دادوستد ایران و افغانستان بین چهار تا پنج میلیارد دلار است و می‌توانیم با تقویت ارتباط اتاق‌های بازرگانی و تجارت ۲ کشور آن را افزایش دهیم.

کامبوج از صنایع فولاد ایران به‌ویژه اصفهان استقبال می‌کند

چیت کیم یت، رئیس هیات کامبوج در این نشست گفت: دنیای خارج نسبت به اختلاف میان ایران و آمریکا نگرانی دارد اما در این سفر متوجه شدم که مردم ایران به‌هیچ‌عنوان نگران جنگ نیستند و اینجا امنیت کامل برقرار است.

او با تأکید بر اهمیت ارتباط بین مجالس کشورهای آسیایی جهت برقراری امنیت و آرامش در این قاره تشریح کرد: کامبوج از صنایع فولاد ایران به‌ویژه اصفهان استقبال می‌کند و از سویی به دلیل برخورداری از آب‌وهوای مرطوب و خاک مرغوب، آماده جذب سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بخش کشاورزی است.

مجمع مجالس آسیایی به‌عنوان بزرگ‌ترین مجمع در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای پس از بین‌المجالس جهانی (IPU) است که ۵۶ پارلمان را پوشش می‌دهد و از میان آنها ۴۲ کشور به‌صورت عضو دائم و ۱۴ کشور عضو ناظر هست.

موضوعات :
در همین رابطه