رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق زاهدان در جلسه شورای گفت‌وگوی سیستان و بلوچستان

تجارت غیردلاری با پاکستان در دوره تحریم کارگشاست

رئیس اتاق زاهدان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سیستان و بلوچستان که با حضور معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برگزار شد، تجارت غیر دلاری با پاکستان را از ظرفیت‌های مهم استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد که به‌واسطه دسترسی این استان به بازارهای پاکستان، هند و چین می‌تواند در تجارت دوره تحریم بسیار کارگشا باشد.

11 تیر 1398
کد خبر : 29275
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سیستان و بلوچستان با حضور محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برگزار شد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه: در ۲ ماه نخست سال ۹۸ رشد اقتصادی ایران مثبت بوده و تورم نیز روند کاهشی را نشان می‌دهد، گفت: امسال باید تلاش کنیم تا رونق تولید در کشور محقق شود و این مهم نیازمند عزم دولت و همت بخش خصوصی است.

محمد نهاوندیان در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سیستان و بلوچستان، سیاست جهش اقتصادی را از اولویت‌های مهم دولت برشمرد و افزود: استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان با برخورداری از مرز دریایی و زمینی با کشورهای پاکستان و افغانستان می‌تواند در این مسیر گام‌های ارزنده‌ای را بردارند.

او با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی برخوردار است افزود: آینده این استان با اقدامات مثبتی که دولت در زیرساخت و امور زیربنایی برداشته بسیار درخشان است و افق‌های بسیار خجسته‌ای برای استان پیش‌بینی می‌کنیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ازآنجایی‌که دولت بدون بخش خصوصی نمی‌تواند توسعه اقتصادی را محقق کند و بخش خصوصی نیز نمی‌تواند بدون کمک‌های دولت به مقصد و هدف خویش برسد رمز توفیق در این مسیر هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی با یکدیگر است.

نهاوندیان با اشاره به ظرفیت بالای تجارت و ترانزیت در سیستان و بلوچستان گفت: این استان با برخورداری از هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان، افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان، استقرار در کنار آب‌های آزاد بین‌المللی خارج از تنگه هرمز، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، دریای عمان، شبه‌قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک دارای اهمیت فراوانی است به‌طوری‌که در امر صادرات می‌تواند پیشگام باشد.

او تأکید کرد: عزم دولت در مقابل تحریم‌های دشمنان اعمال استراتژیک تسهیل ترانزیت است به‌طوری‌که دست دستگاه‌ها در تسهیل توسعه و تجارت باز است.

نهاوندیان گفت: معجزه جلسات شورا این است که بتواند موتور پیشران اقتصاد که بخش خصوصی است را در کنار مسئولین حکومتی که بسترساز توسعه اقتصادی است قرار دهد.

او از استاندار سیستان و بلوچستان خواست تا نشست‌های شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی به‌صورت منظم برگزار و مشکلات برای رفع به این معاونت منعکس شود.

نهاوندیان همچنین بهبود محیط کسب‌وکار را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت اقتصادی ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: جلسات شورای گفتگو فرصتی برای بخش خصوصی است که حرف خود را بزند و مشکلات خود را بی‌پرده به اطلاع مسئولان و متولیان امر برساند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری افزود: سیستان و بلوچستان با دارا بودن موقعیت راهبردی و روابط بسیار مطلوب و ارزشمند ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان می‌تواند شرایط ممتازی را در صادرات و تأمین نیازهای کشور بر عهده داشته باشد.

نهاوندیان تصریح کرد: رشد 81 درصدی صادرات از مرز میرجاوه در سه‌ماهه نخست سال نسبت به سال گذشته امید انگیز است و نشان می‌دهد که بخش خصوصی بار دیگر به‌طرف فتنه‌انگیز و توطئه‌گر برجام یعنی آمریکا پیام بدهد که شما نمی‌توانید با آتش‌افروزی و تحریم، اقتصاد ما را به زانو درآورد.

او تقویت پل دوم میلک و پیگیری تصویب منطقه آزاد سیستان را از مهم‌ترین اقدامات موردتوجه دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی سیستان و بلوچستان دانست و افزود: هیأت دولت در دی‌ماه پارسال مصوبه توسعه این استان را داشت به‌طوری‌که این سند توسعه در قالب ۳۰ بند در بخش‌های مختلف موردتوجه قرار گرفت.

نهاوندیان با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: دولت علاوه بر نزدن هیچ مهری در پاسپورت گردشگران برای سفر به ایران در شورای هماهنگی اقتصادی تصویب کرد که هر خارجی که در ایران ۲۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری کند اجازه اقامت پنج‌ساله با قابلیت تمدید خواهد داشت که آئین‌نامه آن به‌زودی ابلاغ می‌شود.

در ادامه، عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن زاهدان و دبیر شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بوده که و در بخش بازرگانی آن با کشور پاکستان دارای ظرفیت‌هایی خوبی است که دستیابی به جمعیت 220 میلیون نفری پاکستان به‌طور مستقیم و بازار دو میلیارد نفری کشورهای چین و هند به‌صورت غیرمستقیم را میسر می‌سازد.

به عقیده ریگی دسترسی به این بازارهای بزرگ، فرصت ارزنده‌ای برای تأمین نیازهای اولیه و صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران است و باید موردتوجه قرار گیرد.

او با بیان اینکه بازرگانی و ترانزیت، دو ویژگی ملموس اقتصادی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود، تصریح کرد: یکی از امتیازات صادرات این استان با کشورهای همسایه، عدم به‌کارگیری دلار در معاملات است به‌طوری‌که بهترین نوع معاملات اقتصادی یعنی پایاپای (کالا به کالا) در این مرزها انجام می‌شود و این مزیت در تجارت دوره تحریم می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

دبیر شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تجارت آزاد با کشور پاکستان بهترین گزینه جهت گسترش مراودات تجاری دو کشور است که اتاق بازرگانی زاهدان آن را پیشنهاد کرده و مقامات پاکستانی نیز استقبال کرده‌اند.

ریگی افزود: اتاق زاهدان در پژوهشی که انجام داده پیشنهاد کرده است قانون تعرفه ترجیحی با پاکستان بازنگری و اقلام آن به 120 قلم کاهش پیدا کند و در مقابل معافیت‌های آن افزایش یابد؛ اما تا اجرایی شدن این پیشنهاد می‌توانیم قانون تعرفه ترجیحی با این کشور را تقویت کنیم.

عبدالحکیم ریگی همچنین درخواست کرد: اصلاح خط ریلی زاهدان به میرجاوه از عریض به نرمال که تفاهم‌نامه سه‌جانبه اجرای آن نیز سال گذشته امضا شده جهت کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا باید سریع‌تر اجرا شود.

رئیس اتاق زاهدان افزود: قابلیت‌های هوایی، زمینی، ریلی و دسترسی به بندر اقیانوسی چابهار باعث شده ترانزیت یکی از ظرفیت‌های استان باشد ضمن اینکه ۳۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی مادر نیز در این استان مشغول فعالیت هستند.

او خواستار معرفی سیستان به‌عنوان بندر خشک شد و افزود: ضروری است با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در این استان مهم و مرزی زمینه توسعه تجارت و صادرات را در کشور فراهم کنیم.

در این نشست همچنین احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز توجه به ترانزیت و تجارت را یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که سبب توسعه این استان پهناور می‌شود و گفت: معدن، گردشگری، دام، کشاورزی و غیره از دیگر مواردی است که در رونق تولید و توسعه اقتصاد و اشتغال منطقه نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان از فعالیت مطلوب دامپزشکی در ایجاد اشتغال در استان تقدیر کرد و افزود: با واردات دام و فعال شدن بخش‌های زیرمجموعه در استان حدود ۱۵ هزار شغل در این استان احیا شد و ضروری است سایر دستگاه‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود به بهبود شرایط اقتصادی و کسب‌وکار کمک کنند.

موضوعات :
در همین رابطه