رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

ایجاد مکانیسم مالی عراق برای تجارت با ایران

عراق برای تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا یک مکانیسم مالی اختصاصی ایجاد می‌کند که به دولت این کشور عراق اجازه می‌دهد واردات برق و گاز از ایران را ادامه دهد.

13 تیر 1398
کد خبر : 29339
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عراق مکانیسم مالی اختصاصی برای تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد می‌کند.

مکانیسم مالی اختصاصی با این هدف طراحی شده که به عراق اجازه می‌دهد واردات برق و گاز از ایران را ادامه دهد. عراق با بحران جدی کمبود برق روبروست و برای جلوگیری از خاموشی، از ایران برق وارد می‌کند.

مقام‌های دولت عراق به فرانس پرس گفتند که این کشور درحال ایجاد یک مکانیسم مالی است که شبیه سیستم SPV اروپا عمل می‌کند و به این کشور اجازه می‌دهد خرید گاز و برق را باوجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران از این کشور ادامه دهد.

سه مقام ارشد عراق تأیید کردند که این ساختار جدید به عراق اجازه می‌دهد که پول انرژی وارداتی از ایران را به دینار عراق پرداخت کند و ایران می‌تواند از این پول برای خرید کالاهای انسان دوستانه استفاده کند.

یک مقام ارشد دولت عراق نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که این مکانیسم حاصل ماه‌ها مذاکره میان مقام‌های عراقی، ایرانی و آمریکایی است. به گفته این مقام عراقی، "دولت عراق از طریق سپرده‌گذاری پول در یک حساب ویژه بانکی داخل عراق به دینار، پول گاز ایران را پرداخت خواهد کرد. ایران اجازه برداشت این پول را نخواهد داشت، اما می‌تواند از این پول برای خرید کالا از خارج از عراق استفاده کند. "

گزارش دستاورد بزرگ تجاری عراق در حالی منتشر می‌شود که در هفته‌های اخیر تنش میان تهران و واشنگتن بالا گرفته است. پس از خروج آمریکا از برجام، واشنگتن در ماه نوامبر تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران اعمال کرد، ولی در ابتدا به هشت کشور معافیت از تحریم‌ها را اعطا کرد.

آمریکا همواره به عراق فشار وارد کرده که وابستگی خود به نفت ایران را پایان دهد، اما بغداد اعلام کرده که حدود چهار سال طول می‌کشد تا بتواند از پس این کار بربیاید و در طول این مدت به واردات گاز ایران نیاز دارد.

عراقی‌ها برای جبران کمبود انرژی در این کشور حدود ۱۴۰۰ مگاوات برق و ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کنند که درمجموع یک‌سوم ظرفیت تأمین برق عراق را تأمین می‌کند. یک مقام آمریکایی هم به فرانس‌پرس گفته است که واشنگتن از ایجاد چنین مکانیسمی مطلع بوده است. سفارت آمریکا و ایران در بغداد از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

گفته می‌شود که مکانیسم مالی ویژه عراق و ایران احتمالاً در بانک تجارت عراق (TBI) فعال خواهد شد که بخش زیادی از مبادلات بین‌المللی دولت عراق را در ۱۵ سال گذشته بر عهده داشته است.

در همین رابطه