رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در جلسه بنیاد تعاون زندانیان خراسان شمالی مطرح شد

ایجاد اشتغال پایدار، میانبری برای پیشگیری از جرم

رئیس اتاق بجنورد در نشست ستاد خیرین توسعه اشتغال مددجویان بنیاد تعاون زندانیان استان خراسان شمالی گفت: کمک به حفظ اشتغال پایدار زندانیان راهی برای پیشگیری از جرم در جامعه محسوب می‌شود و بخش خصوصی از این مسئله حمایت می‌کند.

16 تیر 1398
کد خبر : 29358
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد گفت: حمایت بخش خصوصی با ایجاد و حفظ اشتغال پایدار برای زندانیان راهی برای پیشگیری از جرم در کشور است.

محمد صمدی در نشست ستاد خیرین توسعه اشتغال مددجویان بنیاد تعاون زندانیان استان خراسان شمالی افزود: یکی از اصلی‌ترین اهداف تشکیل این ستاد، ایجاد اشتغال پایدار، زمینه‌سازی برای کسب درآمد و معاش زندانیان و کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع جرم در کشور، عامل بیکاری است ازاین‌رو سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای زندانیان می‌تواند زمینه اصلاح و تربیت این افراد را در جامعه فراهم کند.

صمدی تصریح کرد: نگاه جامعه به اشتغال زندانیان باید تغییر کند، زیرا این مهم علاوه بر بهبود معاش زندانیان و خانواده آنها، بهبود سلامت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

او از آمادگی حمایت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار برای زندانیان خبر داد و افزود: حمایت بخش خصوصی در راستای کمک به حفظ اشتغال پایدار برای زندانیان راهی برای پیشگیری از جرم در جامعه محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بجنورد ادامه داد: همچنین دستگاه‌های اجرایی باید برای ایجاد اشتغال پایدار و آزادسازی زندانیان و حمایت از آنها برای بازگشت به محیط اجتماع مشارکت، همکاری و حمایت‌های لازم را داشته باشند.

حمیدرضا سانگرد، مدیر آموزش و اشتغال ستاد مرکزی بنیاد تعاون زندانیان کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه پیامدهای اشتغال مددجویان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، گفت: عزت‌نفس جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که خانواده آنان را تهدید می‌کند می‌گیرد.

او با اعلام اینکه در حال حاضر 350 هزار شغل در 950 واحد صنعتی برای مددجویان زندانی با حقوق مناسب ایجاد شده است افزود: فعالیت این واحدهای تولیدی در حوزه حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان است حمایت بخش خصوصی به‌منظور جذب نیرو در این واحدهای تولیدی بسیار مؤثر است.

سانگرد از برند کردن تولیدات زندانیان خبر داد و افزود: این مهم می‌تواند برای بخش خصوصی مفید باشد و همچنین با ایجاد نمایشگاه‌ها برای فروش نیز کمک خواهیم کرد.

به گفته او، در حال حاضر با همت بنیاد تعاون زندانیان 3 برند از تولیدات مددجویان به بازار عرضه می‌شود.

یاران، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز فضای کارگاهی در زندان‌های استان را بسیار مفید دانست و افزود: هم‌اکنون نیاز به فضاهای بیرون از زندان برای پذیرش کار زندانیان داریم و از واحدهای تولیدی و صنعتی می‌خواهیم نیروی‌های آزاد شده از زندان‌ها را با تضمین ما به‌کارگیری کنند.

او بر لزوم به‌کارگیری زندانیان در حوزه اشتغال دسته‌جمعی در مجموعه خارج زندان تأکید کرد و در این زمینه از خیران و فعالان اقتصادی خواست کمک و حمایت لازم را داشته باشند.

در این نشست، مجید موفق، مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: یکی از مباحثی که تکرار جرم توسط یک فرد بزهکار اتفاق می‌افتد این است که جامعه ما هنوز پذیرش استفاده از این افراد را ندارد.

وی افزود: امروزه فقط بحث ایجاد اشتغال در درون زندان مدنظر نیست بلکه ما می‌خواهیم زندانی در درون زندان آموزش داده شود و در بیرون منشأ اثر داشته باشد.

 

موفق یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی را زنجیره سازی عنوان کرد و گفت: یک کسب‌وکار از صفرتا صد مواد اولیه تا بازارهای فروش به سمت مصرف‌کننده یک زنجیره را تخصیص می‌دهد این زنجیره هر جا ناقص باشد قطعاً در کسب‌وکار ایجاد مشکل می‌کند.

او بر استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی روستاییان و ردیف‌های اعتباری صندوق کارآفرینی برای اشتغال زندانیان تأکید کرد و اظهار داشت: در استان خراسان شمالی قریب به 299 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی روستاییان با تسهیلات 4 درصد داریم باید از ظرفیت استفاده کنید.

موضوعات :
در همین رابطه