رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در سمینار آینده‌پژوهی الگوهای نوین کسب‌وکار تأکید شد

هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال، آینده روابط اقتصادی را می‌سازد

رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا در سمینار آینده‌پژوهی الگوهای نوین کسب‌وکار در خاورمیانه که با حضور سفیر استرالیا در ایران برگزار شد، خاطرنشان کرد: با توجه به فرصت‌هایی که برای کارآفرینان و فناوران اطلاعات در کشور به وجود آمده، می‌توان در صحنه بین‌المللی سطح روابط کشور را در زمینه‌های ارتباطات، شبکه‌سازی و گسترش فعالیت‌های بازاریابی و نقل‌وانتقال مالی در شبکه اینترنت، توسعه دهیم.

15 تیر 1398
کد خبر : 29360
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق مشترک بازرگانی ایران و استرالیا سمینار آینده‌پژوهی الگوهای نوین کسب‌وکار در خاورمیانه را برگزار کرد. در این نشست وضعیت ایران در میان چالش انرژی، توسعه سیاسی اقتصادی خاورمیانه، توسعه ایران در آینده اقتصاد دیجیتال، آینده فناوری‌های مالی، فرصت‌هایی برای اقتصاد ایران و روابط اقتصادی ایران-چین و اتحادیه اروپا بررسی شد.

حمیدرضا مناقبی، رئیس اتاق ایران و استرالیا، چالش‌های ایران در حوزه انرژی را مورد توجه قرار داد. به باور وی ریشه اصلی تنش‌ها و ناامنی‌های منطقه، سیاست‌های سلطه طلبانه ایالات‌متحده بر منابع انرژی دنیاست که به منظور اعمال فشار بر رقبای اقتصادی خود نظیر چین، روسیه و اتحادیه اروپا آن را دنبال می‌کند.

وی راه برون‌رفت از این بحران را نه در صحنه تقابل فیزیکی بلکه در عرصه دیجیتال دانست و تأکید کرد: با توسعه کسب‌وکار در فضای مجازی، فرصت‌های بی‌بدیلی برای کارآفرینان و فناوران اطلاعات در کشور به وجود آمده تا این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و نسبت به توسعه ارتباطات، شبکه‌سازی و گسترش فعالیت‌های بازاریابی و نقل‌وانتقال مالی خود در شبکه اینترنت اقدام کنند.

بر اساس اظهارات مناقبی، فناوری کلود، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، بلاک چین و ارزهای دیجیتال همه ابزارهای مدرن برای ورود به دوره اقتصاد فراوانی در عصر دیجیتال هستند که ایران با ارتباط و همکاری با همتایان استرالیایی خود می‌تواند از آن بهره بگیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا حضور بیش از شصت هزار مهاجر توانمند ایرانی و هزاران فارغ‌التحصیل ایرانی از دانشگاه‌های استرالیا را زمینه‌ساز توسعه چنین همکاری‌هایی عنوان کرد.

رشد سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تجدیدپذیر در خاورمیانه

در ادامه‌ایان بیگز، سفیر استرالیا در تهران طی سخنرانی خود با محوریت توسعه سیاسی اقتصادی خاورمیانه، اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر موانع حضور و فعالیت کامل در ایران مرتفع شود. وی تصریح کرد: بیشتر اقتصادهای دنیا علاقه‌مند به همکاری‌های اقتصادی با ایران هستند چراکه بیشترین جمعیت را در میان کشورهای خاورمیانه دارد، دومین دارنده منابع عمده گاز و چهارمین دارنده منابع عمده نفت در دنیاست، 98 درصد جمعیت جوان آن باسواد است، از نظر سرانه مهندسان در دنیا در مقام دوم قرار گرفته و مرکزیت خوبی بین شمال آفریقا و جنوب آسیا دارد.

وی همچنین به تغییرات اقلیمی در منطقه خاورمیانه اشاره و تشریح کرد: طبق اجماع علمی، طی سال‌های آتی، سکونت در برخی مناطق خاورمیانه تنها در صورت تهویه هوا ممکن خواهد بود. از سوی دیگر منابع آبی محدودتر و شمار مجتمع‌های نمک‌زدایی چندبرابر می‌شود. در این شرایط پیش‌بینی می‌کنیم به دلیل فشارهای اقتصادی، محیطی و افکار عمومی، سرمایه‌گذاری روی منابع تجدیدپذیر انرژی بیشتر خواهد شد.

بیگز ادامه داد: شاید سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش پیدا کند اما به دلیل رشد تقاضا برای انرژی در سراسر دنیا، همچنان استخراج مفت و گاز ادامه پیدا می‌کند تا این بخش ظرف پنج سال آینده نیز پیشران اصلی اقتصاد منطقه باشد.

سفیر استرالیا در تهران همچنین وجود شمار زیادی از نمایندگی سازمان‌های بین‌المللی در تهران را یادآور نقش انکارناپذیر نظم مبتنی بر قوانین برای ایجاد استانداردها، داوری فراملی، کمک‌های انسان دوستانه، تسهیل در ارتباطات و غیره ارزیابی کرد و بر این باور است که این روند ادامه پیدا می‌کند و بدون شک حضور سازمان‌های بین‌المللی به صورت موردی با برای مأموریت‌های حفظ صلح و ارزیابی‌ها بیشتر هم می‌شود.

وی در پایان به موضوع جمعیت در بین کشورهای خاورمیانه اشاره کرد. به اعتقاد بیگز، شلوغی، آلودگی، کمبود منابع، عدم امنیت غذایی و استرس اجتماعی نظیر بیکاری جوانان از مسائلی بوده که نسل‌های اخیر با آن درگیر بوده‌اند. البته همان فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی که در کشورهای غربی مؤثر واقع شدند به خاورمیانه نیز کشیده شده‌اند. درحال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه رشد جمعیتی منفی یا ثابتی دارند که به نظر می‌رسد تا پنج سال دیگر این روند ادامه داشته باشد.

در همین رابطه