رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ارومیه در دیدار با هیات فعالان اقتصادی ترکیه

مسائل تجارت با همسایگان باید در تعامل با دولتمردان پیگیری شود

جلسه ملاقات هیات نمایندگان اتاق ارومیه و مسئولان استان آذربایجان شرقی با هیات اعزامی از شهر وان ترکیه، چگونگی افزایش تعاملات صنعتی و تجاری و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

17 تیر 1398
کد خبر : 29389
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه ملاقات رئیس و هیات نمایندگان اتاق ارومیه، معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی این استان با هیات ترکیه‌ای شامل نمایندگان آژانس سرمایه‌گذاری آناتولی شرقی ترکیه، رئیس پارک علم و فناوری، رئیس نمایشگاه‌های بین‌المللی و نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع وان ترکیه برگزار شد.

دو طرف در این جلسه، در خصوص چگونگی افزایش تعاملات صنعتی و تجاری و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و دو سویه به‌منظور تقویت مناسبات و همکاری‌های منطقه‌ای و بهره‌مندی از پتانسیل‌های مرزی دو استان آذربایجان غربی ایران و وان ترکیه بحث و تبادل‌نظر کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در این جلسه با تأکید بر افزایش همکاری‌های اقتصادی دو طرف گفت: از سال‌های گذشته روابط سیاسی و اقتصادی دو استان آذربایجان غربی در ایران و وان در ترکیه شرایط بسیار مطلوبی داشته و برای مطلوب‌تر شدن این روابط باید مسائل موجود در حوزه‌های نمایشگاهی و تجاری را با همکاری یکدیگر برطرف کرده و با پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی دو کشور با مسئولین دولتی ایران و ترکیه، زمینه افزایش تعاملات اقتصادی را هموار کنیم.

حسن انتظار افزود: بخش عمده مشکلات در حوزه‌های بانکی، گمرکی و لجستیک است که رفع آنها همت و تلاش مسئولان دولتی دو طرف را می‌طلبد تا زمینه برای بهبود همکاری‌ها فراهم شود و توافق روسای جمهور ایران و ترکیه برای رساندن تجارت دو کشور به 30 میلیارد دلار تحقق پیدا کند.

در ادامه جلسه رضا حسینی، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی با اشاره به راهکارهای افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور دوست و برادر ایران و ترکیه گفت: در حوزه مناسبات اقتصادی باید پروژه‌ای مشترک میان ایران و ترکیه تعریف شود چراکه این دو کشور در آرامش چهارصد سال است در کنار یکدیگر قرار دارند و سه راهکار توسعه روابط میان دو کشور عبارت‌اند از گازرسانی به شهرهای مرزی ترکیه توسط ایران، ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی مشترک و توسعه بازارچه‌های مرزی میان دو کشور که کشور ترکیه نیز در خصوص بازارچه‌های مرزی اقدامات مثبتی را صورت داده است که ازجمله آنها افتتاح مجدد بازارچه ساری سو و ایجاد بازار مشترک در چالدران را می‌توان یاد کرد.

حسینی افزود: فعالان اقتصادی می‌توانند در منطقه آزاد ماکو نسبت به انجام تولید مشترک اقدام کنند و کالاهای تولید مشترک در بازارهای شرق آسیا و یا کشور مشترک‌المنافع ارائه شود البته این کار نیازمند توسعه همکاری و تقویت روابط همسایگی است.

معاون اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به پتانسیل‌های معدنی و لجستیک در مرزهای مشترک افزود: پیشنهاد می‌شود کمیته مشترکی از فعالان بخش خصوصی و مسئولین سرمایه‌گذاری منطقه‌ای تشکیل و پتانسیل‌های مشترک معرفی شوند و در لجستیک باید ناوگان مشترک حمل‌ونقلی تعریف شود که بتواند غرب ترکیه را به شرق ایران متصل کند تا بتوان درآمد و رفاه بیشتری برای شهروندان هر دو کشور ایجاد کرد.

در این دیدار اوغوز تونجای، رئیس میز ایران در آژانس توسعه آناتولی شرقی ترکیه به اشاره به اهداف سفر که توسعه روابط اقتصادی منطقه‌ای بوده گفت: یکی از دلایل عدم توسعه‌یافتگی منطقه‌ای نبود آشنایی از قوانین و زیرساخت‌های دو کشور است که در این حوزه آژانس توسعه آناتولی شرقی با تهیه و طراحی کتابچه و بروشورهایی کشور ایران را به‌صورت استان به استان بررسی و به فعالان اقتصادی ترکیه برای فعالیت در ایران معرفی کرده.

به گفته او مجموعه‌ای نیز درباره ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ترکیه به زبان فارسی و برای کسانی علاقه‌مند به حضور در صنعت ترکیه هستند، تهیه شده است.

نوزات گون، مدیرکل صنعت و فناوری استان وان ترکیه با اشاره به پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی مشترک مرزی گفت: کالاهای تولید کشور ترکیه با توجه به استاندارهای اتحادیه اروپا تولید شوند که در این خصوص می‌توان گفت تولیدات مشترک دیگر نیاز به اخذ مجوز صادرات و استاندارد به اروپا را نخواهند داشت و به‌راحتی توسعه صادرات محصولات تولید مشترک را شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: برای این منظور باید برنامه مشترکی جهت مشوق‌ها و راهکارهایی جهت سرمایه‌گذاری‌های دو سویه توسط بخش خصوصی دو کشور تدوین شده تا به دولت‌های ایران و ترکیه ارائه و آن را اجرایی نمود.

در این جلسه استفاده از ظرفیت‌های صادراتی متقابل، توسعه روابط نمایشگاهی و معافیت‌های گمرکی مشترک برای مشارکت در نمایشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت کمیسیون مشترک اقتصادی میان اتاق ارومیه و وان و استفاده از اتحادیه‌های اقتصادی منطقه‌ای جهت توسعه روابط میان دو کشور ایران و ترکیه توسط نمایندگان بخش خصوصی دو طرف مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه