روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در شورای گفت‌وگوی خوزستان مطرح کرد

برای بهبود فضای کسب‌وکار برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت تدوین شود

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با ارائه گزارش پایش محیط کسب‌وکار در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت محیط کسب‌وکار استان ارائه داد.

17 تیر 1398
کد خبر : 29394
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با ارائه گزارشی از پایش محیط کسب‌وکار گفت: محاسبه شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار بر اساس 70 مؤلفه پیمایشی و آماری تهیه می‌شود که 42 مؤلفه آماری و 28 مؤلفه پیمایشی هستند.

شهلا عموری در سی و هشتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: این گزارش نشان می‌دهد نامناسب‌ترین مؤلفه‌ها برای فعالان بخش خصوصی غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییر قیمت موارد اولیه، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و دشواری تأمین منابع مالی از بانک‌ها است. همچنین مناسب‌ترین این شاخص‌ها دسترسی به شبکه برق، حامل‌های انرژی و آب بوده است.

عموری ادامه داد: کسب‌وکار در سال ۹۶ و ۹۷ در فصول بهار، تابستان و پاییز روند افزایشی داشته است اما در زمستان روند کاهشی بوده و در فصل پایانی ۹۶ و ۹۷ شرایط کسب‌وکار بهتر از فصول قبل بوده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: بر اساس این گزارش در سال ۹۶ و ۹۷ نامساعدترین محیط، محیط مالی و مناسب‌ترین محیط جغرافیایی است و عوامل نامساعد بودن محیط مالی را می‌توان غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و نیز بی‌ثباتی قوانین و سیاست‌ها دانست.

او در پایان گزارش خود پیشنهاد‌هایی ارائه کرد که نخست تدوین برنامه راهبردی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار و خروج مؤلفه‌های اثرگذار از وضعیت نامساعد برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین و اجرایی شود.

یکی از دلایل مشکلات در فضای کسب‌وکار مدیران پشت میز نشین هستند

استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: یکی از دلایلی که استان خوزستان از نظر بهبود فضای کسب‌وکار مشکل دارد این است که اهتمام لازم برای حل مشکلات بخش خصوصی وجود ندارد و مدیران تنها پشت میز نشسته‌اند تا بخش خصوصی به دنبال آنها بیاید.

غلامرضا شریعتی افزود: اهتمام به تسهیل شرایط اقتصادی برای بخش خصوصی و بهبود فضای کسب‌وکار بر کسی پوشیده نیست.

او با بیان اینکه گاهی اوقات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ملاقات با برخی مدیران استان من را واسطه قرار می‌دهند، گفت: مدیرانی که به سرمایه‌گذار و بخش خصوصی محل نمی‌گذارند و اهمیت نمی‌دهند و نیاز و اولویت مملکت را تشخیص نمی‌دهند باید کنار بروند.

شریعتی همچنین تأکید کرد: بروکراسی طولانی ادارات دولتی برای صدور مجوزهای لازم و معطل کردن بخش خصوصی باید برداشته شود و تعارفات مرسوم کنار گذاشته شوند.

او ادامه داد: ما در انتصابات مدیران دولتی در خوزستان متأسفانه‌تنها جنبه تخصص داخلی را در نظر می‌گیریم و از همکاری مدیر در سایر بخش‌ها غفلت می‌کنیم که درواقع تخصص مدیر در حوزه کاری خود تنها یک بخش قضیه است و بخش مهم‌تر آن است که مدیر مربوطه بتواند خود را با شرایط استان تطبیق دهد و نه‌تنها گره‌ای در روند توسعه استان ایجاد نکند، بلکه گره‌گشا باشد.

شریعتی افزود: نگاه مدیران در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید نگاهی بلندمدت و معطوف به آینده باشد و نباید منافع بلندمدت استان را فدای منافع زودگذر کنند.

شریعتی با بیان اینکه مدیران عقل کل به درد خوزستان نمی‌خورند، یادآور شد: این روند باید اصلاح شود و مدیرانی که در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حضور پیدا نکنند موضوع به وزیر یا روسای سازمان مربوطه آنها اطلاع داده و با آنها برخورد می‌شود.

 وی افزود: اگر این روند اصلاح شود که حضور آنها در جلسات مؤثر باشد وگرنه در غیر این صورت استان به آنها نیازی ندارد.

موضوعات :
در همین رابطه