رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گفت‌وگو با رضا پدیدار به بهانه گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم

روحانی جامعه و فعالان اقتصادی را به آرامش دعوت کرد

پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: صحبت‌های دکتر روحانی در صدا و سیما، گزارشی از عملکرد دولت بود اما انتظار می‌رفت که او از موانع و مشکلات پیش روی دولت هم با مردم سخن بگوید. گفتن واقعیت بخشی از سند توسعه اقتصادی است.

13 مرداد 1395
کد خبر : 2956
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: صحبت‌های دکتر روحانی در صدا و سیما، گزارشی از عملکرد دولت بود اما انتظار می‌رفت که او از موانع و مشکلات پیش روی دولت هم با مردم سخن بگوید. گفتن واقعیت بخشی از سند توسعه اقتصادی است.

رضا پدیدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

حسن روحانی در پایان نخستین روز از ٣٦٥ روز باقیمانده از حضور خود در پاستور، میهمان‌ خانه‌های مردم ایران شد؛ میهمانی که پس از شش ماه غیبت، اعلام حضور می‌کند، برای بیان دستاوردهای دولتمردان، به گذشته‌های دور نمی‌رود. معیار او برای سنجش کار، عید امسال است؛ اول فروردین 1395. اینک پس از ٤ ماه بار دیگر او همان وعده‌ها را مرور می‌کند. امیدواری در سه حوزه «اقتصادی»، «اجتماعی» و «امنیتی» که رییس‌جمهور از آن یاد می‌کند، نتیجه پایبندی بر وعده‌هایی است که همچنان در یاد او مانده است. اما در این میان باز هم مسائل اقتصادی بر دیگر موضوعات می‌چربد. حسن روحانی گرچه هنوز آمار اولیه‌ای از رشد اقتصادی کشور ندارد اما از علایمی یاد می‌کند که حکایت از حرکت رو به جلو دارد. حرکتی که برای نشان دادن آن به مردم، شاید به ناچار دست به کاری می‌زند که خیلی یادآور خاطرات خوشی نیستند. او نمودارهای آماری را نشان می‌دهد که از وضعیت تورم، تولید و صادرات نفت خام و کالاهای غیر نفتی و واردات گمرکی می‌گوید، و این تفاوت حضور او نسبت به دوره‌های قبل است.

اما یک‌سال باقیمانده از جهت دیگری هم اهمیت دارد؛ باید برای ترمیم اقتصاد کاری کرد. شاید برای همین است که او همکاری سه‌قوه را طلب می‌کند.

گزارش با ارایه آمار

رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در مصاحبه با پایگاه خبری اتاق ایران، از گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی می‌گوید. «رئیس‌جمهور شب‌گذشته می‌خواست که التهاب درون جامعه را التیام بخشد، او از پارامترهایی در اقتصاد و سیاست گفت؛ رفتار دیشب دکتر روحانی انرژی‌بخشی به جامعه و دعوت جامعه، بخصوص جوانان و فعالان اقتصادی به آرامش بود.»

دکتر روحانی، با نمودارهایی در دست، سندی بر گفته‌های خود می‌آورد، تا به خوبی تفهیم کند که فرجام برجام فروش دو و نیم برابری نفت ایران نسبت به گذشته است، تا بگوید آنچه از تورم تک‌رقمی گفته می‌شود و در بهار امسال حاصل شده با رسیدن به رشد 5 تا 8 درصدی خوشبینی نیست.

او می‌خواست با آمارها نشان دهد که در همین چند ماه گذشته به چه مقدار بر میزان صادرات افزوده شده و از واردات کاسته شده است و چه حجم از قاچاق کم شده است یا اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد آتشی ناخواسته بر بالای بام ایران‌زمین بود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران می‌گوید: «من رویکرد رئیس‌جمهور را در مورد ارایه گزارش از وضعیت اقتصادی کشور، به عموم مرد مثبت ارزیابی می‌کنم؛ اما بعد از سه‌سال باید نگاه‌آرمان‌گرایانه به واقع‌گرایی تبدیل شود.»

اصل 44 درست اجرا نشد

اصل ٤٤ قانون اساسی و نحوه اجرایی کردن آن، از موضوعاتی است که رییس‌جمهور ایران به آن اشاره می‌کند و فسادهای موجود را دلیل اصلی اجرای بد این اصل می‌داند. اما روی صحبت حسن روحانی در نحوه اجرای این اصل به برخی نهادها هم هست. آنجا که تاکید دارد باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و موانع را از جلوی پای آنها ‌برداریم، توصیه می‌کند نهادهایی که باید حافظ امنیت مردم باشند به مسائل اقتصادی وارد نشوند. فیش‌های حقوقی از دیگر مسائلی بود که رییس‌جمهور در گفت‌وگوی خود با مردم از آن یاد می‌کند. روحانی افشای این موضوع را حرکت خیری می‌خواند که در نهایت به نفع کشور و مردم ما شد و در مسیر درست برخورد با فساد و شفافیت قرار گرفت.

پدیدار می‌گوید: «وقتی رئیس‌جمهور به اصل 44 اشاره می‌کند انتظار بود که موانع پیش‌پای اقتصاد و بخش خصوصی را هم صریح بیان کند.»

روحانی از مشکلات دولت نگفت

پدیدار یکی از این موانع را بازار سرمایه، رکود و اعطای اعتبارات برای توسعه اقتصادی می‌داند که در صحبت‌های رئیس‌جمهوری مغفول مانده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تصریح می‌کند‌: «واقعیت این است که مواردی مانع اصلی  اهداف توسعه اقتصادی دولت هستند و اما دکتر روحانی به این موارد اشاره نکرد. او باید به هدف اصلی دولت خود که همان توسعه اقتصادی یا سطح نگهداشت توسعه اقتصادی است اشاره می‌کرد و از مانع‌تراشی‌ها با مردم  شفاف سخن می‌گفت.»

پدیدار می‌گوید: «از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، این دولت با مشکلاتی در بازار سرمایه، محدودیت مالی و تشکیلاتی روبرو شد و همه به این موارد واقف بودند. اما وقتی ما در شرایط عدم تعادل اقتصادی هستیم باید واقعیت‌ها شفاف بیان شد.»

به‌گفته پدیدار، عدم بیان واقعیت ممکن است باعث سوء استفاده و تخریب علیه دولت شود.

موانع پیش پای برجام

او بخش دیگر صحبت‌های دکتر روحانی اشاره می‌کند که از فرجام برجام گفت؛ اما از موانعی که بر سر راه اجرای برجام و دلیل نرسیدن کامل برجام به اهداف خود شده نمی‌گوید.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران اشاره می‌کند‌: «چرا نباید از موانع داخلی برای بهره‌برداری از فضای برجام گفته شود؟ در چند هفته اخیر در فضای مجازی بر اساس اطلاعات بین المللی گفته می‌شود که حدود 25 الی 30 ملیارد دلار اموال بلوکه شده کشور آزاد شده اما دیشب هیچ پاسخ شفافی درباره این ادعاها داده نشد. اگر این موارد ادامه پیدا کند میزان اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به دولت سست می‌شود.»

او تاکید می‌کند:‌«من دیشب بعد از پایان سخنان رئیس‌جمهوری آرزو کردم ای‌کاش عنوان می‌شد که آنچه گفته نشد به‌دلیل بی‌اهمیت بودن‌شان نبود بلکه چون در درجه دوم اهمیت هستند مجال گفتن نبود.»

پدیدار معتقد است: ‌«آنچه دکتر روحانی گفت بخشی از حقیقت بود و گزارشی بود از آنچه دولت در این مدت انجام داده است. اما دولت باید از موانع کار خود بگوید. امیدآفرینی در جامعه خوب است اما واقع‌گرایی سند توسعه است.»

در همین رابطه