رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن استان فارس مطرح شد

بانک‌ها به‌جای رسیدگی به امور سفته‌بازان به تولید کمک کنند

رئیس اتاق شیراز با اشاره به کاهش سهم بخش‌های مولد اقتصاد از تسهیلات بانکی، گفت: آمارهایی که توسط بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که بانک‌های ما مطابق با سیاست‌های آمریکایی‌ها عمل می‌کنند و به‌جای رسیدگی به مسائل و موضوعات تولیدکنندگان، به تراکنش‌های بانکی افرادی که سفته‌بازی می‌کنند می‌پردازند.

01 مرداد 1398
کد خبر : 29579
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: فضای کسب‌وکار در استان فارس مانند فضای کسب‌وکار در کشور تحت تأثیر منازعات بین‌المللی قرار گرفته اما اکنون وضعیت بهتر شده و کسب رتبه دو فضای کسب‌وکار استان نشان از تلاش تمام دستگاه‌های اجرایی است.

جمال رازقی در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن فارس که با حضور صنعتگران و فعالان اقتصادی استان برگزار شد، افزود: تولیدکنندگان و معدن داران استان در سطح ملی مشکلات دارند که باید توسط مسئولانی در سطح ملی برطرف شود و در این کار نه‌تنها دولت بلکه باید تمام حاکمیت کمک کند تا مشکلات و موانع تولیدکنندگان برطرف شود.‌

رازقی با بیان اینکه نظام بانکی استان فارس رتبه چهارم سپرده‌گذاری و رتبه ۲۸ پرداخت تسهیلات در کشور را داراست، افزود: سالیان متمادی است که استان از این مورد رنج می‌برد به‌گونه‌ای که حتی در سفر مقام معظم رهبری مصوب شد 100 درصد منابع بانکی استان در اختیار فضای اقتصادی استان قرار بگیرد که متأسفانه نظام بانکی استان گوشش بدهکار این حرف‌ها و مسائل نیست.

او با اشاره به اینکه در کشور سهم شاغلان در بخش صنعت و معدن 32.4 درصد است، ادامه داد: این نسبت در استان فارس 28.6 درصد است ازاین‌رو استان فارس از نظر سهم صنعتگران در اشتغال عقب است و نسبت به جمعیت خود سهم کمتری از تولید ناخالص ملی دارد.

رئیس اتاق شیراز خاطرنشان کرد: در سه برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه، سهم بازرگانی داخلی و خدمات متفرقه از تسهیلات بانکی از 15.3 درصد به 48.7 درصد افزایش پیدا کرده است اما در مقابل سهم بخش کشاورزی از 20.9 درصد به 8.8 درصد، سهم بخش صنعت و معدن از 28 درصد به 18.5 درصد و همچنین سهم بخش صادرات از 5.4 درصد به 0.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

رازقی جهرمی اظهار کرد: این سند و آماری است که توسط خود بانک مرکزی منتشر شده و نشان می‌دهد که بانک‌های ما مطابق با سیاست‌های آمریکایی‌ها عمل می‌کنند و به‌جای رسیدگی به مسائل و موضوعات تولیدکنندگان، به تراکنش‌های بانکی افرادی که سفته‌بازی می‌کنند می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا ۹۷ بخش کشاورزی استان از تسهیلات بانکی 32.2 درصد کاهش داشته است؛ گفت: بانک‌ها حتی به نامهٔ دادگستری استان مبنی بر تحویل قرارداد به تسهیل گیرندگان هم عمل نمی‌کنند.

به گفته رئیس اتاق شیراز، در این شرایط بعید است بتوان برای رونق تولید اقدام مناسبی انجام داد.

موضوعات :
در همین رابطه