رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تشریح کرد

جزئیات ارائه تسهیلات برای اشتغال یک‌میلیون نفر

جعفرزاده ایمن‌آبادی می‌گوید: قرار است تا پایان سال 1398 حدود یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود؛ 270هزار نفر در بخش صنعت و معدن مشغول به کار خواهند شد. برای رسیدن به این هدف در تبصره 18 قانون بودجه 20 هزار میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده که قرار است از طریق بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی تامین شود.

02 مرداد 1398
کد خبر : 29581
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
جعفرزاده ایمن‌آبادی می‌گوید: قرار است تا پایان سال 1398 حدود یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود؛ 270هزار نفر در بخش صنعت و معدن مشغول به کار خواهند شد. برای رسیدن به این هدف در تبصره 18 قانون بودجه 20 هزار میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده که قرار است از طریق بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی تامین شود.

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی؛ نماینده مجلس دهم

سخنگوی فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی از برنامه‌ریزی برای اشتغال 270 هزار نفر در بخش صنعت و معدن خبر داده است. در تبصره 18 قانون بودجه سال 1398 برای اشتغال یک‌میلیون نفر در حوزه‌های متعدد اقتصادی 20 هزار میلیارد تومان اختصاص داده‌شده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی معتقد است: از طریق طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی ۱۳۰ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد، حدود ۵۱ هزار و ۷۰۰ نفر از طریق تسهیلات برنامه بازسازی و نوسازی، ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق تأمین سرمایه در گردش واحدها و هزار نفر از طریق توسعه خوشه‌های صنعتی و خدمات کلینیکی مشغول به کار خواهند شد.

به‌گفته سخنگوی فراکسیون تولید و اشتغال مجلس مقررشده از محل منابع بانکی 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و از محل صندوق توسعه ملی 10 هزار میلیارد تومان تخصیص یابد، صندوق توسعه ملی این پول را در اختیار بانک‌ها می‌گذارد و بانک‌ها معادل آن به متقاضیان تسهیلات می‌دهند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره جزئیات این برنامه به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: در تبصره 18 قانون بودجه سال 1398، چهار برنامه برای رونق حوزه تولید در نظر گرفته‌شده است؛ یکی از این‌ها تکمیل طرح‌های نیمه‌تمامی است که مالک خصوصی دارد و با طرح‌های عام‌المنفعه دولتی ماهیت متفاوتی دارد، برنامه بعدی ارائه تسهیلات برای بازسازی و نوسازی واحدهای اقتصادی است، سومین برنامه تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و درنهایت، توسعه خوشه‌های صنعتی و خدمات کلینیکی که برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی اقدام می‌کنند.

به گفته جعفرزاده ایمن‌آبادی، کلینیک‌های صنعت در جهت احصا و حل مشکلات واحد صنعتی کار می‌کنند؛ مدیران واحدهای صنعتی می‌توانند با مراجعه به کلینیک صنعت با کمک‌گیری از متخصصان آن نسبت به حل مشکلات واحد خود اقدام کنند.

او درباره منابع مالی تبصره 18 قانون بودجه می‌گوید: منابع تخصیصی برای اشتغال‌زایی تا امروز ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. پیش‌بینی مجلس شورای اسلامی این است که 5 هزار میلیارد تومان بر اساس جزء 2 بند (الف) از محل تبصره 14 یعنی هدفمندی یارانه‌ها، 30 هزار میلیارد تومان از منابع شبکه‌ای بانکی به‌منظور اعطای تسهیلات، تأمین شود. همچنین 15 هزار میلیارد تومان منابع ورودی صندوق توسعه ملی در سال 97 است و 12 هزار و 400 میلیارد تومان یعنی 20 درصد از اعتبارات تملک و دارایی‌ها و 3 هزار میلیارد تومان از اعتبارات جدول شماره 9 اخذ شود، درواقع این موارد در بودجه 98 تکرار شده و به دلیل استفاده از منابع صندوق توسعه ملی قابلیت اجرا در سال 98 را نیز دارد.

جعفرزاده درباره وضعیت طرح‌های نیمه‌تمام که مالک خصوصی دارد می‌گوید: از آنجایی که 20 درصد تملک دارایی‌ها به خاطر وضعیت سخت پروژه‌های عمرانی و 3 هزار میلیارد تومان از ردیف مورد نظر نتوانست تأمین شود، بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای پشتیبانی از برنامه اشتغال و تولید تصویب شد.

او ادامه می‌دهد: بند (الف) تبصره 18 حاوی 8 برنامه تولید و اشتغال یعنی سیاست‌های فعال بازار کار، بافت فرسوده شهری، بخش کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت و معدن، فرهنگ و هنر و حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری است که مقرر شد بر اساس این برنامه‌ها 991 هزار و 839 نفر دارای شغل شوند که حدود 270 هزار نفر آن در بخش صنعت و معدن مشغول به کار خواهند شد.

او درباره نحوه اجرایی شدن این برنامه در حوزه صنعت و معدن می‌گوید: قرار است بانک‌های آینده، پست‌بانک، صنعت و بانک‌های معدن، توسعه و تعاون، ملی، تجارت و سپه برای تحقق اشتغال‌زایی از طریق بخش صنعت و معدن با این برنامه همکاری کنند.

به گفته عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس برای شفاف‌سازی درزمینهٔ تولید و اشتغال مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی، سامانه سیتا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه کارا، وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه بهین‌یاب و بازآفرینی و شهری پایدار سامانه پایش و رصد، اجرای برنامه را راه‌اندازی کنند.

در همین رابطه