رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به کاهش نرخ ارز مطرح کرد

زمان حذف دلار 4200 تومانی از اقتصاد رسیده است

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر می‌گوید: اکنون بهترین زمان برای حذف ارز دولتی و دلار 4200 تومانی از چرخه اقتصاد ایران فرارسیده و باید از شرایط فعلی برای ساماندهی وضعیت بازار ارز استفاده کنیم.

02 مرداد 1398
کد خبر : 29596
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به تحولات بازار ارز، گفت: در هفته‌های اخیر شاهد کاهش قابل‌توجه نرخ ارز در کشور بوده‌ایم که در نتیجه یکسال همکاری بخش خصوصی و دولت و رسیدن دو طرف به اجماعی برای شیوه‌های برگشت ارزهای صادراتی به کشور حاصل شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، کیوان کاشفی افزود: یکی از نقاط ضعفی که در بازگشت نرخ ارز صادراتی به کشور وجود داشت فاصله قابل‌توجه ارز بازار سوم (آزاد) با نرخ نیمایی بود که با ورود دولت به این موضوع و کاهش این فاصله، امروز اقبال برای برگرداندن ارز صادراتی به کشور بیشتر شده و به‌واسطه افزایش ورود ارز به کشور، کاهش نرخ ارز شتاب بیشتری گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه باید از شرایط فعلی برای ساماندهی وضعیت بازار ارز کشور استفاده کنیم، یادآور شد: اکنون بهترین زمان برای حذف ارز 4200 تومانی از چرخه اقتصاد کشور است.

کاشفی با اشاره به اینکه دولت باید به هر شکلی که شده با شیب مشخصی نسبت به حذف ارز 4200 تومانی اقدام کند، تأکید کرد: تمام بررسی‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ارز 4200 تومانی کارکرد واقعی خود را نداشته و در بسیاری از موارد نیز باعث سوءاستفاده و رانت شده است.

او تخصیص ارز ترجیحی را به‌نوعی عامل هدر دادن سرمایه‌های دولت دانست و تأکید کرد: این موضوع باید هرچه زودتر ساماندهی شود و فقط برای برخی کالاهای اساسی و خصوصاً مواد غذایی حیاتی موردنیاز مردم ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: دومین اقدامی که باید در این شرایط کاهش نرخ ارز انجام داد اصلاح رویه‌های تجاری و بخشنامه‌های مرتبط با سه نرخی بودن ارز است.

کاشفی تصریح کرد: بخش قابل‌توجهی از کمبودهای اقلام اساسی که در کشور داریم ازجمله کاغذ و... ناشی از مشکلات موجود در رویه‌ها، واردات، ثبت سفارش‌ها و... است که باید اصلاح شود و روند واردات و ثبت سفارش‌ها را تسریع کنیم.

او اضافه کرد: اکنون تقریباً نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ ارز نیمایی به هم نزدیک شده و فرصت خوبی برای همسان‌سازی آنها و اصلاح رویه‌های دست و پاگیر وارداتیِ مرتبط با ارز سه نرخی است.

در همین رابطه