رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده در ستاد عالی پسته کرمان

فعالان صنعت پسته خواستار تسهیل صادرات هستند

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در ستاد عالی پسته این استان گفت: با افزایش تولید محصول پسته و همچنین انباشت بخشی از محصول سال گذشته، شرایط خوبی برای صادرات این محصول مهیا شده اما مشکلات موجود در مسیر صادرات مانع تحقق این کار می‌شود.

23 مرداد 1398
کد خبر : 29890
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: اگرچه افزایش تولید محصول پسته استان کرمان در سال زراعی جاری و همچنین انباشت بخشی از محصول سال گذشته، زمینه مناسبی برای صادرات است اما عدم سهولت صادرات به دلیل وجود قوانین و بخشنامه‌های متعدد، دغدغه جدی در این زمینه ایجاد کرده است.

سیدمهدی طبیب زاده، در ستاد عالی پسته استان کرمان افزود: سال گذشته وضعیت نامطلوبی در تولید و تجارت پسته استان شاهد بودیم اما امسال تولید بسیار خوب است و امیدواریم بتوانیم مسائل مربوط به صادرات پسته را تا قبل از فصل برداشت این محصول حل کنیم.

او ادامه داد: مسائل مربوط به ارز و انتقال آن، عدم تمایل به صادرات به دلیل صدور بخشنامه‌های متعدد و عدم تأمین مالی برای صادرکنندگان ازجمله مشکلات فعلی تجارت پسته به شمار می‌روند.

در ادامه این نشست، جلیل کاربخش نایب‌رئیس اتاق کرمان گفت: بانک مرکزی از سال گذشته تاکنون بیش از 30 بخشنامه در حوزه ارز صادر کرده که همین مسئله دغدغه و نگرانی بسیاری را در بین صادرکنندگان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: اتاق کرمان مسائل ارزی را حدود 16 ماه در سطح ملی و دو بار با طرح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور پیگیری و مطرح کرد اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

همچنین آرش علوی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز وضعیت نامشخص صادرات پسته و تعهدات ارزی را از نگرانی‌های فعالان حوزه پسته عنوان کرد و گفت: بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی دلهره و ترس در بین صادرکنندگان ایجاد می‌کند و متأسفانه این مسئله به کشاورزان نیز منتقل می‌شود.

او ادامه داد: در سال زراعی جاری بیش از 4 برابر سال گذشته تولید پسته داریم که باید برای صادرات این محصول و جبران خسارت‌های سال‌های گذشته کشاورزان، اقدام لازم و به‌موقع صورت گیرد.

در ادامه نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه صادرکنندگان در مورد برخورد بانک مرکزی برای تسویه تعهدات سال گذشته خود نگران هستند، گفت: بانک مرکزی 32 بخشنامه متناقض و پی‌درپی را صادر کرده و همین موضوع باعث سردرگمی صادرکنندگان شده است.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: با توجه به افزایش تولید پسته در سال جاری، اگر مشکل صادرات این محصول برطرف نشود کشاورزان بیشترین آسیب و ضرر را متوجه خواهند شد.

او پیشنهاد ستاد عالی پسته کشور و همچنین طرح این مسائل در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور را راهکارهایی برای رفع این مشکلات عنوان و بیان کرد: مجمع نمایندگان استان و استانداری کرمان با هدف حمایت از بخش خصوصی و کشاورزان به‌طورجدی پیگیر برگزاری این نشست‌ها باشد.

پورابراهیمی، خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان رینگ صادراتی بورس پسته را راه‌اندازی و مانند محصول زعفران، از ظرفیت بورس برای پسته نیز استفاده کرد.

موضوعات :
در همین رابطه