رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با حضور سرپرست امور کارنه تیر اتاق ایران انجام شد

تفویض اختیارات صدور کارنه آ.ت.آ به اتاق ارومیه

اختیارات صدور کارنه آ.ت.آ به اتاق بارومیه تفویض شد و این اتاق اولین اتاقی مجهز شده به سیستم آ.ت.آ از اول شهریور 1398 رسما امکان و اجازه صدور دفترچه آ.ت.آ (کارنه آ.ت.آ) را پیدا کرد.

06 شهریور 1398
کد خبر : 30057
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با حضور ریاست اتاق ارومیه و سرپرست امور کارنه تیر اتاق ایران، اختیارات صدور کارنه آ.ت.آ به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه تفویض شد. بر این اساس اتاق ارومیه به‌عنوان اولین اتاقی که به سیستم آ.ت.آ مجهز شده است، رسماً از اول شهریور 1398 می‌تواند نسبت به صدور دفترچه آ.ت.آ (کارنه آ.ت.آ) اقدام کند.

رئیس اتاق ارومیه در آغاز سمینار آموزشی کارنه آ.ت.آ که با حضور سرپرست امور کارنه تیر و آ.ت.آ و حمل‌ونقل بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد، با اشاره به اهمیت کارنه آ.ت.آ و امتیازات آن گفت: حمل‌ونقل به‌عنوان یک صنعت و ابزار مهم در توسعه اقتصادی کشورها تلقی می‌شود.

 حسن انتظار افزود: سیستم آ.ت.آ پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین سیستم در راستای روان‌سازی و تسهیل امور حمل‌ونقل بوده و در این زمینه اتاق ارومیه سومین اتاق در کشور و در بین اتاق‌های بازرگانی است که سیستم کارنه تیر را ایجاد، آماده‌سازی و فعالیت می‌کند.

انتظار همچنین در ادامه سخنان خود به نقل از سرپرست امور کارنه تیر و آ.ت.آ و حمل‌ونقل بین‌الملل اتاق ایران خاطرنشان کرد: اتاق ارومیه در امور عملکرد فعالیت‌های کارنه تیر اولین اتاق به نسبت سایر اتاق‌های دیگر بوده و برای توسعه این امور برنامه‌ریزی توسط اتاق ارومیه صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز در این مراسم به ظرفیت‌ها و شاخص‌های استان در توسعه اقتصادی به‌عنوان دروازه ورودی اروپا و شاهراه‌های ارتباطی با کشورهای همسایه و درنتیجه ظرفیت‌های حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: استان آذربایجان غربی با دارا بودن ۵ پایانه رسمی از کل ۲۳ پایانه رسمی کشور حدود یک‌چهارم پایانه‌های مرزی کشور را به خود اختصاص داده است و ۹۶۷ کیلومتر مرزی زمینی و آبی با کشورهای همسایه دارد.

 ارسلان شکری با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور در مرز رسمی و زمینی بازرگان است و تمامی کریدور های مهم بین‌المللی من جمله راه ابریشم، تراسکا، آلتید از این استان می‌گذرد، گفت: پایانه مرزی بازرگان رتبه سوم ترانزیت را در کشور داراست و بعد از استان‌های خراسان رضوی، تهران و آذربایجان شرقی رتبه چهارم بیشترین شرکت‌های بین‌المللی کالا و مسافر را با ۳۳ شرکت داراست و بیش از ۹۰۰ شرکت نیز در پایانه‌های مرزی بازرگان و تمرچین استان به‌صورت نمایندگی فعالیت دارند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی افزود: پیاده‌سازی رویه گمرکی (آ.ت.آ) و مجوز ورود موقت کالا از کشورهای ثالث با تضمین اتاق بازرگانی از گام‌های اساسی که برداشته شده است و این مجوز می‌تواند با توسعه تجارت بین‌الملل موجب رونق کسب‌وکار به‌ویژه در بحث‌های حمل‌ونقل و لجستیک و ترانزیتی شود.

او تصریح کرد: راه‌اندازی سیستم (آ.ت.آ) و اجرای آن در استان به‌عنوان تسهیل کننده امر بازاریابی و تبادل اطلاعات اقتصادی به همراه سایر کنوانسیون‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی می‌تواند پیش‌زمینه و زیرساختی برای توسعه لجستیک استان باشد و تسهیلات لازم را از نظر مقررات بین‌المللی برای ایجاد نمایشگاه‌های دائمی بخصوص در مناطق آزاد تجاری و ویژه و فراتر از آن دهکده‌های لجستیک ترکیبی در استان فراهم کند.

در ادامه این جلسه بهنام فرامرزیان، سرپرست واحد حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران، مزایا، چرایی و چگونگی استفاده کارنه آ.ت.آ برای اعضای اتاق ارومیه تشریح کرد و گفت: این سند به‌عنوان پاسپورت کالا و یا پاسپورت تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود و در واقع یک سند بین‌المللی گمرکی است که در 87 کشور جهان عضو کنوانسیون آ.ت.آ قابل استفاده است و بازرگانان، تجار، بازاریاب‌ها و کلیه افراد حقیقی و حقوقی که دارای کارت عضویت معتبر می‌باشند، می‌توانند از فواید این سیستم بهره‌مند شوند.

فرامرزیان افزود: الحاق ایران به کنوانسیون ورود موقت کالا (آ.ت.آ) به سال 1346 برمی‌گردد، چند سالی بعد از انقلاب اسلامی در ایران به حالت تعلیق درآمد اما مجدداً با تلاش گمرک ج.ا.ایران و اتاق بازرگانی ایران در 15 نوامبر 2005 ایران مجدداً به سیستم الحاق شد.

سرپرست امور کارنه تیر اتاق ایران گفت: برای ورود موقت کالا تحت کنوانسیون آ.ت.آ، نیازی به ارائه تضمینات و یا پرداخت حقوق و عوارض گمرکی نخواهد بود و در واقع رویه‌ای تسهیل دهنده که شرکت‌ها یا افراد حقیقی می‌تواند از این رویه بهره گیرند.

سمینار آموزشیار کارنه آ.ت.آ با بیش 100 شرکت‌کننده از ارگانهای دولتی از جمله گمرکات، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، وزارت راه و شهرسازی و همچنین مدیران و فعالین اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه